Forsiktig glass

Cappelen 2004 Innbundet

Dette er en roman som vil angå alle som har et forhold til barn eller som husker hvordan det er å være barn. Hovedpersonen observerer hverdagslige situasjoner fra sitt ståsted, og i forhold til de voksne.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788202238308

EAN 9788202238308

Når de andre ungene dukker opp, slutter hun å ake. Hun forsvinner sammen med flokken mens jeg hører hvor stille det blir når jeg ikke har noen å være taus sammen med.

Han stiller seg bak meg. Han lukter underlig. Han ser på mens jeg visker, og da ser jeg det, jeg også. Det er ingen prinsessejente jeg har tegnet. Det er sorte små øyne midt på arket. Jeg vil viske vekk øynene, men de sitter fast. Den voksne mumler noe med så jævlig bak ryggen min. Neida, hvisker jeg og visker, visker vekk munnen, visker videre på armen. Neida, gjentar jeg mens jeg visker meg selv ut. Jeg har det fint, sier jeg og kikker opp på den voksne. Kjempefint, sier jeg til jenta på papiret. Hun er nesten borte. Hun forsvinner sammen med den voksne. Jeg setter viskelæret mot armen. Det gjør ikke egentlig vondt.

Jeg leker at jeg har min egen familie. Jeg er meg og flaskene er de voksne. Hva liker dere å gjøre, spør jeg. Vi liker å være her, sier en av flaskene med min stemme. Du lyver, sier jeg strengt. Nei, sier flaska. Du får ikke lov til å være her, sier jeg og legger flaska mellom noen trerøtter. Der må du ligge helt alene, sier jeg. Ikke alene, ber flaska. Sånn går det, sier jeg og snur ryggen til. Din lille dritt, freser flaska. Jeg later som jeg ikke hørte det. Inne i hytta er de andre flaskene glade og snille. De vil ikke være alene i mørket. Kall meg prinsesse, sier jeg. Prinsesse, jubler flaskene.

(...) Jeg kommer på flaska mellom trerøttene. Det har skjedd en katastrofe, hvisker jeg og løfter den opp. Så forferdelig, sier flaska. Ja, sier jeg og knuser flaska mot en trestamme. Jeg er den eneste overlevende.

• "Monsterrytter" av Ingeborg Arvola
  • "Straffe - roman" av Ingeborg Arvola