Å finne noe som verken er lettbeint/overfladisk eller har snev av skadeskutte protagonister er ikke lett. Har du lest Jonathan Safran Foers Alt blir klart og betydelig? Alvorlig historie, men jeg hadde mange muntre stunder undervegs, hovedsakelig på grunn av språk og situasjonsbeskrivelser. Jeg leste den på norsk, men den er trolig like lattervekkende på originalspråket. Oversetteren må ha hatt det morsomt så lenge jobben varte.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Tenk å ha sagt at 'en klassiker er en bok alle roser, men ingen leser - og så finne alle sine egne bøker på slike lister!

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Da jeg var yngre, var jeg overbevist om at alle gamlinger hadde en dramatisk livshistorie.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Hvis du ligger partert et eller annet sted nå, tilgir jeg deg aldri.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Denne helga går jeg langt tilbake i tid, hva den utvalgte bokas handling angår. Den aktuelle boka har stått urørt i hylla helt siden jeg kjøpte den på et bokmarked for flere år siden. Bokas navn er nok kjent for de fleste, tittelen er nemlig " Snorres kongesagaer". Har lenge ønsket å lese den, men gang på gang er den blitt utkonkurrert av andre bøker. Nå gir jeg den endelig sjansen. Ute er det surt og kaldt, så leseværet er nok en gang godt. God lesehelg ønskes alle :)

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Jeg gjør et nytt forsøk, men jeg synes det er riktigest og velge en bok pr punkt, men i motsetning til ifjor hvor jeg valgt så mange bøker jeg kunne tidlig på året, legger jeg nå til forslag frem til jeg leser dem. Har lagt til 64 så langt, flere bøker til et punkt og flere som passer til 2 punkter.

NYTT - har valgt ut den første boka jeg skal lese, 'A book set in the decade you were born' - Mitt 60-tal - ett årtionde i bilder siden jeg har reservert den på Strömstad bibliotek.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Var såvidt inne på tanken om å lage en post selv, men var opptatt med å se alpint på TV og å finne noen bøker til neste års leseutfordring.

Var på en shoppingtur med båt til Strömstad igår, denne gangen fra Fredrikstad siden jeg da kunne sove 2 timer lenger på morran. Til gjengjeld hadde jeg kun 1t45m på meg og rakk ikke alt jeg skulle, men jeg fikk med meg det viktigste: en tur på biblioteket, kjøpe et svensk blad for en jeg kjenner og hente de 2 vinflaskene jeg hadde bestilt på Systembolaget. Har også bestilt en flaske Dill Aquavit, og fikk beskjed at den var klar til henting 30 min etter at båten gikk fra Strömstad! Det betyr at det blir en tur til fredag den 1. Desember. Siden jeg litt senere under hjemreisen fikk beskjed om at jeg skal jobbe lørdag den 2. Desember er jeg i hvert fall sikker på at jeg har penger til turen og flaska.

Som lesestoff på turen hadde jeg med meg Gulosten - kjeltring, motstandsmann og kongevenn som jeg leste de siste kapitlene av i dag morres. Eller denne helgen går det i Lunch bok 3, 4 og 5 av Børre Lund. Hvis jeg rekker det starter jeg på Berømte hunder - fortellinger om menneskets beste venn som forfaller til uka.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Legg merke til en ting: Monsterfilmer handler nesten aldri om ville dyr lenger. De handler oftere om perverterte utgaver av oss selv, som zombier og vampyrer. Skal noen andre true oss, kommer de som regel fra det ytre rom, eller en sjelden gang fra havet. Der finnes det ennå noe ukjent som vi ikke kan ha full kontroll over.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Eksistensielle tekster

Tyrkiske Asli Erdoğan (f. 1967) er en prisbelønt forfatter, menneskerettighetsaktivist og spaltist. Hun er født i Istanbul. En periode jobbet hun som partikkelfysiker ved CERN i Sveits, inntil hun i 1996 ble forfatter/skribent på heltid.

Erdoğans essays ble opprinnelig publisert i avisen Özgür Gündem, og denne avisen ble nedlagt etter kuppforsøket i juli 2016. Kort tid etter ble hun arrestert sammen med et tyvetalls journalister. De ble tiltalt for å "undergrave den nasjonale enheten". (Kilde: Forlagets presentasjon av forfatteren.)

"Nå er ikke engang stillheten din" inneholder 29 essays, og selv om temaene er varierte, handler de egentlig om det samme: om retten til å være et fritt menneske, på godt og vondt.

Essayet "Inntil en vegg" handler om kuppforsøket i Tyrkia den 16. juli 2016. Forfatteren befant seg ute i gatene, og i likhet med svært mange var hun i realiteten i livsfare.

"Jeg har sagt det mange ganger, at "han reddet livet mitt". Jeg sier det for å forstå, det er sånn jeg leter etter utgangen, etter passordet for å komme meg ut av den natten. Gjennom de ordene forandrer jeg den - natten - til en personlig historie som fortelles i fortid, og som jeg kan plassere mellom tegnene i en tekst. Men i virkeligheten sa jeg ikke engang takk.

"Hei, legg deg ned! Legg deg ned! LEGG DEG NED!" Han skriker alt han kan for å overdøve smellene fra våpnene, og peker mot veggen. "Ikke løft hodet!"

Natt til 16. juli 2016, foran militærakademiet i Harbiye. De voldsomme sammenstøtene ved radiobygningen litt lenger nede i gata har vart i timevis. Ambulansen frakter uavlatelig sårede, noen er døde. Skarpskytterne som er utstasjonert ved militærakademiet, lar ingen krydde gata. På fortauet på andre siden befinner det seg rundt to hundre mennesker, innimellom reiser de seg og roper slagord og "Allahu akbar!" (side 7)

I essayet "Å være offer" skriver forfatteren om to høyst ulike måter å nærme seg offer-begrepet på. Det ene er ved å tie ihjel ofrene, og det andre er ved å snakke uavlatelig om traumene. Blant disse er det å bringe offeret til taushet kanskje det aller verste, for samtidig frarøver man ofrene deres traumer, "enten gjennom å ignorere dem eller gjennom å plassere dem i et hierarki". Samtidig innebærer det å snakke om offeret i seg, å fremkalle traumene igjen og igjen ... Hun mener at man skal vokte seg vel for å belære andre om hvordan de skal håndtere traumene sine. Derimot bør man åpne seg opp for andres smerte ...

I tittelessayet "Nå er ikke engang stillheten din" hevder forfatteren at situasjonen for journalister i Tyrkia er verre enn i en rekke asiatiske og afrikanske land. På Reportere uten grensers liste over pressefrihet ligger Tyrkia nemlig på 151. plass av 180 land ...

"Å forsvare frihet og fred er verken en forbrytelse eller en heltedåd, det er vår plikt ... Og mer enn et forsvar dreier det seg om å bringe tilbake betydningen, den hellige betydningen, disse begrepene har mistet ... Så lenge vi kan ... Å ikke ville være medskyldig i en forbrytelse er mer enn en rett og en plikt: Det er den egentlige grunnen til at vi lever ... Det er vår stein. "Disse stenene har jeg båret, så lenge jeg kunne, disse stenene har jeg elsket, så lenge jeg kunne". Det er vår skjebne." (side 37)

I essayet "Likhet og ulikheter" skriver forfatteren at rettferdighet bare er mulig når vi tar innover oss at alle mennesker under alle omstendigheter er like, og at "å strebe etter likhet er selve fundamentet, den uunngåelige moralske komponenten, i enhver politisk kamp".

"Når man blir angrepet som jøde, må man forsvare seg som jøde, ikke som intellektuell eller menneskerettighetsforkjemper." Og når man blir angrepet, krenket og ydmyket som kvinne ... I en verden tuftet på mannlige forestillinger og et mannlig språk, kalles det ikke "angrep". Det kalles "natur" og det kalles "løgn", og det vises til ære, kjærlighet og velsignet moderskap ... Må jeg skrive enda flere setninger som høres ut som de er skrevet for både femti og hundre år siden, om at den eldste, mest standhaftige, utspekulerte og dypeste formen for undertrykkelse er undertrykkelsen mannen øver over kvinnen ..." (side 68-69)

Asli Erdoğan kommer inn på både kurdernes og armenernes skjebne i Tyrkia, men tyrkere generelt lider også under regimets maktutøvelse, der selv den mest uskyldige offentlige ytring kan føre til fengsling. Hun trekker også sammenligninger mellom Hitlers Auschwitz og det som har skjedd i Tyrkia i nyere tid. Essayet "Krig og krig" er og blir det sterkeste essayet i samlingen.

"Krig. En desperat retrett fra forsøket på å gi ordene liv og livet ord. (For er ikke forsøket på å frigjøre seg utgangspunktet for all skriving? Er ikke det å skrive et evigvarende jag etter frigjøring som før eller siden vil mislykkes? Mens krigen på sin side er en kjennsgjerning vi ikke kommer utenom.) Men mennesket slutter ikke å fortelle: Det forteller, overfører, gjentar og fornyer ... I ordenes uendelige stillhet skaper det sirkler. Det fortellende vesen: Mennesket. Vanedyret. Etter setninger, punktum, netter, år og tiår når vi frem til det andre ordet, det ordet som forventes av oss når vi har reist gjennom historier og legender, gjennom liv og død. Det er gjentakelse av det første ordet. Krig." (side 50-51)

Klassekampens anmelder Thorvald Steen skriver i sin anmeldelse den 11. november at tittelen på essaysamlingen - "Nå er ikke engang stillheten din" (hentet fra en linje i et dikt av Hellas´ store dikter Giorgos Seferis (1900-1971)) - viser hvordan tyrkiske myndigheter tar stadig større kontroll over landets innbyggere. Han skriver følgende:

Artiklene i «Nå er ikke engang stillheten din» er oversatt fra tyrkisk til et svært godt norsk av Ingeborg Fossestøl. Boka har de samme temaene som har opptatt Asli Erdogan siden 1990-tallet, og flere nye, store temaer: 16. juli-kuppet i 2016 går igjen i flere av artiklene. Hun diskuterer ikke hvem som står bak kuppet, men skildrer hvordan det er å være et vanlig menneske som brått havner i borgerkrigen. Hun husker statskuppet i 1980 og de enorme arrestasjonene i og rundt oppstandene ved Gezi-parken i mai 2013 i Istanbul. Denne gangen er det mer alvorlig og truende: «Jeg er som et skip uten ror i storm». Over dem flyr F-16-fly. Stemningen er apokalyptisk. Artiklene bygger på fakta-materiale og konkrete skildringer, men de har også eksistensielle elementer. Hun viser i tillegg til sitt mot, redsel, fortvilelse, sorg og raseri. Hun bestreber seg ikke på å skrive distansert og analytisk. Hun skriver med hele seg. Asli Erdogan minner meg om Inger Elisabeth Hansen når hun trekker prosaen inn i sin skrift. Erdogan skriver: «I natten som er blitt til solid krystall, fryser timene og årene til is.»

Asli Erdoğan er intervjuet av Stian Bromark den 12. november i år i Agenda Magasin. Intervjuet har tittelen "Et land i brann", og her uttaler Erdoğan at ingen vet hva som er lov og hva som provoserer myndighetene. Ingen forstår logikken, og det er skummelt. Selv bor hun for tiden "ikke så mye i Tyrkia". Bromark har også skrevet en interessant artikkel om forfatteren tidligere.

Tekstene i essaysamlingen "Nå er ikke engang stillheten din" er sterke og eksistensielle. Man sitter ikke uberørt tilbake etter å ha lest dem. Det handler om liv og død i et land som ikke befinner seg veldig langt unna oss. At det ikke uten videre er rett frem å ytre seg i offentligheten uten å risikere vilkårlige arrestasjoner, fremstår som skremmende. Vi snakker tross alt om et europeisk land, som svært mange nordmenn har et forhold til. I Bromarks intervju av Erdoğan den 12. november i år sier hun dette:

Regimet har sendt et tydelig signal til sine innbyggere: Hvis jeg føler for det, vil jeg få deg arrestert, dømt og puttet i fengsel. Det juridiske systemet er dødt i Tyrkia for tiden. Det kontrolleres av politikerne. Det finnes ingen advokater eller et lovverk som kan beskytte deg.

Asli Erdoğans essaysamling er viktig. Det er en modig forfatter som står bak disse tekstene! Jeg anbefaler boka for alle som er mer enn gjennomsnittlig interessert i mennesker, kultur, politikk og menneskerettigheter!

Helt til slutt nevner jeg at flere av Asli Erdoğans bøker er oversatt til norsk; "Byen med den røde kappa" (2004), "Den mirakuløse mandarin" (2010) og "Steinbygningen" (2013).

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Så nettopp av denne var lagt ut, iår legger jeg til forslag og bestemmer meg for hvilke etterhvert som jeg leser dem.

Har valgt med ut 30 bøker som jeg vet jeg skal lese iår, resten er forslag hvis jeg ikke kommer over noen andre underveis. De 8 øverste på lista er bøker jeg har lånt på div bibliotek som jeg leser først.

A book made into a movie you've already seen
True crime - LEST
The next book in a series you started - LEST
A book involving a heist
Nordic noir
A novel based on a real person - LEST
A book set in a country that fascinates you
A book with a time of day in the title - LEST
A book about a villain or antihero
A book about death or grief - LEST
A book with a female author who uses a male pseudonym
A book with an LGBTO+ protagonist/
A book that is also a stage play or musical
A book by an author of a different ethnicity than you
A book about feminism 1 - LEST
A book about feminism 2 - LEST
A book about mental health
A book you borrowed or that was given to you as a gift - LEST
A book by two authors - LEST
A book about or involving a sport - LEST
A book by a local author - LEST
A book with your favorite color in the title
A book with alliteration in the title - LEST
A book about time travel
A book with a weather element in the title - LEST
A book set at sea
A book with an animal in the title - LEST
A book set on a different planet
A book with song lyrics in the title
A book about or set on Halloween
A book with characters who are twins
A book mentioned in another book - LEST
A book from a celebrity book club
A childhood classic you've never read - LEST
A book that's published in 2018 - LEST
A past Goodreads Choice Awards winner
A book set in the decade you were born - LEST
A book you ment to read in 2017 but didn't get to - LEST
A book with an ugly cover
A book that involves a bookstore or library
Your favorite prompt from the 2015, 2016 or 2017 Popsugar Reading Challenges - LEST

Advanced:

A bestseller from the year you graduated high school
A cyberpunk book
A book that was being read by a stranger in a public place
A book tied to your ancestry
A book with a fruit or vegetable in the title
An allegory
A book by an author with the same first or last name as you - LEST
A microhistory
A book about a problem facing society today
A book recommended by someone else taking the Popsugar Reading Challenge


Godt sagt! (0) Varsle Svar

Denne boka var presis det eg trengte no - ein skikkeleg feel good-roman som eg har blitt hekta på og sliter med å legge bort. Ergo har eg høyrt nesten heile lydboka på to dagar (til mitt forsvar gjer eg fornuftige ting som husvask o.l samstundes...). Vi følger ei snart tjueni år gammal dame i tida etter eit brått brudd med kjærasten som ho har vore i lag med i ti år. Etter så lang tid i eit forhald oppdager ho no nye sider (eller, gamle og gløymte?) ved seg sjølv. Boka vil eg nok seie at faller inn i kategorien "chick-lit", ein sjanger eg sjeldan oppsøkjer. Denne faller likevel i smak hos meg, mykje på grunn av humoren, enkle og smarte formuleringar og karakterar eg verkeleg føler eg blir kjend med og bryr meg om. Lettlest, utroleg koseleg, underholdende og rett. Og slett ein sjarmerande bok!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Øya er en verden i miniatyr, som lett lar seg beherske, for geografien er klart avgrenset, i likhet med antallet folk og fortellinger man må forholde seg til.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Alle lyder dempes i tåke, men de man hører, legges ekstra godt merke til. Hørselen blir som en slags luktesans.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Ingen tjenere kommer til å dukke opp med bærestoler for å befri meg fra de røkte koljebitene som dupper rundt i karrikraften.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Det er ikke lurt å haike hvis man er etterlyst.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Herlig liste! Tommel opp :)
Rosamunde Harpiks finnes fortsatt på bibliotekene!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Likte boka godt jeg. kan være enig i at den kunne vært strammet inn noe, særlig på slutten, men alt i alt synes jeg den var fornøyelig. Les gjerne mer i bloggen min her den som vil

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Her ble jeg skuffet. Vet ikke hvor jeg har det fra, men helt fra starten følte jeg at dette har jeg hørt før... det er en innviklet historie som jeg ikke så løsningen på, men det føles som en omskriving av noe annet.
Jeg forstår hvorfor han ikke er nominert til bokhandlerprisen denne gangen slik som så mange ganger før!

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Evolusjonen er blind og renner som en elv gjennom tiden. Den bryr seg ikke om taperne som blir borte på veien.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Ingen postkortfotograf i verden kunne motstått synet. Selv små barn skjønner instinktivt hva det derier seg om. Når de skal tegne verden, har den ofte klare farger, enkle, taggete konturer av fjell, og kanskje kroter de på littgrønt gress eller blått hav, og avslutter med et par gammeldagse hus. Uten at de er bedt om det, har barn over hele Norge en tendens til å sette seg ned og tegne Lofoten.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

PiippokattaIngebjørgalpakkaIreneleserAvaSynnøve H HoelLinda NyrudMarit HåverstadKarin BergHarald KJulie StensethLene AndresenPer LundKirsten LundelmeAstrid Terese Bjorland SkjeggerudVariosalillianerNikkaAnne Berit GrønbechBookiacG Lingar hTatiana WesserlingSolveigHilde Merete GjessingMads Leonard HolvikStein KippersundGodemineSolTorill RevheimHeidi LDaffy EnglundMarianne MEvaTone HEivind  VaksvikLyriaFriskusenFrode Tangen