Først må jeg rose de mange utførlige innleggene i denne tråden! Men jeg må likevel bryte inn med mine innvendinger. Jeg har ikke lest de andre stykkene hvor Henry er tilstede, men de meningene dere har om ham synes så forskjellig ifra de jeg selv har dannet. Når jeg ser tilbake kan jeg forstå din og Karamellas tankegang, men jeg kan altså ikke gi meg uten en dyst - mitt inntrykk av ham må bli skåret ut av margen før jeg blir tilfreds. Og ha meg på forhånd unnskyldt for stilen i denne tilbakemeldingen; jeg forsøkte å være systematisk, men ble istedet prippen.

Men nok introduksjon! Min mening . . . Det aller første jeg reagerer på er linjene dere trekker til krigen i Irak. Argumentasjonen er at retorikk, samling av nasjonen og beleilighet for makthaverne er tilstedeværende i begge, men på denne bakgrunnen kunne jo enhver krig brukes som parallell. Ut ifra dette kan man lese Henry både som en Tony Blair og som en Churchill. Et annet poeng er at Henrys England jo var (i det minste som krigsmakt) underlegen Frankrike, mens USA bare hersjer med de små.

Videre viser dere til en rekke hendelser som tegner Henrys personlighet. Disse hendelsene tolker dere i retningen at han er et hensynsløst, utspekulert og maktsykt menneske. Jeg kan si meg enig i at Machiavelli nok ville ansett Henry som en utmerket prins (som en krysning mellom løve og rev, og som er beredt til å gjøre det som er nødvendig for å beholde makten), men jeg klarer dog ikke å se på ham som machiavellisk. Det er en forskjell her! – Iago i Othello er machiavellisk; en machiavellisk person er en viss eneste mål er sin egen vinning og egen makt. Henry synes i det minste ikke å trakte etter personlig makt - om enn personlig ære - men heller å utvide sitt kongerikes makt, kongeriket som jo har undersåtter, undersåtter han bryr seg om (men mer om det senere). Han virker utilpass i seremonier og i staselige klær, og han synes oppriktig hengiven overfor sine menn (soldater) og landsmenn. Han kjemper endog med dem, i fremste geledd, tapper og djerv, og henvender seg til dem som brødre. Talen før slaget ved Agincourt må vel være en av de fremste noen gang skrevet, huff, hvor den rører ved meg! Muligheten er at han gjør alt dette som en politiker, og siden han er konge synes dette naturlig. Men trenger alle hans følelser å mistenkeliggjøres pga. hans posisjon? I sine selvrefleksive stunder synes han å ville flykte fra det ansvaret som legges på ham; scenen i akt IV hvor han rusler maskert blant sine soldater kan naturligvis leses som at han bare var ute for å kalkulere mennenes moral og morgendagens utsikter, men det kan også leses som om han vil bruke sin siste tid (da utsiktene er uhyre dårlige) blant sine lojale menn eller som om han bare ønsker ordentlig, jovialt og ærlig selskap (som motsetning til hoffet?). Kanskje er han ensom? Kanskje vet han at hans menn – hvis han tar av seg forkledningen sin – ikke vil behandle han som et medmenneske, men som konge? Kanskje lengter han tilbake til sin tid med Falstaff? Og kanskje kan vi dra det så langt som at denne scenen er en parallell til nattverdenen, det siste måltidet. Hengivenheten Henry har til de rundt seg er – slik jeg erindrer – et for gjennomgående trekk ved hans personlighet til at det kan være utelukkende noe annet; ja, muligens er det derfor f.eks. forræderiet smerter ham så dypt?

Dere nevner Henry som en slags kameleon. Dette må jeg også si meg uenig i. Han er en ung og viril mann, og kanskje derfor leser jeg ham som jeg gjør, da det jo foreligger en mulighet for at jeg leser inn meg selv i ham; men Henry som ung vil jeg likevel stå fast på er av stor betydning for vår forståelse av ham. Det dere beskriver som en maske leser jeg som temperament, der han brøler om voldtekt og plyndring mener jeg han rives med av øyeblikket, og når han ved første møte forelsker seg underlig brått i Katharine er det ikke politisk spill, men den velkjente 'kjærlighet ved første blikk'. Det er dog påfallende, kan dere si, at hans humørsvingninger alltid tjener ham fordelaktig, men hvem vet, kanskje forsynet smiler på ham eller kanskje han kan betegnes som et geni, en som regjeres av sine impulser og viss impulser aldri slår feil. Henry, slik jeg ser det, er altså ikke en mann som "snur kappa etter vinden", men heller en som ennå er ung nok til at vinden snur ham. Om anklagen om Henry som psykopatisk: Ja, han er lunefull, men kanskje dette snarere skyldes en overflod av følelser enn en total mangel?

Til syvende og sist, Henry er jo et fremragende eksempel på Shakespeares mangetydighet, og jeg må ende dette innlegget ved å uttrykke min ydmyke tvil og gjenta ordene Karamella skrev ovenfor: hvem er egentlig denne mannen?

Huff, jeg burde ha lagt meg for lenge siden, men her sitter jeg og skriver og koser meg . . .

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Hva er mennesket før skjønnheten lokker den frie lyst ut av det og den rolige form demper det ville liv? Evig og alltid underlagt de samme hensikter, evig vekslende i sine tanker, selvisk uten å være seg selv, ubundet uten å være fri, slave uten å tjene noen regel. I denne periode er verden bare skjebne for mennesket, [...]

Godt sagt! (2) Varsle Svar

(dette er et svar til flere i denne tråden).
Det finnes selvsagt 'syndere' i begge leire, både hos forfattere som bruker korte setninger og hos de som bruker lange. Jeg kan irritere meg grønn over de som skriver endeløst og med komma for annenhvert ord og som tilsynelatende gjør et slikt stilvalg fordi de vil bryte med et tradisjonelt mønster, ikke fordi det fungerer for dem selv og ikke fordi det fungerer med den historien de forsøker å fortelle. Det sentrale er vel at setningene skal komme naturlig og ikke være et resultat av et eller annet kritikerhegemoni. Språket må vel være fritt for at det skal være ekte? Hvis jeg nå ikke uttrykker meg for vanskelig, en forfatter bør skrive med sin egen stemme, ikke tidens; altså, finne stilen som romanen krever, ikke det samtiden ønsker. Og er angivelig samtidens ønske (bedømt etter et utvalg anmeldelser) en kortfattet, økonomisk språkform. Heller enn å tilfredsstille tiden bør vel målet være å skrive komplett, hva man enn gjør for å oppnå dette.

Hos Hemingway fungerer korte og kalde setninger; leseren får hos ham anledning til å fylle ut på egen hånd der forfatteren med vilje har forholdt seg stum. Hos mange som imiterer stilen hans tyder de korte setninger imidlertid bare på en mangel ved teksten, istedet for noen betydningstetthet eller underliggende mening.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

En ny tid er i emning. Hva passer vel da bedre enn å la et spørsmål fly ut, til å svares på å brynes på? Kanskje er det også et forsøk på å gjenopplive den gode diskusjonen. La meg derfor starte noe polemisk! (for må man ikke skyte med tungt for å nå frem til sannheten? nåvel). Spørsmålet: Er det bare jeg som får fnatt av og som fordrar romaner som kun er satt sammen av korte setninger og hvor punktum er den eneste tegnsettingen? Altså type Erlend Loe, norsk realistisk samtidslitteratur og skolestil på ungdomskolen. Jeg skulle gjerne vært mildere stemt overfor denne utbredte skrivestilen hadde den ikke blitt rost til skyene av kritikere når den faktisk bare er en billig og fasjonabel skavank, en fremherskende smaksdom som hemmer utfoldelse og skrivekunst. Argh..! Hvorfor er "rått, kort og brutalt" så høyt ansett? En bok blir ikke automatisk god og sterk ved at forfatteren skriver om voldtekt, farsrolleproblemer eller krigen i Afganistan, og god skrivekunst er ikke synonymt med å unnvike enhver skildring av følelser. Det viser større evne hos en forfatter å kjøre slalom omkring klisjéene enn å unnvike dem totalt; heller omfavne dem og kle dem i ny drakt enn å ikke våge å nærme seg dem overhode.

Godt sagt! (11) Varsle Svar

He was just a word for me. I did not see the man in the name any more than you do. Do you see him? Do you see the story? Do you see anything? It seems to me I am trying to tell you a dream — making a vain attempt, because no relation of a dream can convey the dream-sensation, that commingling of absurdity, surprise, and bewilderment in a tremor of struggling revolt, that notion of being captured by the incredible which is of the very essence of dreams.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Det nyttige er det tidens store idol som alle krefter treller under og som alle talenter hylder. Kunstens åndelige fortjenester veier ikke på denne grove vekt, men forsvinner fra århundrets larmende marked når oppmuntringen blir borte.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Da jeg leste Heart of Darkness holdt jeg tilfeldigvis samtidig på med Nietzsches Zarathustra. Det var en opplevelse, de syntes så underlig å utfylle hverandre, om enn utkommet er langt mer dystert i Conrads historie. Ja, Kurtz er ikke ond, eller kanskje heller: han er det onde i de gode, og hans største last eller hubris blir å ha begitt seg hinsides den menneskelige erkjennelse.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Once more unto the breach, dear friends, once more;
Or close the wall up with our English dead.

talt av Henrik - akt III, scene i.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Jeg vil nødig ha arbeidet for et annet århundre enn det jeg lever i. Man er like meget borger av sin tid som av sin stat.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Jeg er selv nesten mer begeistret for film enn for bøker, men ditt poeng er likevel lett å innse og nikke bifallende til. Bokelskere ble fra begynnelsen av tiltenkt som et nettsted for bøker, og mange har utvilsomt blitt medlemmer av den grunn. Hvis Bokelskere plutselig skulle bli en fusjon mellom bøker og film, vel, da vil vel mange kjenne seg oversett og tråkket på. Men et annet poeng, talt av en filmentusiast, er at også film fortjener en nettside for seg selv.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Stille, følelsesfullt vemod [...] var altså ikke det som lå i hans forelskelses vesen. Tvert imot var dette en temmelig risikabel og hjemløs avart av denne bedårelse, en blanding av kulde og hete som hos en feberpasient, eller som en oktoberdag i de høyere regioner; og det som manglet var nettopp et moment av følelse som kunne forene dens vidt adskilte bestanddeler.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

No fear can stand up to hunger, no patience can wear it out, disgust simply does not exist where hunger is; and as to superstition, beliefs, and what you may call principles, they are less than chaff in a breeze.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Slik jeg har forstått det er det et prosjekt i emning. Domenet er f.eks. allerede tatt. Tror det ble nevnt i en tråd for en tid tilbake. Men André har vel svaret vi leter etter. ;-)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hell (by most humble me which shall increase)
open thy fire! for i have had some bliss
of one small lady upon earth above;
to whom i cry, remembering her face,
i have never loved you dear as now i love

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Ville bare høre når det er planlagt at filmelskere.no kommer til verden. Må si jeg ser frem til det!

Godt sagt! (18) Varsle Svar

A bottle of wine was good company.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Svært mye av Hitchcock er basert på romaner og noveller, men foruten om Rebecca er det meste av disse ukjente. Lifeboat er f.eks. basert på en liten fortelling av Steinbeck, Rear Window er også en adapsjon av en novelle, Vertigo på romanen D'entre les morts av duoen Boileau-Narcejac, Rope og Dial M for Murder er basert på skuespill.

Kanskje Apokalypse Nå! også bør nevnes? Joseph Conrads roman er da ikke akkurat ukjent, men langt flere kjenner til filmen.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

wholly to be a fool
while Spring is in the world

my blood approves,
and kisses are a better fate
than wisdom

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Heh, nei, det eksisterer nok ikke konsensus på alle områder, deriblant om kjønn. Og godt er det! Man bør vel være litt obs når man leser Rousseau, men det bør man være med alle tenkere og filosofer - man skal jo tross alt tenke selv, og plukke den frukten som ikke er bedervet, hvis du kan tilgi at jeg bruker et slikt tåpelig bilde. Jeg må dog innrømme at jeg har lett for å bli besnæret når det strøs refleksjoner like elegant som Rousseau gjør i dette verket (men hans forlokkende visdom skygger likevel ikke til min dømmekraft, takk og lov).

Det er forøvrig mange som må boikottes hvis grunnlaget for boikott er deres tanker om kjønn.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Den, der mest af alle har elsket menneskene og søgt deres selskab, er efter deres fælles beslutning blevet en fredløs blandt dem. I al deres drevne had har de søgt, hvilken pinsel vel kunne være grusomst for min følsomme sjæl, og så med vold brudt alle de bånd, der bandt mig til dem. Jeg ville have elsket menneskene mod deres egen vilje.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

Alice NordlinefertitiKathrineKirsten LundStine AskeStein KippersundIngunn ØvrebøGroKaramasov11GladleserBjørg L.Beathe SolbergbrekToveHallgrim BarlaupChristofferHanneAstrid SæverhagenAnneWangPiippokattaStig THeidiBerit RHarald KPernille GrimelandEmil ChristiansenMorten MüllerVannflaskeKaren RamsvikTine SundalEster SLisbeth Marie UvaagEivind  VaksvikFrisk NordvestMari ArnLilleviJarmo LarsenBente NogvaHilde Merete GjessingJulie Stenseth