Tungsinnet har fulgt meg gjennom livet som en mørk tråd, skottet bort på den gylne tråden som stadig går parallelt med den: lysten til å skape.
Jeg gjør kanskje noen flere forsøk før jeg legger den bort (evt leverer tilbake til biblioteket), og begynner å lese noe annet. Det kan hende jeg plukker den fram igjen senere, men da leser jeg den heller fra begynnelsen igjen enn der hvor jeg slapp sist.
Jeg kom, "konkursbarnet", fjernt fra Melkeveiens vindfulle vidder... jeg kom, kvelende hvit, men med en Leonardo-krøll i nakken, alvorlig som en tomat; jeg hadde en soldats hjerte, og mitt våpen var de lange, myke neglene.
Detta huvud; nu bara en trängsel av organ, av ödelagda, nerrivna ledningar, söndertrasade fönster, uppbrutna gatstenar, taggtrådsrullar, falnade eldar. Ruinen av en huvudstad, där jag burits omkring i bärstol av ögats, örats, smakens, luktens og känselns lakejer.
Idag släpade jag en pinnstol ner till havet, för att sitta där och få bekräftat att det är större än jag. Det ser ganska löjligt ut: en i förtid åldrad man på en rankig stol under mörka molntrasor, på en oändlig strand. Lång smal hals, leverfläckiga händer i knäet. Och den i vinden fladdrande pratbubbla, som är hans enda tröst i döendet: "Havet är större än jag."
Inuti varje annan människa finns ju en del av vårt eget liv, som om vi ger oss möjlighet att söka, skänker oss den viktigaste kunskapen av alla: att vi inte, i vår ensamhet, är ensamma.
Tiden har gått altfor fort, jeg har ikke hatt tid til å ta vare på meg selv. I neste øyeblikk sitter hun på kanten av sengen min hjemme i Oslo og stryker hånden over den knoklete ryggen min. Jeg vil ikke at hun skal gjøre det, det føles som om hun tar på sjelen min, forstyrrer den, og jeg ligger helt stille for at hun ikke skal vite at jeg er våken.
-Lille ryggen, og lille jenta mi. Det var jo ikke slik det skulle bli, hvisker hun og lener seg over meg.
Når de andre ungene dukker opp, slutter hun å ake. Hun forsvinner sammen med flokken mens jeg hører hvor stille det blir når jeg ikke har noen å være taus sammen med.
Koselig bok, men man bør ha sett de fleste TV-seriene for å kunne få noen mening ut av den, siden boka stort sett er bakgrunnshistoriene fra disse. (Seriene har ikke gått på norsk TV, men to av dem har gått på SVT1 under tittelen Kören. Fås ellers billig på DVD hos Amazon - anbefales!) Lettlest og kanskje ikke den største litterære bragden - selv om det er en del velformulert engelsk tørrhumor også - men det er vel heller ikke meningen. Som med TV-seriene blir det budskapet som havner i fokus, og derfor ble boka for meg også interessant fordi man får tilgang til prosessen og motbakkene involvert i disse prosjektene, ikke bare det ferdige glansbildet og solskinnshistoriene som ble vist på TV.
(...) if I feel sick and I don't want to do something, it is probably the right thing to go ahead with it.
mørket er for stort for hodet ditt. Du sitter nedsunket i en stol foran skrivebordet ved vinduet mens mørket bare renner ut gjennom den halvåpne munnen din, gjennom de halvåpne øynene, nesa ørene. Slik vann stiger og renner over kanten i et overfylt badekar, slik stiger mørket inni hodet ditt, renner damper, virvler utover golvet, stiger oppover veggene. Mørket er for stort, og det renner bare ut av deg, fyller rommet, stiger jevnt og trutt oppetter veggene, snart vil det nå opp til vinduskarmen, det vil renne over karmen og ned på gata, ut over byen, renne over asfalten, samle seg i dammer, renne nedover, slukes av en rennestein.
jeg er generelt stor fan av Moleskine, og de har en Book Journal som del av sine "interessebøker" - de har bøker for å skrive ned/skrive om matoppskrifter, vin, sjokolade, filmer, musikk/konserter, reise, kjæledyr osv osv. Bokhandlere har litt forskjellig utvalg i Moleskineprodukter, ikke alle som har alt for å si det sånn, men lurt å se etter Moleskine når man er i utlandet har jeg funnet ut (har kjøpt en del i Italia). Man får helt sikkert tak i flere steder på nett også.
Jeg blir generelt oftere rørt til tårer av film/TV enn bøker, men et unntak er første gang jeg leste Bisettelsen av Lars Saabye Christensen. Gjennom tenårene hadde jeg lest både Beatles og Bly flere ganger, og det ble noe helt spesielt å lese avslutningen på triologien i voksen alder.
Man skal være voksen ganske lenge før man klarer ikke å ta det å være voksen så alvorlig.
Hindsight is essential to making sense of the contemporary.
Jeg begynte på denne for flere år siden, da jeg fremdeles var på bachelorprogrammet i kunsthistorie, men kom meg ikke videre da jeg hadde lest halve. Det var ikke det at den ikke var velskrevet eller interessant, men på det tidspunktet hadde kanskje den innsikten jeg fikk av boka - et tilsynelatende objektivt, men likevel subtilt kritisk blikk på kunstverdenens forskjellige arenaer - en mer negativ virkning. Det er mulig jeg ble litt skremt av den kynismen og business-mentaliteten som så ut til å være styrende for hele kunstverdenen, også på utdanningsnivå.
Men for et par dager siden plukket jeg fram boka igjen og begynte der bokmerket var - og ble umiddelbart interessert fordi intervjuobjektet viste seg å være en forfatter av en pensumbok jeg en gang hadde, og samtaletemaet på den siden jeg begynte å lese var en annen pensumbok jeg hadde hatt. Men disse bøkene hadde jeg verken hørt om eller lest da jeg avbrøt denne boka for en tid siden.
Ettersom jeg leste videre merket jeg meg at jeg kjente igjen flere navn, og helhetsinntrykket av de siste kapitlene virket ikke så preget av kynisme som jeg må ha følt det med bokas første halvdel. Nå har jeg bare lyst til å begynne å lese den første delen på nytt og se hva jeg egentlig har gått glipp av...
Å alltid være i slutten er kanskje den mest meningsfulle innsikten et menneske kan ha.