Estetisk teori

Gyldendal 1998 Heftet

Boken er et hovedverk i dette århundrets kunstfilosofi. Tittelen angir et hovedmotiv: Å tale ukunstnerisk om kunsten er å slå seg selv på munnen, kunstfilosofien må være estetisk også i sin egen form. Den moderne kunsten er det sentrale emnet i boken, men den omtales i lys av Adornos maksime om at "enhver ny innsikt automatisk får tilbakevirkende kraft" - det nye får oss til å se det gamle på en ny måte. Videre ser han på hva som gjør kunst til kunst, hva kunstneren gjør når han/hun lager kunst og hvordan vi forstår kunst. Med begrepsregister.

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788205245051

EAN 9788205245051

Serie Fakkel

Det som bestemmer kunsten, er dens forhold til det den ikke er.

Det finnes ingen kunst som ikke ved å negere, rommer det momentet som det støter fra seg.

I strid med den tradisjonelle filosofien utviklet Nietzsche den erkjennelsen, at også det som er blitt til, kan være sant, og dette er aksiomatisk for en ny orientering av estetikken.

I den abstrakte forestillingen om universell urett, forsvinner ethvert konkret ansvar. ... Den som ikke blir sint, lever ikke avklart, men på en spesiell, skamfull måte forherdet og intolerant.