Den ensomme vandrers drømmerier

Bokvennen 1995 Innbundet

I motsetning til de mer polemiske selvforsvarsskrifter er Rosseaus siste verk skrevet i et mer resignert tonefall. På sine vandringer reflekterer han over livet og ensomheten, og gjennom erindringen forsøker han å finne essensen ved tilværelsen.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 1995

Serie Romantikerserien den blå blomst (12)

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Jean-Jacques Rousseau

Den, der mest af alle har elsket menneskene og søgt deres selskab, er efter deres fælles beslutning blevet en fredløs blandt dem. I al deres drevne had har de søgt, hvilken pinsel vel kunne være grusomst for min følsomme sjæl, og så med vold brudt alle de bånd, der bandt mig til dem. Jeg ville have elsket menneskene mod deres egen vilje.

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

• "Hyperion, eller Eremitten i Grekenland" av Friedrich Hölderlin
  • "Den eventyrlige Simplicissimus - i utvalg" av Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen
  • "Childe Harolds pilgrimsferd - første og annen sang" av George Gordon Byron
  • "Julie, eller Den nye Héloïse 2" av Jean-Jacques Rousseau