Her er noen fantasybøker som du ikke har i boksamlingen din her inne:
"Vindeltorn" - Tone Almhjell
"Vindsangeren" - "Herredømmets slaver" - "Ildsang" av William Nicholsen
"Nelias gåte" - "Nelias natt" - "Nelias sorg" Gro Fyske
"Hulder" - Tonje Tornes
"Skammarens dotter" (+ 3bøker til) - Lene Kaaberbøl
"Elvens barn" - "Den svarte guden bind 1" - "Den svarte guden bind 2" - J. Gregory Keyes
"De fire og han som gjør galt verre"(Trilogi) - Hans Fredrik Follestad
Spørs jo hvilket språk du foretrekker, om du liker en spesiell type fantasy og/eller sci-fi bøker osv. :) Jo flere ledetråder du gir jo lettere er det å anbefale noe.
For meg også kommer det an på hvilken bok det er og om jeg har lest den før. Hvis det er en veldig spennende bok med veldig mange detaljer eller som man må tenke over, så foretrekker jeg å ikke gjøre noe annet samtidig. Men egentlig liker jeg å høre på lydbøker mens jeg f.eks vasker eller rydder. Da velger jeg ofte ut lydbøker som er er skrevet på en slik måte at det er lett å følge med (ungdomsbøker, krim osv) eller jeg velger ut en lydbok som jeg har lest tidligere i bokform. Som regel velger jeg ut en bok som jeg ikke har lest på en stund. Kan hende jeg da ikke husker alt, men nok til at det ikke gjør noe hvis jeg ikke får med alle detaljer.
Det forstår jeg godt. De siste bøkene tar for seg ting, som kanskje appellerer mer til en voksen leser.
Når du løper mot meg,
bøyer jeg meg ned
og reiser meg tyngre
enn jeg var.
Hvis det ikke hadde vært
for hjertet mitt kunne jeg
snakket flytende.
Jeg svarte ikke at himmelen rev dagene av. At lyset ble knust mot gatene. Jeg spurte ikke om de hadde merket hvordan mørket fikk trærne til å riste fuglene av seg. Jeg sa at vi ikke hadde vært på ferie.
Menneskene liknet blomster og beveget seg lenger vekk for hver dag.
Jeg spør om du finnes
bare så du får le
og svare; solen
er så liten
at jeg kan gjemme den
i munnen.
Dette er første bok i serien "Verdensarv i fokus", som er ment å skulle vise fram noe av det essensielle ved det kulturbestemte og det tradisjonelle ved et bestemt lands, her Koreas, litteratur.
Etter min mening er dette en helt fabelaktig samling med gjendiktninger, jeg fant mye kjent og litt ukjent av det typiske koreanske. Det at akkurat disse diktene ble skrevet under en okkupasjonstid(den japanske), gir dem det preget av insisterendehet og gjennomtenkbarhet som man ofte finner i litteratur stammende fra slike forhold. Her finner du stoltheten, egenskapene, håpet, desperasjonen, og utallige andre ting sterkt knyttet opp til både enkelindivid, men veldig ofte det koreanske folket som en helhet.
Jeg fant drøssevis av metaforer, og enda flere finnes det nok enn det jeg klarer å oppfatte og forstå. Men dette er også dikt som er veldig tolkevennlige, og man kan plukke dem med seg og la dem betyr særegne spesielle ting for en selv om man ønsker. det.
For de som ønsker seg litt bakgrunnsstoff, for å bedre kunne lese diktene opp mot den korenaske kulturen, så finnes det innholdsikre etterord om forfatterene, religiong, historie, språk m.m
Dette er en fabelaktig introdusjon for de som ikke vet noe særlig fra før og en rørende og gripende samling for de som har Korea kjært. Et godt og gjennomførst stykke arbeid(!)
Kjenner jeg deg?
Så kort, så kort var livet.
En rask vridning
fra lubbent knestående
og opp mot oldingen
i speilet.
Mager og gjennomskinnelig
som rispapir,
stirrer han tilbake på meg
med øyne som fargeløs gelè.
Jeg kan ikke huske
å ha sett ham før.
Tyven
Jeg oppholder meg
ulovlig på jorden.
Går omkring i gatene
og hermer menneskene.
Det er bare et spørsmål om tid
før det står noen der
og peker
med en dirrende finger.
Du er ikke en av oss!
Mens jeg venter
stjeler jeg lys og varme.
Det er ingen andre steder å gå.
du reiser deg som
arkitektur
i rommet
med reine linjer
brotne opp
av arr
vi slipar hoftekammane
mot einannan
til vi vert våpen
rivnar i munnvikane
hektar andleta saman
med sigarettsting
eg lovar at
denne gongen
er det for alltid
Du burde ha advarsel om røping fra handlingen i boken på denne anmeldelsen:)
Ikke min favoritt i serien, kanskje jeg er hardere mot denne enn de forrige, men Beltø er ikke like likandes i denne. Jeg likte mysterie-biten,dog.
Det er sikkert mye mer jeg kunne sagt om boken. Jeg husker ikke alle detaljene for det er en stund siden jeg leste den på finsk, og jeg leste den som underholdning. Hvis du vil ha en grundigere gjennomgang anbefaler jeg de omtalene som står under "Da duene forsvant" her på bokelskere.no.
Det er vanskelig å sammenligne med den andre bøkene hennes når jeg kun har lest Stalins kyr. Sammenlignet med den er "duene" (etter min mening) en bedre historie, for tidshoppene virker ikke like store og den handler om de folkene som levde da; ikke forfatterens oppvekst i Midt-Finland (selv om den også er interessant nok). I Stalins kyr virket det som spiseforstyrrelsen og tilværelsen i Finland var i fokus, mens Estlands historie var mer i bakgrunnen (selv om det var en del av helheten). Akkurat disse tingene liker jeg bedre i "duene".
"Proffene" har kanskje rett. Som en historie er "duene" spennende uten å røpe for mye på en gang, og mange ting blir ikke sagt direkte. Det jeg savnet var et avsnitt i slutten av boken med mer utdypning av hva som virkelig skjedde, men man kan vel ikke få alt.
Jeg skal lese Utrenskning og så vurdere "duene" i forhold til den. Kanskje jeg også leser "duene" på norsk senere.
"Farlig midtsommer" og "Hvem skal trøste knøttet" er begge bra bøker. Den første tar opp Mummifamiliens møte med noe konkret ukjent (teateret), samtidig som boken følger opp mønsteret med naturkatastrofer fra de andre bøkene. Av disse liker jeg "Hvem skal trøse knøttet best, fordi det er en historie som enkelt tar opp historien til Knøttet, som ønsker å være med i fellesskapet, men er for sjenert til å ta sin plass i disse. Samt hvordan han oppdager at han ikke er alene og at noen har det verre. Jeg liker hvordan historien, med et så universelt tema, er fortalt med få ord og fargerike bilder.
Av alle mummibøkene og tegneseriene til sammen liker jeg nok best "Trollmannens hatt" (favoritt fra barndommen), Trollvinter og Tove Janssons første tegneserie med Mummi.
"Pappaen og havet" og "Sent i November er bøker jeg har lært å sette pris på først som voksen. Jeg liker "Trollvinter" bedre, fordi jeg alltid finner noe nytt å sette pris på i den. Da jeg var liten likte jeg dens vinterstemning og mystikk. Senere ser jeg at det også handler om Mummitrollets indre kamp med det ukjente (vinteren, Herr Brisk osv.), i tillegg til å lære å sette pris på det som er her og nå. Mummi-tegneseriene liker jeg rett og slett på grunn av humoren og tegnestilen.
Hun fikk meg til å innse at det ikke handler om å eie rein, språk, fjell eller skog. Det handler om å være en del av kulturen, det samiske samfunnet.
Det finnes en bakside med at samer med tradisjonelle klær har en så kraftig signatur. Alle kan si "Der går en same". Men samer er jo ikke bare tekstiler. Det blir som om en same bare forsvinner når han tar av seg kofta si.
Å kle seg i kofte eller i fjærboa og bærer de ytre tegnene på sin identitet som er så djevelsk styrkende og herlig. Men samtidig, når man gjør det, så er det lett å bli et objekt for det normale blikket. Sånn at alle turistene står der og bare "Se på samen!" Eller "Se på homsen!".