Coaching

å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes

Universitetsforlaget 2006 Heftet

Boka omhandler coaching og de faktorer som har innvirkning på coaching-prosessen. Den handler om ressursene som individet til enhver tid besitter, men som det sjelden klarer å utnytte alene. Den handler om hvordan individet kan overvinne barrierer, og realisere mål, og om coachen som stiller sentrale spørsmål, antyder alternativer, oppfordrer til handling og gir tilbakemeldinger. Den tar også for seg emosjonell intelligens, og om hvordan lede medarbeidere slik at de blir i stand til å lede seg selv og oppnå resultater. Boka er aktuell for ledere og medarbeidere i privat og offentlig virksomhet som vil vite mer om coaching og mulighetene det gir. Den kan også brukes som pensumlitteratur innenfor ledelsesfagene, samt innen etter- og videreutdanning. Har register og litteraturliste.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2006

Jeg har skrevet om boka på bloggen min, og i og med at den overstiger betydelig mer enn de 1000 ord det er mulig å få med her, nøyer jeg meg med å legge igjen en link til omtalen (dvs. i realiteten et resymé).

Mennesker er urimelige, ufornuftige, selvsentrerte.
Elsk dem likevel.

Hvis du gjør det bra, vil andre anklage deg for å være selvisk og å ha skjulte motiver.
Gjør det bra likevel.

Hvis du har suksess, vil du få falske venner og sanne fiender.
Prøv å lykkes likevel.

Det gode du gjør i dag, vil være glemt i morgen.
Gjør det likevel.

Ærlighet og oppriktighet gjør deg sårbar.
Vær ærlig og oppriktig likevel.

Det du bruker år på å bygge, kan bli ødelagt over natten.
Bygg likevel.

Mennesket trenger hjelp, men de kan angripe deg hvis du hjelper dem.
Hjelp dem likevel.

Gi verden det beste du har, og du vil få tennene sparket ut.
Gi det beste du har likevel.

Karl Manninger

I 1872 ble følgende "suksessmodell for samarbeid", kalt arbeidsreglement, slått opp på kontoret der de ansatte jobbet:
1. Gudsfrygt, Renlighet og Paalidelighet er nødvendig i Arbejdet.
2. Personalets Arbejdstid er nu reduceret til fra kl. 0600 Morgen til kl. 0600 Aften med Undtagelse af Søndage, hvor det forudsættes at man beskæftiger sig med gudfrygtige sysler. Bøn vil blive læst af vor øverste Chef hver Morgen ved Kontorets Begyndelse.
3. Når det er nødvendig, kræves det at Personalet arbejder udover ovennævnte Arbejdstid.
4. Det er forbudt at snakke i Arbejdstiden. Der gjøres oppmerksom paa at en Ansats Ærbarhed, Properhed og Ansvarsfølelse vil blive draget i Tvil dersom han ryger Cigarer, drikker Alkohol, spiller Billiard eller deltager i politiske Møder.
5. Personalet har Mulighed for at indtage Forfriskninger mellom kl. 1130 og kl. 1200. Arbejdet maa imidlertid ikke afbrydes. Kunder, Ledelsen og Pressen maa behandles høfligst og med Respekt.
6. De ansatte maa holde sig friske. Lønudbetalinger standses øjeblikkelig i Tilfælde af Sygdom. Det anbefales saaledes at hver Ansat foretager Opsparing for at sikre mot Sygdomsfravære og for at forebygge Alderdommen, saaledes at de ikke bliver en Byrde for Samfundet.
7. Det understreges at Arbejdsreglementet betyder en væsentlig Forbedring af de Ansattes Arbejdsforhold. Det ventes derfor af de Ansatte en tilsvarende Forbedring i udført Arbejdsmængde.

Det fortelles en historie fra India om en gruppe vise menn. Alle var blinde. Mennene treffer på en elefant, men de skjønner ikke hva det er, og begynner å undersøke elefanten. Han som kjenner på støttennene, hevder at det er et spyd. Han som kjenner på snabelen, er sikker på at det er en slange. Han som kjenner på halen, mener det er et tau. Han som kjenner på sidekroppen, en vegg. Han som kjenner på ørene, et teppe. Vismennene fortsetter å diskutere og blir ikke enige om hva det er de har funnet. Hver enkelt vismann har sitt eget svar, bygget på egen erfaring, og er sikker på at svaret er det riktige.

Du kan lese alle de bøkene du vil. Det som utgjør en forskjell, er din vilje til å se deg selv i speilet.

Laura Schlesinger

Mindre dyktige ledere ser seg selv i speilet når det går bra. Når det går mindre bra, ser de ut av vinduet for å finne årsakene. Dyktige ledere ser seg selv i speilet når det går dårlig, og skylder på medarbeidere og hell når det går bra.

Fritt etter Jim Collins

En god bok om organisasjoner handler ikke om organisasjoner. Den handler om kjærlighet, hat, sjalusi, kameratskap, ambisjoner, lidenskap og glede. Dette har vært og vil alltid være det vi mennesker er mest opptatt av.

Fritt etter Herbert A. Simon

• "LØFT - løsningsfokusert tilnærming til organisasjonsutvikling, ledelsesutvikling og konfliktløsning" av Gro Johnsrud Langslet
  • "EQ - emosjonell intelligens i livet og på jobben" av Bodil Wennberg
  • "Coaching - hva - hvorfor - hvordan" av Susann Gjerde
  • "Relasjonsledelse" av Jan Spurkeland
  • "På randen av ledelse - en veiviser i førstegangsledelse" av Frode Hübertz Haaland
  • "Hvem bestemmer i ditt liv? - om oppmerksomt nærvær" av Åsa Nilsonne
  • "Bak tid og rom" av Erik Dammann
  • "Jakten på en annen rikdom - i Frans av Assisis fotspor" av Kristin Flood
  • "På seg selv kjenner man ingen andre - om kommunikasjon og teambygging" av Bente-Marie Ihlen
  • "Nordlands trompet" av Petter Dass
  • "Godfoten - samhandling - veien til suksess" av Nils Arne Eggen
  • "Kunsten å lede seg selv - ny innsikt - bedre gjennomslagskraft" av Randi B. Noyes