Som en tynn grå orm lå en isolert elektrisk ledning på gulvet i teatersalen, den snodde seg gjennom alle benkeradene i parterre og forsvant gud vet hvor. Den ga næring til en bitte liten lampe på et bord som sto i midtgangen. Den var akkurat kraftig nok til å belyse papiret på bordet og blekkhuset. På papiret var det tegnet et ansikt med oppstoppernese, ved siden av ansiktet lå et appelsinskall som ennå ikke var tørket inn, og et askebeger fullt av sigarettstumper. En karaffel med vann glimtet svakt, den sto utenfor lysfeltet. Salen lå i halvmørke, og det var så mørkt at når folk forlot det opplyste området, følte de seg frem og støttet seg til stolryggene inntil øynene hadde vent seg til mørket. Scenen lå åpen og var svakt opplyst ovenfra gjennom snoreloftet. Oppe på scenen sto en kulisse med baksiden vendt mot publikum, og den hadde en inskripsjon: Får og ulver 2. Her var en lenestol, et skrivebord og to taburetter. I lenestolen satt en scenearbeider med russisk skjorte med knapperad på siden og jakke, og på en av taburettene satt en ung mann i vanlig jakke og bukse, men han hadde en rem om livet hvor det hang en georgisk sabel. Det var lummert inne i salen, utenfor var det en strålende maidag.
Morsom sak, livlige satiriske beskrivelser av en forfatters møte med et berømt teater i Moskva, et teater som har Moskva Kunstnerteater som modell. Ifølge oversetter Kjell Helgheim er dette en nøkkelroman, der de fleste romanfigurene faktisk hadde en modell i virkeligheten.
Midt på scenen var det bare et slett gulv, men på sidene sto det kulisser som skulle forestille trær, og i bakgrunnen hang noe lerret på noen fjeler. Ute på scenen satt noen unge piker i hvite skjørt, og litt avsides satt det en meget tykk pike i hvit silkekjole på en lav trebenk med en grønnmalt busk bak. Alle sang de et eller annet. Da sangen tok slutt, gikk piken i den hvite kjolen i retning av sufflørkassen, og bort til henne kom en mann med stramtsittende silkebukser på tykke ben, med fjær i hatten og dolk i hånden, og begynte å synge og slå ut med armene. Mannen i silketrikoten sang først alene, deretter sang hun. Så tidde begge, musikken spilte, og mannen tok henne i hånden, mens han åpenbart ventet på takten for å falle inn med sitt parti sammen med henne. Da de hadde sunget sammen en stund, begynte publikum å klappe og rope bravo, og piken og mannen som skulle forestille elskende, smilte, slo ut med armene og bukket. Så lenge som Natasja nå hadde bodd ute på landet og med den alvorlige sinnstilstand som hun nå var i, fant hun alt dette underlig og tåpelig. Hun kunne ikke følge handlingen og var ikke engang i stand til å få tak i melodiene. Hun så bare malte kulisser og utspjåkede menn og kvinner som flyttet seg frem og tilbake i det skarpe lyset, mens de talte og sang på en affektert måte. Hun visste nok hva det skulle forestille, men alt sammen virket så falskt og unaturlig at hun rett som det var fant det bare komisk, slik at hun nesten måtte skamme seg på skuespillernes vegne. Hun så seg omkring for å se om ikke også de andre tilskuerne så flaue eller lattermilde ut, men alle sammen satt og fulgte intenst med i det som foregikk på scenen og ga uttrykk for en begeistring som Natasja fant uekte.
Ingen annen ga tjenestefolkene så mange oppdrag og sendte dem slik hit og dit som Natasja. Hun kunne knapt se en tjener eller en tjenestepike uten å be dem gå et eller annet ærend. Det var som om hun alltid skulle prøve hvor langt hun kunne drive dem uten at de ble sinte eller fornærmede, men likevel var det ingen de likte så godt å arbeide for som Natasja. "Hva i all verden skal jeg nå finne på? Hvor skal jeg nå gå?" tenkte Natasja, mens hun langsomt gikk gjennom korridoren. - Nastasia Ivanovna, hva slags unger skal jeg føde? spurte hun narren som kom gående mot henne i den lille vattkoften sin. - Lopper, øyenstikkere, smeder, svart narren kjapt. - Å herregud, herregud, så kjedelig det er her. Hvor skal jeg gjøre av meg? Hva skal jeg gjøre med meg selv?" Og så løp hun fort opp trappen og gikk inn til Vogels. Familien Vogel satt sammen med et par guvernanter, og på bordet sto tallerkner med rosiner, valnøtter og hasselnøtter. Guvernantene snakket om hvor det var billigst å leve, i Moskva eller Odessa. Natasja satte seg ned hos dem, hørte en stund etter med et alvorlig, tankefullt uttrykk, og så reiste hun seg. - Øya Madagaskar, sa hun. Guvernanten, fru Schoss, spurte hva hun sa. - Ma-da-gas-kar, gjentok hun med trykk på hver stavelse og gikk. Broren Petja var også ovenpå. Sammen med sin oppasser var han i ferd med å finne frem en del fyrverkerisaker som skulle sendes opp når kvelden kom. - Petja! Petka! ropte hun til ham. - Kom og kjør meg ned trappen! - Petja løp bort til henne, hun la armene rundt halsen på ham, og Petja for avsted med henne i full fart. - Nei, det kan være det samme... Madagaskar, sa hun, hoppet ned og gikk ned trappen. Da Natasja på denne måten hadde tatt seg en tur gjennom hele sitt rike og forvisset seg om at alle viste lydighet, men at det likevel var like kjedelig å være til, gikk hun inn i salen, tok sin gitar, satte seg i en mørk krok og begynte å spille et motiv som hun husket fra en opera hvor hun hadde vært sammen med fyrst Andrej. For en utenforstående var det ikke særlig mye mening i det hun presterte på gitaren, men i hennes egen fantasi vekket disse passasjene en mengde minner. Hun satt og så på en smal lysstrime som falt inn gjennom døren fra anretningsrommet, lyttet til tonene og begravet seg i minner. Sonja kom inn med et glass i hånden, gikk rett gjennom værelset og inn i anretningen. Natasja så på henne og på lysstrimen som falt inn på gulvet gjennom dørsprekken, og med ett syntes hun at hun hadde opplevd denne situasjonen en gang før. - Sonja, hva er dette? spurte hun og tok noen dype toner på gitaren. - Å, er du her! sa Sonja og skvatt til. Hun gikk nærmere for å høre musikken bedre. - Jeg vet ikke. Er det kanskje fra "Stormen"? la hun forsiktig og usikkert til. "Akkurat slik var det den gangen også, mettopp slik skvatt hun til, og så kom hun bort og lyttet og ble stående med det forlegne smilet," tenkte Natasja. "Og akkurat som nå tenkte jeg at det var et eller annet som manglet hos henne." - Nei, det er koret i "Vannbæreren", hører du ikke det? Og hun sang motivet til ende for å få Sonja til å huske det. - Og hva har så du foretatt deg? - Jeg har bare hentet nytt vann, jeg ville gjerne bli ferdig med dette mønsteret. - Ja, ja, du har det alltid så travelt, mens jeg ikke kan finne på noen ting, sa Natasja. - Hvor er forresten Nikolenka? - Han sover, tror jeg. - Sonja, kan ikke du gå og vekke ham. Si at han skal komme inn til meg og synge. - Hun ble sittende og tenke på hvordan det kunne ha seg at hun syntes alt dette hadde hendt før en gang. Men hun fant ingen løsning på spørsmålet og slo det fra seg. Snart gikk tankene atter tilbake til den tid hun var sammen med fyrst Andrej og han så på henne med forelskede blikk. "Å, bare han snart kunne komme! Jeg er så redd for at det ikke skal bli noe av! Det verste er at jeg går her og blir gammel. Det som nå bor i meg, kommer aldri tilbake. Men kanhende kommer han alt i kveld. Kanhende er han alt kommet og sitter inne i salongen og venter på meg. eller kanskje han kom i går og at jeg har glemt det?" Hun reiste seg, la fra seg gitaren og gikk inn i salongen. Alle familiemedlemmene, lærerne, guvernantene og gjestene satt alt ved tebordet, men fyrst Andrej glimret ved sitt fravær. Alt var som før. - Se der har vi henne! sa gamlegreven da han så Natasja. - Kom nå og sett deg her hos meg! - Men Natasja ble stående og se seg omkring ved siden av moren, akkurat som hun lette etter noe. - Mamma! sa hun. - Du må få ham hit, fort, fort! Og igjen var det bare såvidt hun kunne holde tårene tilbake. Hun satte seg bort til bordet, og hørte på at de andre pratet sammen. - Gode Gud, alltid de samme ansikter og alltid den samme prat om de samme ting! Og pappa holder på koppen og blåser på teen akkurat som han gjør hver eneste dag!" tenkte Natasja. Og med forferdelse merket hun at det steg opp i henne en motvilje mot alle i huset, fordi de alltid var de samme. Etter teen gikk Nokolaj, Sonja og Natasja inn i divanværelset og satte seg i yndlingskroken sin, hvor de alltid hadde sine mest intime samtaler.
Traff meg på en overraskende måte, har vært litt fordomsfull mot dette verket. Dette er jo lenge siden, for å si det sånn. Tolstoj er også ganske omstendelig og utmalende i miljø og personskildring. Men han er også dyp, og når du har fått verkets univers under huden, slår det skikkelig når konfliktene tar tak, og klimaksene utfolder seg.
Ganske så utrolig å lese om hva enkelte er i stand til å gjøre mot små, forsvarsløse barn, og hvor dype sår slik behandling kan etterlate seg. Jenta er 8 år, og de vurderer om hun kan ha en personlighetsforstyrrelse... Dette oppsummerer ihvertfall hva hun har vært utsatt for..
Men sett at noen kommer inn nettopp nå, tenkte jeg, der jeg lå med foldede hender, og spilte sten død
http://www.kjendis.no/2012/05/01/kjendis/camilla_lckberg/halvbror/21394034/
Jeg hadde alltid trodd at galskap ville være en mørk, bitter følelse, men den er berusende og herlig, dersom du virkelig velter deg i den
Når du er liten, får du bare to spørsmål, hva heter du og hvor gammel er du, så det er best å svare riktig.
Ansiktet til Fusang strålte ikke lenger av mild ynde, det glødet av sinne og hat. Dette var prisen de betalte for å være mødre, tenkte Yilan, det at kjærligheten til ens eget barn gjorde resten av verden til potensielle fiender. Og selv idet hun forsøkte å finne noen forsonende ord for å overbevise Fusang om at hun ville gjøre alt hun ba om, visste Yilan at den sfæren de hadde bygget opp sammen, basert på kjærlighet og tillit, var lagt i grus, og at de ville holde hverandre fanget så lenge de bodde under samme tak.
Og Jarle kunne ikke la være å tenke at uansett hvor forskrudd, ja rett og slett stygt, denne dama var komponert, uansett hvor merkelig det var at hun ønsket å fortelle historien om seg selv som en kanin, og uansett hvor latterlig det var at hun sto foran ham og snakket, svakt lespende på grunn av de store kanintennene, formet som en hvit og vaggende pære, så var alt ved henne direkte opphissende
Nå kan man si at det er kvinnens eldste problem, at når hun forsøker å bli tatt på alvor, må hun likevel finne seg i å bli begjært, slik at mange menn vil ha vansker med å høre hva en kvinne sier, uansett hvor mye de faktisk forsøker, rett og slett fordi ønsket om å ligge med henne så å si alltid vil være sterkere enn ønsket om å lytte til det hun har å si
Har kun sett filmen, og vil helt klart lese boka også!!
Folk vi passerte kikket inn gjennom rutene, og jeg lurte på hvor tydelig det var at vi ikke var som dem. Et blikk på Stormsenteret var sannsynligvis nok. Hun satt og pellet seg i nesen.
Voksne er så gjerrige med forklaringer. De tror sannheten er skremmende, men da kjenner de ikke barnets grenseløse fantasi.
Det er fredag kveld. Hele Norges akilleshæl. Akillesen er den senen som går fra hælen og opp til leggen. Navnet stammer fra en gresk helt som var fullstendig usårbar alle steder, bortsett fra i hælen. Så han døde etter et bittelite sår akkurat der. Hele Norge foran tv-skjermen, dataskjermen, mobilen. Med tommelen på knappen, henda på tastaturet og fingra i godteskåla. Alle bor i samme blokker. Ser de samme tv-programma, i de samme sofaene, spiser den samme pizzaen og stemmer på de samme talentene. Nasjonens lykke, men også der man enklest kan bli dødelig skadd.
Og i tillegg hadde han funnet den blå fløyelskjolen, som jeg engang hadde kjøpt i et anfall av begeistring over å være til