Ja, alle bøkene av Tolle må leses sakte, jeg brukte lang tid på "Det er NÅ du lever". Det skjer ett eller annet med deg når du leser bøkene hans :) Jeg blir i alle fall mye roligere, å lese Tolles bøker er nesten som meditasjon.
Har eg ikkje kome meg i seng til klokka 11, dreg eg heim og legg meg
Einar Førde
Du kan lese alle de bøkene du vil. Det som utgjør en forskjell, er din vilje til å se deg selv i speilet.
Laura Schlesinger
Mindre dyktige ledere ser seg selv i speilet når det går bra. Når det går mindre bra, ser de ut av vinduet for å finne årsakene. Dyktige ledere ser seg selv i speilet når det går dårlig, og skylder på medarbeidere og hell når det går bra.
Fritt etter Jim Collins
Det er ikke alltid jeg kaster terning om ei bok, når jeg ikke gjør det, er det som oftest at jeg er usikker på hvor godt eller mindre godt jeg likte boka. Bøker som jeg har lest for flere år siden vil nok alltid stå uten terningkast. Det er ikke alltid bare høye terningkast som gjør at jeg finner fram til ei ny bok, vel så viktig er det at det skrives om boka.
Jeg blir nok litt nysgjerrig hvis noen av bokelskere jeg "kjenner" og andre som er aktive her inne kaster høye terninger. Som oftes skriver de litt om hvordan de vurderer boka og det er nyttig for meg hvis det er i en sjanger som tiltaler meg.
Jeg har blitt tipset om veldig mange gode bøker og forfattere som andre bokelskere har skrevet varmt om, de hadde jeg nok aldri funnet fram til på egen hånd.
Ellers så skjer det ofte at ei bok jeg synest fortjener en 6, får en 4 fra andre som slettes ikke er dårlig( over gjennomsnittet) Synest ikke det er så stor forskjell, det er som regel noen detaljer som vil bli avgjørende for hver enkelt smak.
En god bok om organisasjoner handler ikke om organisasjoner. Den handler om kjærlighet, hat, sjalusi, kameratskap, ambisjoner, lidenskap og glede. Dette har vært og vil alltid være det vi mennesker er mest opptatt av.
Fritt etter Herbert A. Simon
Skal coaching kunne overleve som metode, må den spesialiseres og tilpasse seg utfordringer som samfunnet etterlyser. Spesialiseringene bygger videre på de mer generelle metodene i coaching og prøver å imøtekomme konkrete behov hos enkeltindivider og team. Eksempler på spesialiseringer er:
Dersom lederen til stadighet har en atferd som virker negativt på omgivelsene, og denne atferden skyldes karaktertrekk eller personligheten til lederen, er det lite sannsynlig at coaching vil ha effekt.
Vi kan ikke gi deg oppskriften på suksess som leder. Vi kan gi deg oppskriften på å feile: "Prøv å gjøre alle fornøyde!"
H.P. Sims og P. Lorenzi
Whitmore (1992/2002) var en av de første coachene som la vekt på en humanistisk metode, gjennom den såkalte "GROW-modellen" (Goal - Reality - Options - Will). For å oppnå vekst og personlig utvikling må individet sette klare mål, forstå den situasjonen det er i, forstå valg og ha vilje til å nå resultater. Metoden består av fire faser:
Boken bygger på fem basismetoder i coaching. Hver metode har stort sett fokus på én side ved det å være menneske. Disse metodene danner grunnlaget for såkalt eklektisk metode:
...
Ønsker vi å bruke en coachende lederstil eller fungere i rollen som coach, bør vi kunne trekke ut "det beste" fra de forskjellige metodene, og sette dette i sammenheng slik at det passer i den situasjonen vi står overfor. Vi får en såkalt eklektisk metode. Eklektikk er det greske ordet for å være utvelgende.
Freud sa at Adlers system var for enkelt. Det ville ta to år å lære psykoanalyse på grunn av kompleksiteten, mens Adlers teorier kunne mestres etter noen få uker. Grunnen var at Adlers teorier innevar at det var så lite å vite. Adler svarte at det var nettopp dette som var poenget. Det hadde tatt ham 40 år å gjøre sin psykologi enkel.
(Schultz & Schultz, 2004)
Betegnelsen coach har en historie som går over 500 år, fra landsbyen Kocs, gjennom universiteter og idrett, til ledelse og utvikling i det moderne samfunn. Reisen har foreløpig resultert i fem typer av definisjoner på coaching. Definisjonene fokuserer på tenkning, følelser, handling, læring og resultater. Dette innebærer utfordringer som vi kjenner igjen i den grunnleggende coachingmodellen i kapittel 1. Reisen har dessuten blitt inspirert av psykologi og har resultert i fem metoder innen coaching. Fra metodene kan det også trekkes linjer til coachingmodellen. Kognitiv coaching fokuserer spesielt på tanker, humanistisk coaching og psykodynamisk systemcoaching fokuserer på følelser, og atferdscoaching fokuserer på handlinger. Eksistensiell coaching fokuserer på mening.
Hovedidéen med coaching er å hjelpe folk til å fjerne hindringer slik at de kan nå sine mål. Hindringene sitter ofte i folks hoder. I tennis kan motstanden i eget hode være sterkere enn motstanderen på den andre siden av banen. Kjernen i effektiv coaching handler om en form for tankekontroll eller kognitiv ledelse (Gallwey, 2000).
Metoden i coaching innebærer å stille spørsmål som: Hvor er du? Hva vil du? Hvordan skal du komme dit? Ansvaret i voaching er todelt. Coachien har ansvaret for å formulere mål og realisere mål. Coachen har ansvaret for å utvikle en metode, der coachien både blir utfordret og støttet. Coach og coachie har et felles ansvar for å utvikle en god relasjon seg imellom.
Jeg bryr meg ikke om terningkast andre gir. Jeg liker å danne meg en mening selv om en bok :) Smaken er jo som baken, den er delt.
Arne Dahls bøker om A-gruppen. Bør leses i rekkefølge selv om de er frittstående, synes jeg. Man blir kjent med personene og det henvises av og til til ting som har skjedd før. Misterioso er den første boka i serien selv om den i første omgang ikke ble oversatt til norsk, men jeg tror den har kommet ut nå for ikke så lenge siden. Selv har jeg lest dem på svensk.
Nei, det er heldigvis ennå 10 år og 4 mnd til jeg når din milepælen :)
Denne helgen står både nattevakt og 50 års fest på aktivitetsplanen, så lesing blir det til en viss grad på nattevakten og deler av søndagen. Boka som skal leses heter " Hjemmestyrkene" , en ny bok om de ulike norske motstandsgruppene under 2. verdenskrig.
Terapirommet er et sted hvor to personer kan møtes og bruke sin ulike ekspertrise til beste for pasienten. Terapeuten er ekspert på terapi og samtale prosesser, pasienten er ekspert på sitt liv.
Dette er ikke en bok du skal gi til en som nettopp har mistet et barn, blitt voldtatt i forrige uke, fått en kreftdiagnose dagen før, eller nylig har vært utsatt for en fæl ulykke. I tiden like etter slike alvorlige hendelser er det helt normalt å være sint, lei seg, redd og bitter. Senere, når sorgreaksjonen har gått sin gang og ting tross alt kommer på avstand, bør man etter min mening jobbe seg fram til holdninger som demper både sinne, depresjon, angst og bitterhet. Ingenting av dette er nyttige følelser som på lang sikt hjelper en person til best mulig å holde ut en vanskelig livssituasjon. Når jeg skriver at man ikke skal gi denne boken til en som er i akutt krise, så er det ikke fordi det står ting her som skal skjules eller hemmeligholdes, eller som ikke er sant i alle situasjoner. Grunnen er at tittelen "i en akutt krise" kan virke unødig provoserende. I en begravelse sier man jo ikke til de sørgende: "Det er ikke mer synd på dere enn andre ! Det dør folk hele tiden. Dette må dere tåle! ". Nei, man sier kanskje heller: "Kondolerer. Jeg tenker på dere." Dette er en bok som passer best dersom du har litt tid på deg, med et minimum av ro og overskudd og du har lyst til å tenke gjennom livet ditt og hvordan du forholder deg til det.