Vi vet aldri hvilke liv vi påvirker, eller når, eller hvorfor. Ikke før fremtiden spiser opp nåtiden, i hvert fall. Vi vet det først når det er for sent.
Gjennomsnittsfyr fra vår tid blir sendt tilbake til 1958 gjennom en tidsportal, for å stanse drapet på president Kennedy, som visst nok var øyeblikket i historien da USA skeinet av gårde i feil retning.
Jeg leser lite fantasy, og tidsreiser interesserer meg minimalt. Stephen King unngår å meske seg i kulturkollisjonen som oppstår når et 2011-hode settes inn i et helt annet samfunn. Fortellingen er en spenningsroman (vil han klare å stanse Lee Harvey Oswald?) og en kjærlighetshistorie. Begge deler fungerer bra, og drar seg mot et bittersøtt klimaks. Boka falt bittelitt på de siste 30 sidene i mine øyne, uten at jeg skal spoile handlingen.
SSL-sertifikatet vårt trengte fornying - nå er det fornyet! Takk for at du sa fra! :-)
Sammen med Tårer fra en stein - samtaler om et arbeid av Ørjan Nilsson gir denne boka et godt innblikk i a-has historie og indre liv. Det er fullt av motsetninger. A-ha er et konsept og ikke et band. Platene spilles inn uten at de tre medlemmene møtes, men penger og troen på at de kommer til å lage sitt beste album en gang, gjør at de fortsetter. Noe av det selvmotsigende med a-ha er at de helt bevisst la seg på en ekstremt kommersiell linje da de prøvde å slå gjennom midt på 80-tallet. Så snart de ble popstjerner, fnyste de av rollen de hadde oppsøkt.
Til å være en bok skrevet i samarbeid med gruppa, er de befriende selvpiskende i sin oppsummering av livet som a-ha-medlem. En del skrivefeil trekker ned i denne ellers fine intervjusamlingen.
De beste a-ha-platene av dem jeg har hørt:
1. Hunting high and low
2. Scoundrel days
3. East of the sun, west of the moon
4. Memorial beach
4. Stay on these roads
Heia! Det er mange kvinner : Oda Krohg, Camilla Collett, Asta Hansteen, Gina Krogh, Betzy Kjeldsberg, Agathe Backer Grøndahl, Harriet Backer, Kitty Kielland etc etc! Eg har hatt eit par omvisingar i regi av kulturgruppa Lesber i dagslys, men planlegg ei som kan vera for alle interesserte også! Kan si frå om du er interessert! Bor du forresten i Oslo no?
"Karakterar" i boka er:
1. Fredrikstad, ein by med blodig fortid og notid ( mord, sjølvmord, drukning etc)
2. Landskapet ( Glomma, dammar, myr!)
3. Aurora, 14 år, utagerande seksuelt og med utprøving av rusmiddel
4. Lilandsaka ( han vart dømd for to øksemord han ikkje kunne ha begått)
5. Ingeborg Köber ( fengsla for å ha teke livet av far sin, byfogd Dahl, spiritisme)
Eg las boka i eit strekk, språket flyt lett og godt, men det krev ein innsats å koma gjennom og skjøne iallfall ein del samanhengar her.
Kielland har absolutt funne ei eiga form, eg ser fram til neste bok!
Hei Lillevi! Har ikkje sett dette før nyleg.. Eg har ikkje fått lest ferdig boka om CG, men skal nok få gjort det! Eg hadde eit prosjekt med å lesa om kvinner som ligg på Vår Frelsers gravlund i høve av at eg skule ha ei omvising der.
Akkurat no er det mykje jobblesing, vi har lesesirklar med bøkene som er nominerte til P2-lytternes romanpris, og eg skal ha ein med "Future library"-forfattarane, eit spanande prosjekt som Deichman har saman med Bjørvika utvikling.
Mestarleg! Favoritten min til å vinne P2-lytternes romanpris for 2019!
Debutant som er nominert til P2-lytternes romanpris i 2019. Ei svært spesiell bok om Raisa som reiser til Finnmark for å vera med på oppbygginga av den nye staten Davinasti med dottera Nasti etter å ha sitte i nordmennenes fangeleir på Falstad i N-Trøndelag. Det er krigstilstand mellom nordmenn og samar, og stormaktene er også blanda inn: Boka er skriven på nynorsk iblanda ein god del nordsamisk ( ordliste bak!), noko som gjer at lesaren må jobbe ganske mykje for å koma inn i handlinga.
Boka kan nok også lesast som ein allegori over mange slags krigar, nærliggande er å tenke på borgarkrigen mellom tamilar og srilankesarar, Palestina/Israel, tidlegare Jugoslavia.
Da eg kom inn i boka, vart ho lesverdig, men på den negative sida må noterast at karakteren Raisa blir for lite levande for oss.
Trur ikkje dette er vinnaren i år, men eg spår at Rajah kjem sterkare tilbake, her er lovande taktar ndg språk og idear,
For meg var det gjevande å bli lit kjent med samisk kultur og språk, og eg vil gjerne lære meir
Hele denne boka, og mitt liv og ditt liv slik vi betrakter dem i våre mørkeste øyeblikk, oppsummeres på side 363 og 364. Marsteins bok følger hovedpersonen fra barndommen til slutten av 50-årene, gjennom forhold etter forhold hun har til forskjellige menn. Denne trangen til å være i et parforhold står i kontrast til hovedpersonens vansker med å knytte seg til mennesker. Denne boka egner seg godt for lesesirkler.
Tre og en halv stjerne. Den drar seg til mot slutten, men i lange perioder før det var den lite engasjerende.
Annerledes! Verden deles i to parallelle virkeligheter i 1998, og mor Anna og datter Laura kommer bort fra hverandre. Skiller seg kraftig fra mye av den inderlige virkelighetsnære 2000-tallslitteraturen ved å være bare sånn halvveis seriøs. Forfatteren titter fram her og der, og det er ikke helt lett å holde universene fra hverandre. En roman som kommenterer sin egen form.
Peter Englunds bok er ambisiøs. Den tar for seg starten på Sveriges store århundre, fra tidlig 1600-tall og utover. Sverige blir med i trettiårskrigen på kontinentet, og går faktisk seirende ut av den. Englund har blikk både for de store slagene og de små, talende detaljene som gir fortellingen farge og smak. Boka tar mål av seg til å skildre både krigen og mentaliteten på 1600-tallet. Han bruker de historiske hendelsene som springbrett til å skildre samfunnsforhold som kvinners posisjon, lek og fritid, seremonier, kroppsspråk osv. Mannen som står midt i denne epoken er Erik Jönsson. Det er den vinkelen som oppleves mest unødvendig, om jeg skal pirke på noe. Jönsson er ikke spesielt interessant å lese om, og han er ikke nødvendig for å gi boka kulør.
Boka imiterer århundret den omhandler, den er barokk så det holder: Her er plenty mørke og dysterhet, men også lys og humor. Den veksler mellom å skildre tidens barbari og (det som i dag framstår som) fjolleri.
Les også The Battle that Shook Europe: Poltava and the Birth of the Russian Empire av samme forfatter, om 1719-felttoget som innledet slutten på den svenske stormaktstiden. Jeg skal lese Englunds bok Sølvmasken : en kort biografi om dronning Kristina av Sverige som neste.
Her kjem det til å stå "leser" heilt til min døyan da tenker eg... så innhaldsrikt og underfundig!
Dette er ein original roman frå sveitsisk kostskolemiljø. Eg-personen som er 14 år, er forelska i, oppslukt av, medeleven Frédérique. Mykje av boka går føre seg på tankeplanet for Frédérique er noko for seg sjølv og går sine eigne vegar. Vi får innblikk i ei eiga verd bak kostskoleporten med hierarki mellom jentene og strikt disiplin. Oppdragelsa går ut på å gjera jentene klåre for eit liv med passande dosar intellektuelle syslar og borgarleg danning.
Historia er fortalt i korte setningar og med ein viss distanse i eit "kjølig" språk. Den norske oversettinga er på eit konservativt bokmål som speglar miljøet godt.
Boka er lese på få timar, men gir ettertanke.
Ein original roman om studenten Jo som flyttar inn hos ei mystisk jente som heiter Carral i eit nedlagt bryggari i Aybourne i England. Dei utviklar eit tett forhold i eit forfallent hus. Boka kan lesast på fleire plan, symbolmetta bilder gir mange assosiasjonar, men først og framst ei fin kjærleikshistorie. Lukt, lydar-- alt når inn til oss via Jenny Hvals sanselege og musikalske språk.
Ganske skuffa over denne Fossum-boka, har likt fleire av dei andre bøkene hennar. Denne klarte eg ikkje å bli engasjert i...,
Denne klarte eg rett og slett ikkje å koma gjennom, nokre som gjorde det?
Sverige var faktisk en europeisk stormakt ved inngangen til slaget ved Poltava i 1709. Etter det var de det ikke. Fantastisk skildring av krigens galskap for 300 år siden. Mye av det Englund beskriver ligner på dagens krigføring, andre sider virker veldig fremmed. Englund har et skarpt blikk for klasseskillene som rådde enda sterkere da enn nå, ikke minst på slagmarken (og i gravleggingen). Tusenvis av svensker ble drept, mange tusen måtte i fangenskap, men kong Karl XII kom seg unna. Hans liv har jeg lyst å lese en bok om.
Veldig god og spanande krim! Lillegraven har eit nydeleg språk, her både på nynorsk og bokmål, noko som fell godt saman med synsvinkel og personar i boka. Meir, meir!
Fordi man dessuten savnet bly og annet materiale til håndgranater, pleide de russiske soldatene også å kaste steiner, vedtre, råtne røtter og døde katter på svenskene i beleiringsverket nedenunder. Svenskene på sin side pleide å svare med å kaste steinene tilbake. Så nær stod de hverandre. Ved ett tilfelle var kongen selv blitt truffet på skulderen, av en død katt. Svenskene besvarte denne uhyrlige sjikanen med å bombe russerne med håndgranater slik at de sluttet med slike frekkheter for resten av dagen.