Barnet
er inga gåte.
Barnet
er enkelt
som ei grankongle.
Gje det varme
og det opnar
alle sine frø.
Forfatter: Arne Ruset
Utgitt: Frå samlinga «Hjernebløming», Samlaget 1989
Hvem er det som venter på deg
uansett hva du har gjort
uansett hva du har sagt
Mykere enn du hadde tenkt
Bedre enn du kunne huske?
Puten din
i det slitte gamle trekket
Et eneste stort kinn
av omfavnelse
Forfatter: Gro Dahle
Utgitt: Fra samlingen «Regnværsgåter», Cappelen 1994.
Jeg vil eie dig endnu en gang
før den skinsyke sol er ståt op;
jeg vil kryste din mund og din hånd,
jeg vil suge din dunhvite krop.
Der funkler en pil fra dit hår,
dine fletningers guldgule streng –
som en blankslepen klinge av sol
der når frem til en sovendes seng.
Se nu drysser vor morgen sit lys
som en guldregn i blomsternes fang!
Du er blomsten og jeg er din sol.
La mig eie dig endnu en gang!
Forfatter: Rolf Hiorth Schøyen
Utgitt: Fra samlingen «For din skyld», Gyldendalske boghandel, Nordisk forlag 1911
Barnet springer på stranden
og plukker kulørte stener
og vraker en sten for en annen,
fordi det opriktig mener
at den det fant sist er den peneste
og glatteste og reneste!
Gamlingen rusler på stranden,
så kroket av oldingplager.
Han stanser ved barnet i sanden
og tenker på livets dager,
og tenker som så, at hver eneste
engang har vært den peneste.
Forfatter: Rudolf Nilsen
Utgitt: Fra samlingen «Hverdagen», Gyldendal 1929
Det må finnes letthet
vi ikke må bryte fra berg
stein med fugl i seg
et løfte om bro et sted
en vingespent vilje
barduner av glødetråd
en tyngde som ikke
krummer oss til støv
Forfatter: Cecilie Cottis Østreng
Utgitt: Fra samlingen «Om hvor langt det er til Ullern», Tiden norsk forlag, 2013.
Hun ville sende sine kyss med vinden i håp om at de en gang berørte kinnene hans og fortalte ham at hun levde, at hun ventet på ham, som en kvinne venter på en modig drømmer på leting etter en skatt. Fra den dagen ville ørkenen bety én eneste ting: håpet om at han skulle komme tilbake.
Han gjekk i 17.mai-tog
og ropte hjelp.
Men sidan alle dei andre
ropte hurra
var det ingen som høyrde han.
Forfatter: Arne Ruset
Utgitt: Frå samlinga «Kunsten å stupe seg inn i ein by», Samlaget 1982
Det virket som den moderne verden flommet over av folk som ikke brukte livet på annet enn å bli sett, som bygde tilværelsen og identiteten på treff, likes og følgere. Torkel skjønte det ikke.
Hver dag tuter TV-kanalene ørene våre fulle med budskapet om at overfladiskhet, manglende kunnskap og ren idioti er de egenskapene som skal til for å gjøre suksess
Hvorfor skulle noen studere?
Hvorfor skulle noen ønske å bruke noen år på å lære seg noe når de daglig fikk høre at det holdt å legge ut noen filmsnutter på Youtube, skrive meningsløsheter på en blogg eller drikke og knulle på TV for ikke bare å bli kjent, men dessuten klare å forsørge seg på det?
Hvis noen trengte flere beviser på hvor akseptert og normalisert forfallet var blitt, kunne de bare gå til kongehuset. Prinsen var gift med en utbrettsjente som hadde vært med i Paradise Hotel.
Først og fremst, hjertelig takk for alle podcast anbefalingene dine, før deg visste jeg nesten ikke hva det var for noe :)
Jeg leser med stor interesse tidligere nrk-journalist Christian Borchs Banalitetens tyranni, hvor han blant annet setter søkelyset på det moderne, materialistiske Europa. Tidligere tiders karakteroppbygging er satt til side for et stadig større jag på status, personlige ambisjoner og forgjengelige verdier. temaet er høyst aktuelt og gir stort rom for ettertanke. Jeg hadde ikke sansen for Borch som nyhetsanker på skjermen, men han skriver virkelig godt, både levende og engasjerende. Anbefales.
Når det gjelder Brødrene Karamasov har lufta gått litt ut av ballongen for meg. Akkurat nå kjeder Dostojevskij meg, men romanen tar seg kanskje opp mot slutten. Personlig likte jeg klart best de to første delene av verket.
Ønsker dere alle en riktig god pinsehelg og 17. mai :)
nydalenbokstue.no har Om Gud av Jonas Gardell.
Keplers heks av James A. Connor finner du på ark.no.
Jødeland og Saken gjelder tro fant jeg ikke til salgs.
På nettsiden theculturetrip.com kan du klikke deg rundt omkring til alle land i verden og lese om hva som er spesielt for det landet når det gjelder historie, kunst, mat, film, musikk, design og selvfølgelig litteratur.
Min lenke viser deg et eksempel fra Afghanistan.
En av dem som først og tydeligst definerte forvandlingene, var sosiologen Richard Sennett. Med utgangspunkt i to parallelle professorater i henholdsvis New York og London beskrev han the corrosion of character, eller nedbrytningen av den menneskelige karakter. Han viste hvordan enkeltmenneskets verdigrunnlag var endret gjennom det han i en boktittel kalte Den nye kapitalismens kultur. I Europas historie har mennesket bygget sin karakter i en etisk dimensjon, altså med et sett av moralske prinsipper som ramme. I den nye kulturen ble karakter skjøvet til side for personlighet, der kriteriene er matriell status, smak, vaner, omgangskrets, personlige ambisjoner osv. Markedsøkonomien bestemte premissene. Klassiske idealer forsvant. Matrialistiske verdier overskygget de moralske.
What had Granma Mary Rommely said? "To look at everything as though you were seeing it either for the first or last time: Thus is your time on earth filled with glory."
"Some day you'll remember what I said and you'll thank me for it."
Francie wished adults would stop telling her that. Already the load of thanks in the future was weighing her down. She figured she'd have to spend the best years of her womanhood hunting up people to tell them that they were right and to thank them.
Ta vare på folket, beskytt folkets hjerte. Oppdra folket i stillhet. Det er vår store oppgave som munker, for dette er Guds utvalgte folk.
Da er det vel Russlands folk, og ikkje berre munkane, som Dostojevskij ser på som «Guds utvalgte folk».
Jeg tror ikke det er så langt fra at han tenker sånn. Jeg har akkurat fullført En forfatters dagbok 2, hvor han er på en etterlengtet rundreise i Europa, og om den ortodokse tro som den eneste sannhet, skriver han på side 184:
Russland forstod at hun bar i seg en kostelig skatt som intet annet land kunne oppvise maken til: den ortodokse tro. Russland måtte beskytte Kristi sannhet, Kristi uforfalskede bilde, som var blitt fordunklet i alle andre konfesjoner og alle andre folkeslag.
Jeg må innrømme at jeg ble skuffet over Dostojevskijs beretninger i denne boka, jeg likte han bedre bak ordene i Brødrene Karamasov. Om jeg tidligere befant meg i en eller annen form for Dostojevskij-rus, så er den over nå.
Han rakker ned på det aller meste: katolisismen, protestantismen, islam, jøder, tyskere, franskmenn, engelskmenn, tyske og franske kvinner, de engelske fant han tiltrekkende. Han synes ikke noe særlig om verken Berlin, Paris eller London, og selv om han besøkte en rekke andre byer, som Wien og Venezia, så skriver han ingenting om dem. Ett eneste langt og surt oppgulp, etter min mening, og jeg kunne godt vært denne leseopplevelsen foruten.
Dostojevskij skriver riktignok i begynnelsen av boka at han kanskje kommer til å skrøne, og det er mulig at han overdriver noe med vilje, men på meg blir det hele både hovmodig og patetisk uansett hva som er tilfelle.
Jobben er viktig! Gratulerer!
Og en riktig god sommer til deg også.
Gjennom denne lenken: A Year of Reading the World, vil du finne mange tips.