Livet er bedre i Europa enn i den muslimske verden fordi de menneskelige relasjonene er bedre. Og grunnen til at de er bedre, er at menneskenes liv blir verdsatt her på Jorden, slik at enkeltmennesket kan nyte frihet og rettigheter som blir anerkjent og beskyttet av staten. Å godta underkastelse og mishandling fordi Allah vil det, er et uttrykk for hat mot meg selv.
Mitt liv, min frihet ble skrevet i 2006, oversatt til norsk i 2007.
Jeg leste denne boka i 2007, men kommer ofte tilbake til sitater av Ayaan Hirsi Ali. Boka er stadig like aktuell, både når det gjelder integrering, kjønnslemlesting og islamkritikk.
Ayaan integrerte seg i rekordfart i Nederland, der hun søkte om asyl, etter å ha vokst opp under islam i Somalia. Via flere andre land, Saudiarabia, Etiopia og Kenya, kom hun til Nederland, der hun oppdaget at det gikk an å leve på en helt annen måte enn å underkaste seg islams kvinnediskriminerende regler.
Hun oppdaget at selv om hun tok av seg hijaben og kledde seg i vestlige klær, var det ingen som reagerte med "forferdelse" og heller ingen menn som kastet seg over henne med "blindt begjær", og det ble ikke "fullt kaos".
I Nederland valgte hun også å gå ut av tvangsekteskapet hennes far hadde bestemt for henne med en mann hun ikke kjente (i 1992); «en høyreist mann, med sterke ben og hvite tenner», - «en kultivert ung somalier», som hadde vokst opp i Canada.
I 2004 samarbeidet hun med filmskaperen Theo van Gogh med kortfilmen Submission, en film som viser underkastelsen i islam. De fikk begge dødstrusler for å ha laget den filmen.
Senere samme år ble van Gogh brutalt myrdet av en nederlandsk muslim på åpen gate i Amsterdam.
Ayyan Hirsi Ali emigrerte til USA, der hun har vært aktiv i en tenketank og har holdt mange foredrag og har vært deltager i mange offentlige diskusjoner.
Hun har skrevet flere bøker:
Krev din rett
Nomade
Heretic
Infidel
The Caged Virgin
In a 2007 interview in the London Evening Standard, Hirsi Ali characterised Islam as "the new fascism":
"Just like Nazism started with Hitler's vision, the Islamic vision is a caliphate — a society ruled by Sharia law – in which women who have sex before marriage are stoned to death, homosexuals are beaten, and apostates like me are killed. Sharia law is as inimical to liberal democracy as Nazism." In this interview, she said, "Violence is inherent in Islam – it's a destructive, nihilistic cult of death. It legitimates murder."
Hirsi Ali speaking in April 2015, on an Australian Broadcasting Corporation radio program said:
"It's wrong for Western leaders like (former Prime Minister of Australia) Tony Abbott to say the actions of the Islamic State aren't about religion. I want to say to him 'please don't say such things in public because it's just not true.' You're letting down all the individuals who are reformers within Islam who are asking the right questions that will ultimately bring about change.
Om islam, sitater fra Wikipedia
Ayaan Hirsi Ali er blant annet blitt omtalt som en av de hundre «mest innflytelsesrike personer i verden i dag».
Til slutt et sitat fra boka,
side 424:
Det er alltid vanskelig å tre inn i en moderne verden. Det var vanskelig for min bestemor og for alle slektningene mine fra miyèen. Det var også vanskelig for meg. Jeg gikk fra en troens verden til en fornuftens verden. Fra en verden preget av omskjæring og tvangsekteskap til en verden preget av seksuell frigjøring. Etter å ha foretatt denne reisen vet jeg at den ene av disse verdenene rett og slett er bedre enn den andre. Ikke på grunn av alle de imponerende tekniske innretningene, men på en mye mer grunnleggende måte – på grunn av verdiene.
Budskapet i denne boken, om den må ha et budskap, er at vi i vest begår en stor feil hvis vi forlenger smertene ved denne overgangen unødig lenge, ved å løfte opp en kultur som er full av skinnhellighet og hat rettet mot kvinner og barn, og gir den status som et respektabelt, alternativt levesett.
Noen har beskyldt meg for å internalisere en følelse av rasemessig mindreverd. De tror at jeg angriper min egen kultur fordi jeg nedvurderer meg selv og ønsker å være «hvit». Dette argumentet er jeg grundig lei av. Fortell meg, er friheten forbeholdt hvite mennesker? Er det egenkjærlighet å følge forfedrenes tradisjoner og lemleste ens egne døtre? Eller å la seg ydmyke og forbli maktesløs? Skal vi passivt se på, slik mine landsmenn gjør, at kvinner mishandles og folk slaktes ned hver dag ved hver minste krangel? Da jeg kom til den nye kulturen, så jeg for første gang at de menneskelige relasjonene kan være annerledes. Ville det da være egenkjærlighet å se denne kulturen som en fremmed kult, som muslimer ikke har lov til å praktisere?
Livet er bedre i Europa enn i den muslimske verden fordi de menneskelige relasjonene er bedre. Og grunnen til at de er bedre, er at menneskenes liv blir verdsatt her på Jorden, slik at enkeltmennesket kan nyte frihet og rettigheter som blir anerkjent og beskyttet av staten. Å godta underkastelse og mishandling fordi Allah vil det, er et uttrykk for hat mot meg selv.
SKOGSUSET (2)
Skogsuset
snør svart omkring meg
lik store sotflak
fra solbrannen i vest.
Nedføken
under skavler av skogsus
graver jeg meg et kikkhull,
lik snømusa om vinteren,
men ser bare himmel,
stum, øde, overveldende himmel.
SKOGSUSET (1)
Skogsuset er som lyden av
en fugl i flukt.
Slag fra de store vingene
av håp og drøm og lengsel
som holder kloden svevende i rommet
trass i den voksende tyngden
av krig og blod
og fortvilelse.
Nettopp den negative utviklingen innen islam er hovedårsaken til utvandringen fra den muslimske verden. Det absurde er at islams mange problemer, som fører til utvandring, tas med i ryggsekken og plantes i muslimske miljø i Vesten. Og hva er svaret fra muslimske ledere på muslimers integrasjonsproblemer i Europa? Jo, svaret er det samme som konservative i den muslimske verden forfekter: Mer islam, tilbake til islams sanne ansikt – det er medisinen. I sannhet et absurd tankekors.
Akkurat som i de arabiske landene har utviklingen også i Pakistan stort sett bare gått èn vei: bakover. Mer og mer kulturell stagnasjon og forvitring, og mer og mer åndelig lukkethet grunnet islams økende innflytelse i samfunnslivet.
Og tankene mine gikk til hva jeg frimodig uttalte til Dagbladet 3.august 1996, første gangen jeg ble intervjuet om integreringsproblematikk. Jeg pekte på det jeg mente var et avgjørende hinder for integrering av muslimer i en vestlig kultur: det undertrykkende kvinnesynet og den omfattende renhetsideologien og derav kjønnssegregeringen, der særlig kvinnene ble utestengte fra Vestens frigjorte sosiale arenaer og strukturer. Uttalelsen var langt mer presis enn jeg den gang ante.
Det hjertet som vekkes til kjærlighet, dør aldri.
Det fortsetter å leve og er skrevet i jordas gang.
Hvem snakker om "blind tro på vitenskapen"?
Det er jo det som er så spennende med vitenskap:
Det skjer noe hele tida. Nye oppdagelser, nye spennende teorier, og man finner stadig nye bevis som underbygger teoriene.
Fakta med andre ord.
Ikke tro.
Som for eksempel evolusjonen, den naturlige utviklingen fra et felles opphav, som betyr at alle organismer er i slekt med hverandre, i større eller mindre grad.
Vår nærmeste slektning er sjimpansene. Vi er faktisk nærmere beslektet med sjimpansene enn en hest er beslektet med et esel.
Og hester og esler kan få avkom, ikke sant?
Vitenskap har ingen "hellige bøker", som skal følges slavisk og bokstavtro.
Man søker etter svar med åpne øyne, med åpne sanser for alle muligheter,
- uten å måtte forholde seg til gamle dogmer fra "hellige skrifter" fra påståtte guder fra den gangen da menneskene lagde seg sine plausible historier om universet basert på tro/overtro.
Det finnes et eget slags vemod som følger trekkfugler når de drar av sted. På samme måte som man føler glede når de kommer tilbake. Høsten lukker sin bok, vinteren kommer stadig nærmere.
Hver morgen når jeg våknet, kjente jeg etter om alderdommens plager hadde begynt å vise seg.
Det eneste virkelig vakre løftet. Det var sterke ord. Jeg følte det som om hun hadde satt i gang et stort orkester i hodet mitt. Der satt jeg midt blant instrumentene. Med strykere ved siden av meg og blåsere rett bak meg.
- Man får stadig løfter, fortsatte hun. - Man gir seg selv løfter. Man lytter til andre menneskers løfter. Politikere som snakker om et bedre liv for dem som eldes, om en helsesektor der ingen skal behøve å få liggesår. Banker som gir løfter om høyere rente, mat som lover redusert vekt, og kremer som garanterer en alderdom med færre rynker. Livet er ingenting annet enn å krysse seg fram med sin lille båt i en endeløst skiftende, men uopphørlig strøm av løfter. Hvor mange av disse løftene husker man? Man glemmer det man helst vil huske, og husker det man helst vil bli fri fra. Brutte løfter er som skygger som danser rundt en i skumringen. Jo eldre jeg blir, desto tydeligere ser jeg dem. Det vakreste løftet i mitt liv var det du ga meg da du lovte meg dette skogstjernet. Jeg vil se det og drømme at jeg svømmer i det før det blir for sent.
Mor hadde ingen anelse om hvordan man behandlet tenåringer. Det var som om hun aldri hadde trodd at vi skulle bli så store. Puberteten var en del av det moderne liv som var totalt fremmed for hennes egen oppvekst. I ørkenen, der mor vokste opp, er det ikke noe meningsfullt rom mellom barndommen og det å bli kvinne.
Jeg var glad, og smilet lå om munnen som en fargerik sommerfugl.
Jeg har så lyst på barn. Selv om mannen min er et beist, tror jeg at et uskyldig barn ville skylle bort ubehageligheter i huset og gi meg kjærlighet og en grunn til å leve.
Dette er jeg helt enig i, siterer deg:
"Ekstremisme finnes ikke bare hos muslimene. Det er farlig å kaste stein når man selv sitter i glasshus."
Det er blant annet ekstremisme denne boka handler om. En ekstremisme det er viktig å være oppmerksom på, og som flere finner det både viktig og nyttig å sette seg bedre inn i.
Hva du ellers mener med kommentaren din, er jeg dog litt mer usikker på.
Siterer deg:
"Skriv hva pokker du vil du. Jeg lar meg faktisk ikke påvirke av hverken deg eller noen av de du siterer (klipper/limer)."
Boka Islam og terrorisme tar opp et verdensomspennende problem og terrortrussel, med utgangspunkt i ideologien islam. At jeg klipper og limer blant annet fra denne boka i en diskusjon som handler om boka, er ikke det både rett og rimelig?
At det også dukker opp andre dokumenter og reportasjer som underbygger det Mark A. Gabriel skriver om, er faktisk ikke så merkelig, etter min mening.
Jeg prøver forøvrig å forholde meg mest til boka, forfatteren og bokas innhold, i denne diskusjonen.
Ensomheten spiste meg opp innenfra og selv demoner og gjenferd kom ikke lenger på besøk i drømme. Jeg hadde blitt nøye med min oppførsel. En løs munn og et skarpt øre var alt som trengtes for å få sladderhjulene til å spinne.