11.22.63

2011 Innbundet

WHAT IF you could go back in time and change the course of history? WHAT IF the watershed moment you could change was the JFK assassination? 11/22/63, the date that Kennedy was shot - unless ...King takes his protagonist Jake Epping, a high school English teacher from Lisbon Falls, Maine, 2011, on a fascinating journey back to 1958 - from a world of mobile phones and iPods to a new world of Elvis and JFK, of Plymouth Fury cars and Lindy Hopping, of a troubled loner named Lee Harvey Oswald and a beautiful high school librarian named Sadie Dunhill, who becomes the love of Jake's life - a life that transgresses all the normal rules of time. With extraordinary imaginative power, King weaves the social, political and popular culture of his baby-boom American generation into a devastating exercise in escalating suspense.

Utgivelsesår 2011

Genre Spenning

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted USA

Omtalt person Lee Harvey Oswald John F. Kennedy

Språk Engelsk

Stephen King med kanskje sin beste bok noensinne, og definitivt den beste paa mange mange aar. Han forteller en historie med drama, kjaerlighet og science fiction som bare King kan. Anbefales paa det sterkeste med en klar 6

"If. What a big word"

Med 64 bøker og et totalt salg på over 350 millioner eksemplarer er det kanskje snålt å snakke om Stephen King som en undervurdert forfatter. På tross av at forfatterskapet hans er rikt er det dessverre fortsatt overraskende mange som utelukkende ser på ham som en skrekk-forfatter. De mange middelmådige filmatiseringene av historiene hans har muligens deler av ansvaret for akkurat det. De som har latt fordommene styre har imidlertid gått glipp av svært mye.

Ingen amerikanske forfattere skriver bedre om barndom og ungdomstid enn Stephen King. Hans beskrivelser av USAs utvikling fra 50-tallet fram til i dag er også enestående i sin språklige rikdom.

Min favorittbok fra den legendariske historiefortelleren er fortsatt "IT" fra 1986. Det noen avfeier som en blodig skrekkhistorie har jeg alltid lest som en sterk historie om vennskap og ungdom. Et annet stort høydepunkt i Kings karriere er den omfattende Dark Tower-serien som ble startet i 1982 og avsluttet i 2004. Han elsker å legge inn referanser til sine egne univers, og i "11.22.63" er det flust med henvisninger til blant annet "IT" for de som leter etter litterære påskeegg.

Når det er sagt trenger mange ikke noe kjennskap til resten av forfatterskapet for å la seg begeistre av denne romanen. Ja, det er en eventyrroman der tidsreisen er et sentralt element, men det er først og fremst en kjærlighetsroman.

Den ytre rammen er historien om læreren Jake Epping som får den ultimate utfordringen: Hva om du kunne reist tilbake i tid og avverget drapet på John F. Kennedy? Vår man sendes dermed tilbake til 1958, fem år før attentatet. Der møter han et mer uskyldig USA, og King er en mester i å male fram troverdige bilder av rock and roll-epoken i amerikansk historie. Eller som han på sedvanlig ironisk vis forklarer det: "If you say something about a terrorist attack in 1958, people are gonna think you're talking about teenagers tipping cows."

Hovedpersonen Epping møter ikke bare et mer sympatisk USA på turen tilbake til slutten av 50-tallet. Han møter også sitt livs kjærlighet i bibliotekaren Sadie. Selv om dette altså er en drivende god (og ekstremt gjennomarbeidet historisk thriller) - som det er bortimot umulig å legge fra seg, er det forholdet mellom de to hovedpersonene som gjør størst inntrykk.

Sjelden har 800 sider gått så fort.

Gjennomsnittsfyr fra vår tid blir sendt tilbake til 1958 gjennom en tidsportal, for å stanse drapet på president Kennedy, som visst nok var øyeblikket i historien da USA skeinet av gårde i feil retning.

Jeg leser lite fantasy, og tidsreiser interesserer meg minimalt. Stephen King unngår å meske seg i kulturkollisjonen som oppstår når et 2011-hode settes inn i et helt annet samfunn. Fortellingen er en spenningsroman (vil han klare å stanse Lee Harvey Oswald?) og en kjærlighetshistorie. Begge deler fungerer bra, og drar seg mot et bittersøtt klimaks. Boka falt bittelitt på de siste 30 sidene i mine øyne, uten at jeg skal spoile handlingen.

Stephen King og jeg har minst to felles helter, nemlig John Steinbeck og Veronica Mars, som er en glitrende TV-serie. I denne boka, som dessverre er levert tilbake til biblioteket, setter de opp en forestilling på skoleteatret, og dermed får King løftet frem "Of mice and men", som seg hør og bør. 11.22.63 er den dagen i Dallas, og boka tar utgangspunkt i hvordan en person fra vår nåtid velger å reise tilbake i tid for å endre historiens gang. Selv om helten bruker mye tid og energi på å forberede seg for dagen og spionere på Lee Harvey Oswald, er det mer ved denne fortellingen om det tidlige sekstitallet som appellerer til meg.

"Omtale" er kanskje dette neppe. Bare et spørsmål - litt ny på denne siden så bær med meg om dette ikke skal gjøres på denne måte :)

Spørsmål: Denne boken er tydeligvis ennå ikke oversatt til norsk, er det noe sted man kan finne slik informasjon? Hvilket forlag har evt rettigheter til boken etc?

When all else fails, give up and go to the library.

Vi vet aldri hvilke liv vi påvirker, eller når, eller hvorfor. Ikke før fremtiden spiser opp nåtiden, i hvert fall. Vi vet det først når det er for sent.

Men det vi lærer i barndommen, preger oss mest, og noe annet jeg hadde lært på mors fang, var alltid å levere biblioteksbøker punktlig tilbake.

Nær framtid med gjenkjennelig teknologi. Jeg leter lenge mellom hver gang jeg finner bøker jeg synes passer i denne kategorien. Ikke helt Cyberpunk. Serier er representert med første bok men her er også enkeltstående noveller. Kom gjerne med tips om du vet om andre.

• "The wind through the keyhole - a dark tower novel" av Stephen King
  • "Joyland" av Stephen King