Skap et hjem som ønsker deg velkommen
ved dagens slutt.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

La naturen omgi deg
og puste liv i din sjel.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

-Hvorfor blir du så glad når jeg bruker navnet ditt?
Hun tenkte seg om litt:
-Jeg føler det som et kjærtegn.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Fiction is better than real life. Why else would we read it?

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Hva er en lærer? Jo, det skal jeg si deg: Det er ikke den som lærer bort noe, men den som inspirer eleven til å yte sitt beste for å avdekkke noe han vet fra før.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Så lenge det er viktig å være noe, finnes det ingen selv-verdi. Da gir vi ingen verdi til selvet. Vi gir kun verdi til rollene. Når selv-verdien går tapt, blir selv-tilliten viktig. Da må vi gå på kurs for å lære å elske oss selv som vi er. Det kan til og med hende at vi blir stående foran speilet å affirmere oss selv: "Du er bra nok", "Du er en vinner", "Du kan gjøre det" og lignende. Fra et mindfulness-perspektiv er dette intet mindre enn en tragedie. Du kunne like gjerne brukt tid på å prøve å plante poteter i løse luften. Det er umulig. Den virkelige selv-verdien, den som gir fred, er i ditt indre, og den har ingenting å gjøre med å lykkes. Så lenge det finnes en vinner, finnes det en taper. Det gir selvfølgelig en god følelse når vi lykkes; vi får en god følelse av oss selv, men det varer ikke. Vi lever i selv-tillitens tid, og det holder på å ta knekken på oss.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sammendrag fra Goodreads: Olivia Mead is a headstrong, independent girl—a suffragist—in an age that prefers its girls to be docile. It’s 1900 in Oregon, and Olivia’s father, concerned that she’s headed for trouble, convinces a stage mesmerist to try to hypnotize the rebellion out of her. But the hypnotist, an intriguing young man named Henri Reverie, gives her a terrible gift instead: she’s able to see people’s true natures, manifesting as visions of darkness and goodness, while also unable to speak her true thoughts out loud. These supernatural challenges only make Olivia more determined to speak her mind, and so she’s drawn into a dangerous relationship with the hypnotist and his mysterious motives, all while secretly fighting for the rights of women

Med "The Cure of Dreaming" har Cat Winters nok en gang skapt en stemningsfull historisk roman fylt med atmosfære. Etter å ha lest hennes arbeid for andre gang, er det lett å se at hun virkelig har levd seg inn i den historiske epoken hun bruker som setting i historiene hun skriver. Mens hennes debutroman fokuserer på første verdenskrig, så foregår "The Cure for Dreaming" i en periode der kvinner for alvor begynner å sette spørsmålstegn ved sin mangel på rettigheter i samfunnet. Det er et stort fokus på stemmerett der kvinner kjemper for å kunne stemme på lik linje med menn. Til tross for dette viktige historiske aspektet ved romanen, noe som gir historien en ramme, så har boken også elementer av det overnaturlige. I tillegg til oppblomstringen av kvinnebevegelsen, så var spiritisme, deriblant hypnose, noe som folk var svært opptatt av. Som sammendraget ovenfor sier, så blir hovedpersonen Olivia Mead utsatt for nettopp dette. Faren hennes er besatt av å kurere datterens "opprørskhet" og iver etter å si sine meninger høyt.

Som karakter er Olivia virkelig det man kan kalle "headstrong". Hun er ikke den type karakter som lar seg vippe av pinnen så lett. Selv om hypnotisøren faren leier inn klarer å få henne til å tie still, så forsøker Olivia å gi uttrykk for seg selv gjennom andre kanaler. Hennes evne til å si det hun mener høyt blir erstattet med noe annet, nemlig evnen til å se folk rundt henne for det de virkelig er. Menneskene rundt henne begynner å ta ulike skikkelser, alt ettersom hva slags hensikter de har. En annen karakter jeg fant svært interessant, er den unge hypnotisøren, Henri Reverie. I begynnelsen er det vanskelig å bli klok på hans sanne intensjoner. Ting blir likevel mer oppklart gjennom historien.

Alt i alt så synes jeg dette er en spennende roman som gir leserne en god fremstilling av det amerikanske samfunnet på begynnelsen av 1900-tallet. I tillegg er det et viktig spørsmål som går som en rød tråd gjennom historien: Om du fratar et individ retten til å gi uttrykk for seg selv verbalt, hvor langt er det individet i stand til å gå for å si sine meninger?

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ja jeg vil ha litt orden i bokhyllene mine, etter tema og/eller fag. Jeg er ikke så nøye på det med høyde lenger (jeg har tvunget meg selv til å la det fare...ellers hadde jeg ikke fått ro i sjela). Jeg har altfor lite bokhyller så jeg kan ikke ha et tema pr. hylle dessverre. Men jeg drømmer om det, selvfølgelig.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Så artig å se i bokhyllene dine, takk for titten! :)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

"Strange Sweet song" overrasket meg. Jeg hadde forventet å like den. Det jeg derimot ikke hadde forventet, var at boken ville bli en av favoritt bøkene mine fra 2014. Dette er likevel ikke en actiondrevet bok og heller ikke en ren fantasy bok, selv om overnaturlige elementer er vevd inn i historien. Historien beveger seg i et rolig tempo med fokus på hovedkarakterens utvikling. En av de mange aspektene jeg likte ved boken er at klassisk musikk og mytologi bindes sammen på en spennende og interessant måte. Selv om klassisk musikk er en viktig del av plottet, så handler historien om så mye mer enn det.

Romanen handler om en jente ved navnet Sing som blir sendt til en utenlandsk musikk skole av faren. Begge foreldrene hennes er berømte skikkelser innen opera musikk. Nå som moren er død har faren store forventninger om at datteren hans vil innta morens plass. Som følge av de høye forventningene foreldrene har til henne, har de gitt henne det merkelige navnet "Sing". Det tar ikke lang tid før Sing oppdager at musikk skolen har sine egne hemmeligheter. Det sies nemlig at skogen som omkranser skolen er hjemsøkt av en overnaturlig katt, kalt Felix, som kan oppfylle menneskers ønsker ved hjelp av tårer. Sing vet ikke hva hun skal tro på, annet enn at hun føler seg utenfor på den nye skolen, selv om musikk er en viktig del av livet hennes. Ting blir ikke bedre av at folk rundt henne er mer interessert i å bruke henne enn å se henne for den hun er. Historien skifter mellom nåtiden og fortiden, der vi noen ganger får innblikk i George og Nathans historie, to ansatte på skolen som får en innvirkning på plottet.

Sing er definitivt en av de karakterene som man ikke umiddelbart liker. Hun er ikke alltid imøtekommende og høflig. Noen ganger er oppførselen hennes direkte nedlatende mot de rundt henne. Men etter hvert som handlingen skrider fremover forstår leserne at oppførselen hennes ikke reflekterer den personen hun ønsker å være. Oppførselen hennes er tvert imot en forsvarsmekanisme. Når det kommer til de andre karakterene i boken, så er ikke alle like interessante. Deysmoor, den unge musikk læreren hennes, er definitivt den mest interessante personen i hele historien, rett og slett fordi han er en kompleks karakter.

Alt i alt så synes jeg dette var en svært spennende roman. Mytologien i boken kunne likevel ha fått bedre plass i historien. Jeg vil anbefale denne boken til alle, selv de av dere som ikke er interessert i klassisk musikk.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Book and a reader, if they meet up at the right moment in a person's life, it can make sparks fly. set you alight, change your life.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Jeg har bare lest "En ny jord" av Eckhart Tolle, og delvis "Med et slag", da jeg skrev oppgave om hjerneinfarkt i vår og ville sette meg inn i temaet, men ble aldri ferdig. Jeg skal lese den, den var veldig interessant!
Jeg er en stor beundrer av Tolle og hans bøker, har lest nesten alle, så jeg vil nok si at det er den jeg liker best i lista di :)

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Du tror også at det fins ting du ikke kan gjøre, bare fordi du prøvde det en gang for lenge siden og ikke klarte det. Det er på tide å innse at tiden har gått, og i dag er du større og sterkere enn før. Hvis du virkelig ønsker å komme deg løs, er jeg sikker på at du klarer det.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Skilnad på

Det er så stor ein skilnad
som millom kvitt og svart,
det som du tenkte bli til
og dette du vart.

Og ofte er det skilnad
imillom det du gjer
og det som du vil at andre
skal tenkje at du er.

Lett er å tykkje synd i
den som er langt ifrå.
Men tyngre er å hjelpe
din neste du kan nå.

Ho er så lett å bera
den bør som andre ber.
Det er så lett å gjera
alt det dei andre gjer.

Men det du sjøl lyt bera
et er så tung ei bør
at tyngre bør har ingen
i verdi bore før.

Så milelangt og audt
millom ordi i din munn
og det du ærleg meiner
i djupe hjartegrunn.

Kvi skal det alltid vera
så stor skilnad på
det ljose som du drøymer
og røynsla tung og grå?

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Ved kjelda

Ause or opprørt vatn,
skjenkje grums.

Vent til det klårnar.
Hast ikkje slik!

Lite er det
du vinn likevel
og dagar kjem
etter deg.

Vente til kjelda fløder
da kan du gje
av di overflod.
Av det som du sjøl
er fylt av.
Av ditt.

Vente ei stund
til det klårnar.
Gjev ikkje uro
gjev ikkje grums
til desse som står
ved kjelda og ventar.

Vente til vatnet klårnar
før enn du
byd dei drikke.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Då kom *du*

-Så gravla eg alt eg elska.
Dagen var grå.
No stod eg her ferdabudd
og ville gå.

Livet, det hadde ikkje
meire å gje.
Eg stunda imot den stille
gravsens fred.

Stod eg der, budd til å fara.
Trudde alt slutt.
Men tvika enno-
Kan avskilstundi
s å lenge vara
og vera så stutt?

Alle og alt eg var glad i
heldt meg att.
Tåreblind sprengde eg bandi
til alt som batt.

Endeleg var eg ferdig-
Då kom du, du
Vekte mitt trøyte hjarta
og gav meg tru.

Midt i mitt mismods myrker
vart verdi ny
du kom. Undrande såg eg
morgonen gry.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Stumt klaver

Tonane teier. Alt er tomt.
Kvar er dei hender som før fylte
mit rom med tonar?
No står klaveret
i kråi, stumt.

Å, alle tonar
som kunne løysast!

Alt ikring
er myrker og tomleik.
Augo er såre av vaking, og ser
ser berre natti.

Lyder-
og høyrer
stilla som spelar
sitt stumme klavér.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Moder Jord

Teiande, med eit tolmod
som berre ei mor kan eige,
nækjer du bringa
og let oss få syge
livsens saft.
Medna vi krev deg
for meire og meire
i ei hækne som aldri tek ende,
tappar vi or deg
og øyder di kraft.

Livgjevande straumar
renn og fløder
i dine ådrar.
Mange er vi, dine born,
som du mettar og føder.

Mange er vi som sårar.
Tappar deg meir
enn vi treng.

Gråduge er våre munnar.
Hjartelaust syg vi deg, mor.
Um vi enn anar
at dine brunnar
ikkje er bornlause.

Umsynslaust, hardt,
syg vi deg
Moder Jord.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Rømling

I

Trygg gjekk eg heime
på eigi jord.
Vondt er rotlaus å vera
og heimlaus for den
som var bufast.

Rømling og rotriven er eg.
Ingen stad
mine røter kan gro.
Under føtene flyt det alt,
finn ikkje feste
her som eg siglar
fredlaust på havet
ut i mot ukjent
utan ro.

II

Der ser eg landet
stige or havet.
Velberga hit er eg komen,
frelst ifrå fallgard og flu.

Her har mine høgsetestolpar
drive i land.
Her er det.
Her vil eg vera.
Her vil eg finne
grunn under føtene,
mold for røtene.

Her vil eg feste bu.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Etter oss

Kven vil syngje
um susande skogar
etter oss?

Kven um kyrkjestille dalar
og kyrre fjell.
Um åkrar som
bøygjer seg i blåsten
tunge av grøde.

Um utamde fossar
og elvar i flaum.
Um perlande friskt
uppkomevatn,
stjernesildre ved åbreidd
og glitrande fuglekvitter,
og um den klåre
og reine luft.

Kven vil syngje
etter oss,
um eit hjarta
så fylt av samhug
med alt som lever,
at det vil sprengjast
av sorg
-eller glede.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

Ingunn ØvrebømarvikkisPiippokattaFindusDagfinn JakobsenBookiacTone HAnniken RøilBertyEgil StangelandHarald KBård StøreMads Leonard HolvikHeidiKirsten LundSigrid Blytt TøsdalAmanda AHilde H HelsethVibekeTone Maria JonassenLabbelineLars MæhlumTanteMamieDemeterLailaEileen BørresenHeidi HoltanKaramasov11BenteLinda NyrudJane Foss HaugenKorianderLineHildeJulie StensethTor Arne DahlAnneWangEllen E. MartolTore HalsaAgnes