En historisk roman om Richard I av England og hans korstog til Jerusalem og krig mot Saladin. Meget velskrevet og godt fortalt bok.Usentimental,nærmest sagastil innimellom, men leseren får også innblikk i Richards tanker, både hans fanatiske overbevisning om at Gud er med ham, og etterhvert også hans nagende tvil. Er Saladin likevel et menneske som Gud har planer med? En universell roman på mange plan. Synes den var overbevisende og troverdig. I forhold til Steens tidligere romaner topper nok ikke denne lista, men det er en god bok som anbefales fordi den er bra skrevet og har et interessant tema.
En original historie om en familie som har gått fullstendig av skaftet. En absurd og burlesk fortelling om en pike som elsker sin drittsekk av en far på tross av at hun faktisk ser hvordan han er og hva slags dårlig far han er. Moren er et hysterisk nervevrak, og ingen av foreldrene har omsorgsevne eller er særlig glad i sine barn. Faren elsker bare sin hund, som datteren Bella beskriver på det mest oppfinnsomme vis.Den må være den styggeste skapning som finnes, men den får farens oppmerksomhet og kjærlighet, han ser bare hunden, ikke sine barn. Bella ønsker at hun kunne bli som farens hund, for da kanskjevil han se henne og elske henne. Boka handler om omsorgssvikt.En tragisk familiehistorie, men den er full av komikk og er svært fargerik, bokstavelig talt. Slutten er for enkel og lettvint, det føltes som om forfatteren ikke orket å skrive mer og bare avsluttet på letteste vis. Boka fortjener likevel oppmerksomhet - original som den er!
En sann svir å lese denne! Saabye er tilbake på gamle høyder etter noen år med middelmådige utgivelser. Jeg elsker setningene og de saabyechristenske formuleringene. Selv om historien på nesten alle måter er en tragedie, er det lenge siden jeg har lest noe så morsomt. Han hadde kanskje vunnet på å begrense Bernhard Hvals stadige understreking av at han tilhører de "kantede" - leseren blir litt lei av det. Men ellers har jeg ikke et vonndt ord å si. Bare les den! Jeg har streket under haugevis av setninger i boka som det gir en egen rus å lese igjen og igjen.
Har harseleres det med språkstriden i Norge på absurd vis! Nynorskingar og "påståelege kranglefantar" får fritt spillerom i Vassbygdi/bygda. Noen kjører Toyoti og andre Toyota, noen Audi og andre Auda. Nidkjærheten på språkets vegne er sterk og nærmer seg fanatiske tilstander. Jeg synes den var herlig overdrevet og innimellom altfor mye av det gode, og med en del løse tråder som ikke ble samlet. Alt i alt var den fornøyelig. Ville tro den kunne gjøre lykke som høytlesing i mållaga bortetter?
ja, hvis ikke denne boka får en pris eller tre, så vil jeg bli overrasket. Det er utvilsomt en av de beste norske romaner i år, stor fortellerkunst. Den har på en måte alt, den er spennende som en thriller, den har interessante person-og miljøskildringer og den er godt fortalt.Spørsmålene den reiser er eksistensielle. Hvorfor blir vi den vi blir? Hva påvirker våre valg i livet? En leser blir oppslukt fra side 1. Jeg hadde heller ikke lest noe av Heivoll før, men det kan jeg jo gjøre noe med heretter. Årets favoritt for meg.
En bok som er krevende for leseren, til tilder uforståelig. En original bok, som ingen andre enn Thure Erik Lund kunne ha skrevet. Jeg strevde med denne, og da jeg var ferdig med den var jeg usikker på om det var verdt strevet. Den er ganske mye for lang, etter min mening. Men mange partier i boka var svært fascinerende lesning, til tider morsomt, til tider ekkelt. Hva den handler om? Tja - det fikk jeg ikke helt grepet på. En framtidsroman, eller er det en parodi på et samfunn i oppløsning? Vil nok si at denne er for de spesielt intereserte. Flere som har lest denne?
Det du sier om boka stemmer veldig godt med min oppfatning av den. Du har helt rett i stemmene blir litt for like. Men likevel synes jeg dette er fascinerende litteratur. Full av innsikt og menneskekunnskap. Og jeg leste nettopp at dramatiseringen av den første boken kommer på Det norske Teatret til vinteren. Det gleder jeg meg til å se.
Skjønner.
Hva med Den hemmelige hagen, Lille lord Fauntleroy og En liten prinsesse?
De er nå alle ute i nyoversettelser. Om med lekre omslag. Nyt!
det var veldig strengt, hva var det som ikke funket?
Jeg har ikke noen gode flere forslag til bøker, det har kommet så mange gode allerede, men jeg vil sterkt anbefale å besøke Trinity College i Dublin. De har et nydelig bibliotek, og best av alt "The Book of Kells". Dette er et manuskript fra 800-tallet (tror jeg), som inneholder de fire evangeliene. Den er helt nydelig, og verdt en kikk!
Populærmusikk fra Vittula og Klokken i Makedonia fikk begge fram smilet. Det var særdeles hyggelig lesning. Takk for gode tips!
Jeg er tilbake på 60 tallet i Nigeria sammen med en ung kvinne, en universitetslærer og en husgutt. Blir nå kjent med disse tre hovedkarakterene, og for de som ikke kjenner forfatteren: Chimamanda Ngozi Adichie og boka Half of a Yellow Sun. Hun er verdt å sjekke ut. Boka Purple Hibiscus er flott
Vi låner for eksempel fortsatt ut musikk selv om den nå finnes i mp3-format. Vi låner fortsatt ut filmer selv om de i grunn er enklere å få tak i med (ulovlig eller lovlig) nedlasting.
Fortsatt kommer det til å koste penger å kjøpe bøker, selv om de er digitale. Det bibliotekene vil gjøre i fremtiden er å låne ut filer som sletter seg selv etter x antall dager. Eller en annen løsning jeg ikke vet om ennå.
Ellers vil jeg nevne det sosiale aspektet ved biblioteket, her bedrives formidling av alle kulturelle former, det arrangeres foredrag, konserter og spill-turneer, det tilbys leksehjelp, lesesirkler og pensjonistopplæring i bruk av Nintendo Wii. Det vises filmer på kinotekene ukentlig, om ikke daglig. Alt er fortsatt dønn gratis.
Så må man ikke glemme formidlingsjobben barnebibliotekarene har, for eksempel vil ikke de 60-70+ klassebesøkene i året (hvor man snakker om bøker tilpasset det enkelte klassetrinn) forsvinne fordi bøker blir digitale. Fortsatt vil ungene på Hudøy feriekoloni fryde seg over å høre spøkelseshistorier fortalt av bibliotekarer, og fortsatt vil unger nilese bøker i sommerferien, "kun" for å få følgende som premie: en tur til biblioteket, en bolle, en juiceboks og besøk av en ekte forfatter!
:)
Bokelskere.no åpnet dørene for ett år siden i dag etter å ha vært flere måneder i lukket betatesting.
Vi har blitt norges største møteplass for bokelskere.
Til sammen har vi plassert 814.187 bøker i boksamlingene våre her inne.
Vi har i fellesskap trillet 148.648 terningkast til bøker vi har lest.
Disse har vi nå brukt til å lage bokanbefalinger, som vi lanserer i dag. Det kan du lese mer om her!
Takk til alle som har gjort bokelskere.no til et fantastisk sted å finne lesetips, lese om og diskutere bøker!
Bokelskere.no har en gigantisk samling av bokvurderinger lagd av bokelskere.
Disse har vi nå brukt til å lage bokanbefalinger basert på terningkast og bøker som bokelskere har satt som favoritt.
Vi har testet flere forskjellige algoritmer for å lage bokanbefalinger.
Vi har gått gjennom samtlige registrerte verk her inne for å finne hva bokelskere som liker ett bestemt verk liker av andre verk.
Vi har regnet ut gjennomsnittsvurderingen av disse og trukket fra gjennomsnittskarakteren andre brukere har gitt. Dette gir oss ofte et avvik i en eller annen retning, og vi bruker dette avviket til å lage nye lister over bøker.
Slik finner vi ut at de som liker Naiv. Super av Erlend Loe misliker "Vinter I Madrid" og "Bibelen" i uproporsjonal grad.
Vi kan også se at de som liker Eclipse i Twilight-serien er langt mer positivt innstilt til Paulo Coelho enn andre.
Du finner bokanbefalinger ved å se i boklister som f.eks her: Populære verk eller fra bokdetaljsider.
Veldig god ide å teste livet i en bransje "under cover" og skrive om opplevelsen. Norge er så lite, jeg kjenner ikke til noen andre som har gått under cover her. Men faktisk ble jeg skuffet over boka. Den er tankevekkende, ja. Men veldig oppstykket med henvisninger til kronikker og artikler på hver side. Selv jeg som er glad i registre og noter syntes det ble litt mye på i så "lett" bok. Fikk faktisk lyst til å lese noe som er litt bedre skrevet nå.
Mer info om kvelden:
Bokvennens poetikk-kveld
Tone Hødnebø Ole Robert Sunde Annlaug Selstø Arve Kleiva Aasne Linnestå Anne Bøe og Kjersti Bronken Senderud
leser fra Poetikk. Tekster til Eldrid Lunden
Onsdag 27. oktober kl 19:00 Bokvennens lokaler, Universitetsgt. 14., tredje etg. (Oslo)
Eldrid Lunden 70 år. I forbindelse med at poeten, essayisten og skrivekunstprofessoren Eldrid Lunden fyller 70 år nå i oktober, utgir Bokvennen Forlag antologien Poetikk. Tekster til Eldrid Lunden. Gjennom bidrag fra 31 markante forfattere, belyser denne boken skrivekurset som fenomen og litterær institusjon. Eldrid Lundens navn er uløselig knyttet til det eldste skrivekurset i Norge: Forfatterstudiet i Bø i Telemark, som ble etablert i 1982. Med utgangspunkt i egen erfaring fra skriveundervisningen – enten som student eller som lærer (eller begge deler) – setter den enkelte bidragsyter forfatterstudiene inn i en historisk og litterær sammenheng. Alle som skriver – og alle som ønsker å skrive – bør lese denne unike antologien.
Absolutt! Jeg setter stor pris på slike tilbakemeldinger. Tusen takk!
Da synes jeg du skal lage en slik tråd, Rose-Marie. Det er en interessant diskusjon. Og det kunne være morsomt å høre de verste og beste metaforene og sammenlikningene folk kan huske. I farta kan jeg huske at Sanson hadde noen skikkelig verstinger i boka Vinter i Madrid. Og at Thomsen konsekvent bruker glimrende billedlige uttrykk i Klokken i Makedonia.
Selv mener jeg at språket må holdes oppe av sin egenart, at forfatterens oppgave må være å finne sitt eget genuine uttrykk, og at virkemidlene ikke er så viktige i seg selv. Kunsten er å beskrive en situasjon, en person eller natur og gjenstander på en slik måte at vi som leser opplever det som nyskapende, at det i beste fall kan gi oss ny erkjennelse eller gjenkjennelse. Hvis dette skapes gjennom fiffig bruk av sammenlikninger, så er hensikten oppnådd. På den andre siden, hvis ord brukes i overført betydning slik at det blir kunstig, virker det mot sin hensikt.
Du har sikkert rett. Uansett om man bruker "som" eller ikke, så snakker vi om et ord eller uttrykk som brukes i overført betydning, ikke en parallell fortelling. Det var dette jeg ønsket å skille mellom. :)