men det er kanskje ikke så mye man trenger til en tur i rommet? rent undertøy tannbørste negleklipper pass, kanskje noe å spise noe å drikke noe å puste
When I got home I mixed a stiff one and stood by the open window in the living room and sipped it and listened to the groundswell of traffic on Laurel Canyon Boulevard and looked at the glare of the big angry city hanging over the shoulder of the hills through which the boulevard had been cut. Far off the banshee wail of police or fire sirens rose and fell, never for very long completely silent. Twenty four hours a day somebody is running, somebody else is trying to catch him. Out there in the night of a thousand crimes, people were dying, being maimed, cut by flying glass, crushed against steering wheels or under heavy tires. People were being beaten, robbed, strangled, raped, and murdered. People were hungry, sick; bored, desperate with loneliness or remorse or fear, angry, cruel, feverish, shaken by sobs. A city no worse than others, a city rich and vigorous and full of pride, a city lost and beaten and full of emptiness. It all depends on where you sit and what your own private score is. I didn't have one. I didn't care. I finished the drink and went to bed.
I was neat, clean, shaved and sober, and I didn't care who knew it.
For denne ene gang, du skjønne kvinne,
Da jeg lot hjertet vrenges for å vinne
Din kjærlighet, da var du altfor vred.
Og vrangvillig du sendte meg avsted.
Men hvis du bare lytter, vil du finne
At jeg slett intet syndig har i sinne
Og vil du virkelig jeg skal forsvinne,
Så si du bare: «Gå min venn, i fred,
For denne ene gang.»
Jeg volder ingen skade ved å minne
Om flammen som du selv har tent her inne.
La meg få nyte i mitt ansikts sved
De frukter som din kropp er utstyrt med
For om du bare visste hvor jeg led,
Så lot du meg få tre deg på min pinne!
For denne ene gang.
En gang trodde jeg at historien var en elv, at alt var en elv som beveget seg fremover, majestetisk, rolig som en veldig fortelling, der alt ubønnhørlig førte fremover, til havet.
Men det fullstendig uforenlige, det som gir den tyngste og vanskeligst tilgjengelige innsikten, det er ingen elv, det fører ikke ubønnhørlig fra det ene til det andre.
Shakespeare is dangerous reading for talents in the process of formation: he forces them to reproduce him, and they imagine they are producing themselves.
Although Lord Byron's talent is wild and uncomfortable in its structure, hardly anyone can compare with him in natural truth and grandeur.
Now if he is not inclined to learn from more highly skilled contemporary or earlier artists what he himself lacks in order to be a true artist, he will lag behind his own potential because of a wrong-headed idea that he is safeguarding his own originality; for we own not just what we are born with, but also what we can acquire, and this is what we are.
I strid med den tradisjonelle filosofien utviklet Nietzsche den erkjennelsen, at også det som er blitt til, kan være sant, og dette er aksiomatisk for en ny orientering av estetikken.
Djerve, overhengende, nærmest truende klipper, tordenskyer som tårner seg opp på himmelen og trekker med seg lyn og brak, vulkaner i hele sin destruktive voldsomhet, orkaner som etterlater seg ødeleggelse, det grenseløse oseanet hensatt i opprør, et høyt vannfall fra en mektig elv og lignende ting gjør vår motstand til ubetydelig småtteri sammenlignet med deres makt. Men synet av disse tingene blir desto mer tiltrekkende jo frykteligere det er – forutsatt at vi befinner oss i sikkerhet. Og fordi de forøker den sjelelige styrken utover dens dagligdagse gjennomsnittsnivå og lar oss oppdage en evne til å stå imot av et helt annet slag, en evne som gir oss mot til å måle oss med naturens tilsynelatende allmakt, kaller vi gjerne disse gjenstandene opphøyde.
Dikteren er overalt, alt etter sitt begrep, naturens bevarere. Når de ikke lenger helt ut kan være dette, og allerede i sitt eget indre har erfart den ødeleggende innflytelse av vilkårlige og kunstige former eller i det minste har måttet kjempe mot den, da vil de tre fram som naturens vitner eller hevnere. De vil altså enten være natur, eller søke etter den tapte.
Schiller
Agh! Junitider er eksamenstider for oss døgenikter, altså vi heldige og uheldige som kalles studenter (og endog flyttetid for oss som er slaver for boligmarkedet), så dette kan jeg dessverre ikke bli med på. Men et mektig flott initiativ! Dere får ha det hyggelig.
Det å lage kunst etter Duchamp ville da få den konsekvens at absolutt alt er tillatt, og kunstnerisk praksis ville ikke være annet enn et sosialt spill der koder og passord symptomatisk ville indikere at visse regler burde erstatte métier for at det profesjonelle kunstnerspillet overhodet skulle kunne bli spilt. I dette forringede simulakret av aristokratisk etikette ville den moderne utopien «Alle mennesker er kunstnere» ikke bety annet enn «Alle mennesker er dandyer».
But man, proud man,
Drest in a little brief authority,
Most ignorant of what he’s most assur'd;
His glassy essence, like an angry ape,
Plays such fantastic tricks before high heaven,
As make the angels weep.
Some rise by sin, and some by virtue fall.
ISABELLA
Yet show some pity.
ANGELO
I show it most of all when I show justice;
For then I pity those I do not know,
Which a dismiss'd offence would after gall;
And do him right that, answering one foul wrong,
Lives not to act another. Be satisfied;
Your brother dies to-morrow; be content.
ISABELLA
So you must be the first that gives this sentence,
And he, that suffer's. O, it is excellent
To have a giant's strength; but it is tyrannous
To use it like a giant.
Husk på, noen gir lite, og det er meget for dem, andre gir alt, og det koster ingen overvinnelse; hvem har så gitt mest?
Den Gang når jeg var Pige
Statsministeren sier det stortingsmannen sier det professoren sier det direktøren sier det radiofolk sier det mannen i gata sier det:
NÅR
jeg spiste middag i går fant jeg et hår i suppa.
DA
jeg var ung, sa vi ikke det. Vi sa bare
NÅR
hvis vi fant et hår i suppa h v e r g a n g vi spiste. Så det blir jo en liten forskjell. Men det ordner seg nok
DA
vi får en ny språk-komité,
Vil man tænke hendes Idee, da gaaer det En som Den, der stirrer ind i et Hav af Taagebilleder, der bestandigt danne sig, eller som Den, der forvildes ved at skue i Bølgerne, hvis Skumpiger bestandigt gjække, thi hendes Idee er kun et Mulighedens Værksted
Hvad skal der komme? Hvad skal Fremtiden bringe? Jeg veed det ikke, jeg ahner Intet. Naar en Edderkop fra et fast Punkt styrter sig ned i sine Conseqventser, da seer den bestandig et tomt Rum foran seg, hvori den ikke kan finde Fodfæste, hvormeget den end sprætter.