Beijing duck

Oktober 2012 Innbundet

Romanens jeg-person sitter ubevegelig på en stol ved et kjøkkenbord. I stuen sitter Louis og Madeleine og spiser.

"Kanskje jeg kommer til å gå inn i stuen. Kanskje jeg ikke kommer til å gå inn i stuen. Hvis jeg gjør det må jeg sette opp håret. Hvis jeg skal sette opp håret må jeg ha en strikk."

"Beijing Duck" er en nøktern og grotesk roman, en absurd fortelling full av forskyvinger og variasjoner. Med stor autoritet skildrer Vibeke Tandberg et neddempet vanvidd, en runddans av flytende identiteter, der sønnen blir sin egen far, og mor og datter glir over i hverandre, der jeg'et er en ustabil størrelse og alt kan byttes ut med noe annet uten at noe egentlig forandres.

Vibeke Tandberg (f. 1967) er en av våre mest sentrale kunstnere. Hun debuterer med denne romanen.

Forlag Oktober

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å gi denne 3 på terningen, ettersom den er til tider ekstremt forvirrende, provoserende og makaber. Men jo mer jeg leste, desto mer lyst hadde jeg tross alt til å lese videre.

Det som er bokas kanskje sterkeste språklige virkemiddel er, i tillegg til bruken av gjentagelser, at relasjonene mellom jeg-person og de andre karakterene i boka ikke er fastsatte, og jeg tar meg stadig i å lure på om fortellerstemmen er den samme som for 20 sider siden. Hendelser, fakta, slektskapsforhold, årsaker og virkninger følger ingen logikk eller kronologi, og resultatet blir at selve historien liksom flyter rundt, bare strukturert av alle gjentagelsene: Det er egentlig ikke det at hele setninger eller avsnitt blir gjentatt, heller at de samme bittesmå handlingene blir gjenfortalt og gjenfortalt, med forskjellig vektlegging, rekkefølge og sammenheng. Jeg begynte på et tidspunkt å tenke på den tyske filmen Lola rennt (Løp, Lola, Løp på norsk) som viser tre forskjellige utfall av samme hendelse, i en og samme historie.

Så jeg måtte etter hvert innrømme at selv om boka kan være veldig forvirrende og gjentagelsene til tider være utfordrende for tålmodigheten, har det likevel vært en interessant leseopplevelse, noe utenom det vanlige, og derfor er den verdt å lese likevel.

Bejing Duck irriterte og klødde - som en alt for trang ullgenser - da jeg leste den. Men etterpå har jeg tenkt mye og positivt på leseopplevelsen. Vibeke Tandberg har skrevet en spennende bok med ekle og elegante virkemidler

Å alltid være i slutten er kanskje den mest meningsfulle innsikten et menneske kan ha.

• "I sivil" av Amalie Smith
  • "Jeg forsvinner - skuespill" av A.I.S. Lygre
  • "Omveier - roman" av Ingrid Melfald Hafredal
  • "Sol, seier ho - roman" av Ingrid Z. Aanestad
  • "Om mørke" av Josefine Klougart
  • "Imot døden - om fortvilelsens litterære fellesskap" av Bernhard Ellefsen
  • "Følge meg alle mine dager - roman" av Sunniva Lye Axelsen
  • "Flytterester - dikt" av Cecilie Løveid
  • "En intens motvilje mot allsang - om kreative demoner og fordømt kreativitet" av Arne Berggren
  • "Sorgens dagbok - 26. oktober 1977 - 15. september 1979" av Roland Barthes
  • "Jeg burde ha sperret deg inne - noveller" av Hilde Lindset