Vitsen og dens forhold til det ubevisste

Pax 1994 Heftet

Under arbeidet med "Drømmetydning" (1900) ble Freud slått av hvor mange vitser som dukket opp i forbindelse med drømmene han analyserte. I dette verket arbeider han videre med en hypotese om at "vitseteknikken" følger de samme psykiske strukturene som drømmearbeidet. Artikkelen "Humoren" (1927) trykkes som et appendiks til den norske oversettelsen av "Vitsen". Her utdypes forskjellen mellom vits og humor. Med bibliografi.

Forlag Pax

• "Til slutt nok en gang og annet søl ; Berenikes hår" av Samuel Beckett
  • "Psykologisk leksikon" av Henry Egidius
  • "Heidegger - en innføring i hans filosofi" av Guttorm Fløistad
  • "Essays - annen bok" av Michel de Montaigne
  • "Den ukjente dagboken - Cambridge 1930-32 og Skjolden 1936-37" av Ludwig Wittgenstein
  • "Kroppens fenomenologi" av Maurice Merleau-Ponty
  • "Tingenes orden - en arkeologisk undersøkelse av vitenskapene om mennesket" av Michel Foucault
  • "Minima moralia - refleksjoner fra det beskadigede livet" av Theodor W. Adorno
  • "Kunstverkets opprinnelse" av Martin Heidegger