Introduksjon av nye medier betyr egentlig bare større mangfold og flere måter å oppleve kultur på. E-boka og lesebrettene stiller selvfølgelig krav til bokhandlere og forlag om å tenke nytt, på samme måte som hele musikkbransjen har vært nødt til å være kreative i forhold til distribusjon av musikk.
Herr Falsk driver etter min mening krisemaksimering, samtidig som han rir en hest som har vært pisket rundt i manesjen i mange måneder allerede av forståsegpåere innen media-, kultur- og bokbransje.
For vi kommer til å fortsette å lese bøker på papir, på nett og på lesebrett. Akkurat slik vi fortsetter å kjøpe musikk på nett, via mobiltelefon, men også på CD og til og med på vinyl.
Dessverre, feil svar, og jeg tenker så det knaker her for å finne ut svaret på spørsmålet ditt. :)
Artig perspektiv på et lesende liv. Her er mitt, i korte trekk, etter trender og forfattere, ikke etter enkeltbøker:
Moberg-perioden (12-14)
Ibsen-perioden (14-16)
MacLean-perioden (16-18)
Alt-etende-perioden (18-30)
Grisham-perioden (30-35)
Krim-perioden (35-45)
Nyere-norsk-perioden (45-50)
Bergljot Hobæk Haff. (Artig tiltak!)
Hvilken roman begynner slik: "Jeg falt i Paris. Rett foran øynene på mine forleggere og oversettere, ikke bare fra Europa, USA og Sør-Amerika, men også fra Australia, New Zealand og Japan, for ikke å glemme journalistene som selvfølgelig var til stede denne kvelden, falt jeg altså fra scenen i det ærverdige auditorium 2, på den store bokmessen i Paris, 4. mars, 2005, klokken 19.03."
Utfra de eksemplene som er gjengitt i Aftenbladets nettavis, ser det ut som rent plagiat. Det virker litt klønete. Hvis Hjort i stedet hadde skrevet om tilsvarende situasjoner, men brukt sine egne ord og latt sin person ha Sebald sin roman på nattbordet, så hadde det hele vært mer elegant og langt utenfor brudd på åndsverksloven. Skal bli spennende å høre om forlaget uttaler seg.
Kopirettigheter vil som regel alltid være forbeholdt forfatter eller forlag. Brudd på disse rettighetene er og blir et overtramp. Noe annet er det om man siterer en forfatter og oppgir sin kilde. Inspirasjon eller intertekstualitet har ingen ting med kopiering å gjøre.
Jeg vil bare takke for alle gode meningsutvekslinger i året som gikk, og for mange gode lesetips. Leseåret ville ikke vært det samme uten dere, mine nye bokvenner. Så ønsker jeg alle et godt 2012 med minst like mange gode litterære opplevelser.
Artig å lese nedover i denne tråden hvordan folk opplever bøker forskjellig.
Jeg slukte alt fra og med Flaggermusmannen til Marekors. Leste bøkene i det de kom ut. Fulgte Harry med sug i magen. Så kom Frelseren. Den ble en nedtur for meg. Jeg opplevde den som konstruert og forutsigbar. Kanskje jeg rett og slett ble litt lei av både Nesbø og Harry Hole.
Flere år senere tok jeg fatt på snømenn og gjenferd og koste meg faktisk med Nesbø igjen. Men jeg er ikke blodfan. Jeg liker nok Nesbø bedre på scenen med mikrofon i hånden enn mellom to permer.
Dette er Roy Jacobsens beste!! Må innrømme at jeg aldri har vært noen stor beundrer av hans bøker, men denne klarte jeg knapt nok å legge fra meg! Var inne på tanken å gi den en sekser, men landet allikevel på en sterk femmer!
Hei Anita, du tok utfordringen på alvor! Din liste virker ganske så representativ for det mange har sagt og det andre tenker, men ikke sier. At Ambjørnsen og Knausgård kommer høyt opp har kanskje noe med tidens medieprofilering å gjøre, men det er helt greit. Rufsete eldre herremenn med langt, uflidd hår, sneipen i munnviken og et klart blikk er notert i førjulstiden som høy kulhetsgrad med snev av badboy-faktor. :)
Ellory er notert. Andre har gitt meg samme tips. Trodde først det dreide seg om James Ellroy, men har skjønt at det er en heeeelt annen. Kalendermord er det noe kjent med. Har boka vært filmet?
Hei, jeg skrev min roman med word på mac. Jeg brukte søkefunksjonen for å finne fram i teksten, la inn overskrifter og satte inn sidetall. Da er det enklere å orientere seg. Lykke til!
Mære står på ønskelisten til jul. Av og til kan livet være litt for spennende, mer spennende enn den beste krim. Godt at du kom trygt fram! :)
Hei Kirsten, siden mange av forfatterne på listen din var gamle kjenninger, valgte jeg Damhaug som nytt bekjentskap. Dessverre ble Døden ved vann ingen høydare. Kanskje andre av bøkene hans vil treffe meg bedre. For meg var denne romanen i utgangspunktet spennende, men jeg slet litt med perspektivene. Jeg synes det ble rotete med alle innfallsportene til fortellingen. Først ble vi godt kjent med offerets søster. Så blir hun borte et par hundre sider, mens vi vikles inn i 4-5 andre karakterers mer eller mindre troverdige forhold til saken og til hverandre, for så å ende tilbake hos søsteren. Løsningen og forfatterens avledningsmanøvre underveis virker konstruerte. Nei, dette var ikke noe for meg.
Hei Randi. Sjekk mitt svar til Kristine Louise lenger opp i tråden. Adler-Olsen var et meget godt tips. Tusen takk! :)
Nå har jeg lest den første av "Avdeling Q"-bøkene og kan ikke vente med å ta fatt på de andre. Adler-Olsen har akkurat den dypdykkingen i menneskets mørke sider som jeg liker. Samtidig har han med glimt i øyet greid å skape troverdige personer som representerer rettferdigheten. Flott krim med spenning, humor og fin oppbygging av fortelling og plot.
Jeg satte stor pris på Kafka på stranden og Norwegian wood. Den siste kan kanskje være en myk start i forhold til Murakamis spennende forfatterskap.
Beste kommentar så langt, Brit. :) "En kortklippet og nydusjet Knausgård over et glass rødvin." Knegg. Knegg.
Henger meg bare på en trend her, Rune. Ta ikke dette så alvorlig. Det er ikke alt her inne som har noe for seg. Og forfatterne våre tåler det nok. :)
Selvsagt er forfatteres eksteriør og personlighet irrelevant. Vi er jo samlet her for å dele litterære opplevelser. Likevel kunne jeg ikke dy meg. Egentlig henger jeg meg bare på en diskusjon der man tar utgangspunkt i forfatteres eventuelle skjulte motiv for å la den kvapsete gutten med innoverblikk få drømmeprinsessen. :)