å leve
er ikkje akkurat det lettaste som finst
ikkje alltid vakre roser
og fin musikk
men sidan no
dette orgelet likevel står her
kan vi vel spele litt på det

Arne Ruset

Godt sagt! (7) Varsle Svar

KALYPSO

Eg tenner eit fyrlys for alle som elskar
for dei som ror i ring og aldri finn samme rytmen
for dei som berre lyder til signal
frå framamande farty
for dei som støytte på grunn i medvind
for dei som styrer etter stive sjøkart
utan å ense måkars mjuke flog
for alle som kjenner dei sju hav
og aldri lodda djupa i sitt eige hjarta

eg tenner eit fyrlys
for all villfaren kjærleik
så vegen til det lova landet
blir synleg i natt

Åse-Marie Nesse

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Ja, for forfattere har jo sine oppturer og nedturer de også, så to - tre sjanser må man få og da får man bedre innsikt i forfatterskapet også, hvordan de skriver og hva slags bøker de gir ut:) Finne ut om man vil lese mer av dem eller ikke. Det er ikke nok å "dømme en forfatter" kun etter en bok.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Ingen årsak, jeg leser minst to - tre bøker av en forfatter før jeg bestemmer meg om jeg skal "gi opp" en forfatter eller ikke:)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jeg har lest noen bøker av Gaiman og har dessverre ikke likt alle, men min favoritt av ham så langt er Kirkegårdsboken. Prøv gjerne den om du ikke har lest den allerede:)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

En interessant liten bok fra en nobelprisvinner fra Bosnia.
I et fengsel i Konstantinopel kalt "Den forbannede gården" sitter både skyldige og uskyldige mennesker av mange slags nasjonaliteter og religioner.
Det er den kristne munken Petar fra Bosnia som forteller om sitt opphold og sitt møte med noen av sine medfanger.
Ivo Andric er vel mest kjent for romanen "Broen over Drina" og Konsulene som snart er nestebok ut for meg, og den boka ser interessant ut.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Lettbeint kosekrim ....

En spesiell krimsak
Det er ikke mye igjen av feireoppholdet i Frankrike så Olivia Henriksen nyter den siste tiden. Hun rekker ikke å dra hjem før hun får telefon om at det har skjedd et drap. Tønsbergs politietterforsker får lite tillit til å løse saken, så privatetterforsker Olivia får sjansen til å vise hva hun er god for. Hun er engasjert i jobben. Olivia er en kvinne som liker mysterier, og er selvstendig. Hun har en god tone med alle. Det er derfor hun blir høyt respektert av andre. Det viser seg at en mann, en veldig kjent byggmester, blir funnet død på et fly. Han skal sannsynligvis ha blitt drept med spikerpistol og han er kjent for å ha sine fiender (på grunn av at firmaet hans gikk konkurs og det gikk utover mange andre). Så mistenkte er det mer enn nok av, men hvordan er det mulig å drepe noen på et fly uten å bli oppdaget?

Dette er tredje bok med Olivia i hovedrollen og min første bok jeg leser fra Olivia Henriksen serien av Lene Lauritsen Kjølner. Selv om jeg ikke har lest de andre bøkene i serien ennå, så opplevdes det ikke som rotete eller forvirrende. Plottet er et ganske vanlig krimplot. Ikke noe ekstraordinært, men underholdende er den. Det skal den ha. Den er lettskrevet, man blir godt kjent med karakterene og siden dette er avslappende krim, som jeg kaller det, bladde sidene nesten av seg selv. Selv om innholdet er forutsigbart, så ville man lese videre likevel for dette er en type bok som vekker interesse på grunn av atmosfære og fascinerende karakterer. Jeg er ikke spesielt glad i kvinnelige hovedkarakterer i bøker av en eller annen grunn, men fikk sansen for Olivia fordi hun har en jobb utenom det vanlige og hjelper andre så godt hun kan, selv om sakene hun får er små eller store. Hun tar jobben alvorlig. Litt morsomt er det også at hun får større tillit enn lokalets politietterforsker.

Kosekrim istedet for hardbarket
Lene Lauritsen Kjølner har skrevet en bok der groteske handlinger og blod ikke blir overdøvd som det har lett for å skje med krimbøker generelt. Personlig foretrekker jeg litt mer sjokkerende innhold og sier heller ikke nei til bestialsk krim, men heller ikke at det skal overgå plottet helt. Jeg liker en fin mellomting. Dakota rød føltes ikke som en krimbok til tross for at det er det. Boka opplevdes mer som en hverdagslig roman hvor krimsaken blir satt i bakgrunnen. Hadde ikke gjort noe om boka tok flere vendinger for den var veldig rett frem. Ingen twister eller overraskelser.

Det blir en kort anmeldelse enn til vanlig dette på grunn av at Dakota rød er en kort bok i seg selv som består bare av 256 sider, og det er også en bok som er en del av en serie, så da velger jeg å gjøre anmeldelsen kort på grunn av det også. I og med at det er en kort bok så blir det ikke all verdens å skrive om for man vil jo ikke ødelegge for andre ved å røpe noe. Noen ganger blir anmeldelser korte. Sånn er det bare. Men røper heller aldri noe selv om anmeldelsene mine er korte eller lange bare for å understreke det.

Til tross for at jeg foretrekker mer hardbarket krim som gjerne provoserer så går det an med kosekrim en gang i blant. I og med at dette ikke ble en favoritt, skal jeg også få med meg de andre to bøkene i serien. Jeg har bok to allerede liggende og jeg gir ikke opp en forfatter før jeg har lest minst to, av og til tre bøker av forfatteren. Denne boka ble bare litt vel lett for meg på mange måter. Jo mørkere og dystrere bøkene er jo bedre er de, det er slike bøker jeg foretrekker. Dakota rød ble kanskje for lystbetont?

Fra min blogg: I Bokhylla

Godt sagt! (0) Varsle Svar

En interessant liten bok fra en nobelprisvinner fra Bosnia.
I et fengsel i Konstantinopel kalt "Den forbannede gården" sitter både skyldige og uskyldige mennesker av mange slags nasjonaliteter og religioner.
Det er den kristne munken Petar fra Bosnia som forteller om sitt opphold og sitt møte med noen av sine medfanger.
Ivo Andric er vel mest kjent for romanen "Broen over Drina" og Konsulene som snart er nestebok ut.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg er stor fan av Stephen King jeg også. Han har vært min favorittforfatter i mange år:)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

De menneskene som tenker de samme tankene hver dag, tanker som for det første er negative, har fått dårlige mentale vaner. Heller enn å fokusere på alt det gode i sitt liv og tenke på måter å gjøre alt enda bedre på, er de fanger av sin fortid.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Guilty pleasure

Noen guilty pleasures må man bare ha.

En YouTube - sensasjon
The Haunting of Sunshine Girl Network lyder kanskje kjent for noen for det er et kjent "YouTubenavn" eller YouTubekanal er vel det riktige ordet. Jenta bak kanalen er Paige McKenzie, lenge holdt hun navnet sitt hemmelig til hun avslørte det i 2013. Kanalen hennes går ut på at hun filmer hverdagssnutter og ofte er det rare, og merkelige, kanskje også nifse ting som skjer. Dette er en slags "realityserie" der hun fremstiller hendelsene som sanne, men det er det selvfølgelig ikke. Det er et slags Paranormal Activity konsept, bare at dette er mer "realitetsbasert". Jeg oppdaget kanalen hennes rundt 2012 ved en tilfeldighet. Jeg surfer ofte på YouTube når jeg kjeder meg (og jeg kjeder meg ofte), og da kom jeg over kanalen hennes The Haunting of Sunshine Girl Network. Selv om man vet at konseptet ikke er sant og skuespilleriet ikke er verdens beste, så blir man avhengig av å følge med på serien likevel. Det blir en slags guilty pleasure. Jeg er antageligvis altfor gammel til å se denne serien, men som den horrorfreaken som jeg alltid har vært, så må jeg bare få det med meg. Videoene hennes varer bare rundt en til fire minutter. Akkurat passe lenge til at man blir nysgjerrig på neste video. Hun spiller med hennes virkelige mor i denne serien og merkelige og underlige karakterer dukker opp underveis. Hun opprettet YouTubekanalen i 2010 og avslørte ikke hennes eget navn som sagt før i 2013. Her er hennes aller første episode: We moved into a haunted house, og hun har laget flere sesonger siden. Det er Coat Tale Productions som produserer denne YouTube serien. Selv om denne YouTube serien ser selvprodusert ut og skal få deg til å tro at hun gjør alt selv, så gjør det ikke noe om at det er et profesjonelt team som står bak. Serien er avhengighetsskapende likevel.

Fra YouTube til bok
Boka er basert på denne serien, men likevel er boka en del annerledes. Det er ikke så mange likheter, men det gjør ikke noe. Boka er om Sunshine og hennes mor som er på flyttefot. De flytter fra Texas til Washington. Washington er annerledes i forhold til Texas på mange måter. Både når det gjelder været, folka og så og si alt. Sunshine og moren hennes måtte flytte fordi moren hennes har fått en enda bedre jobbstilling. Hun blir overflyttet til sykehuset i Ridgemont, Washington. Dermed har ikke Sunshine annet valg enn å flytte med henne og begynne på en ny skole. På skolen sliter hun med å passe inn og hjemme i hennes nye hus føler hun seg ikke bedre. Hun er ofte hjemme alene siden moren hennes må jobbe mye. Det er da hun oppdager at huset ikke er helt som det skal. Hun opplever ofte merkelige ting, som å høre rare lyder og ting blir flyttet på. Dette er bare begynnelsen og verre ting skjer underveis. Når hun prøver å fortelle dette til moren hennes, blir hun ikke trodd og moren tror Sunshine bruker dette som en unnskyldning til å prøve å flytte tilbake. En dag på skolen møter hun Nolan som er noe underlig, men viser seg å ha samme interesser som henne. Kommer han til å tro henne? Hun er en jente som ikke gir seg for det hun tror foregår i huset hennes og hun er heller ikke redd for å undersøke saken nærmere.

Til tross for at boka og YouTube serien er noe forskjellige så gjør det ikke noe. Alt kan jo ikke være helt likt. Personlig liker jeg serien bedre enn boka fordi serien er mer avhengighetsskapende. Det er ingen tvil at Paige McKenzie har stor skriveglede og kapitlene begynner med en liten tegning hun har illustrert selv. Boka/serien er for ungdom, men har lest mange ungdomsbøker med et mer poetisk og "voksnere" språk enn dette. McKenzies skrivemåte er veldig enkel og rett frem. Boka inneholder ikke undertoner. Så om man er ute etter noe mer komplisert og original historie er nok ikke dette den rette boka. Selv om den ikke består av beste kvalitet, så har den stor underholdningsverdi og det er både morsomt og noe rart å bli kjent med karakterer fra YouTube serien i bokformat.

The Haunting of Sunshine Girl byr på en standard spøkelseshistorie. Den er underholdende og inneholder interessante karakterer. Det som var litt skuffende er at YouTube serien er mer original og boka skulle ha hatt med noe av den originaliteten. Dette er første bok i The Haunting of Sunshine Girl serien. Om det blir en trilogi eller en serie er jeg høyst usikker på, men neste bok The Awakening of Sunshine Girl er allerede bestilt.

PS: YouTubekanalen til Paige McKenzie er så populært at det også skal bli TV - serie.

Fra min blogg: I Bokhylla

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Krim som må leses med stor tålmodighet

For dem som liker satirisk og saktegående krim ...

En kvinne blir funnet myrdet og det tyder på at hun har blitt voldtatt. Denne kvinnen blir funnet i morens leilighet og offeret var selv politiaspirant. Dette drapet skjedde i et sted kalt Växjö. Politiet derfra må be om bistand fra Stockholm og det er da Evert Bäckström og hans team kommer inn i bildet. En sak kan være mye mer enn det virker som ... Samtidig får denne saken mye oppmerksomhet i media.

Ja til ekte karakterer
Hovedkarakter Evert Bäckström er noe for seg selv. Han er selvdestruktiv og virker svært likegyldig til det meste. Man lurer av og til hvorfor han i det hele tatt møter opp på jobb. Selv liker jeg å lese om slike personer/politifolk selv om denne type politifolk er godt oppbrukt, men det er fascinerendeå lese om selvdestruktive og negative politifolk og ledere av en eller annen grunn. Det er ikke slike man møter i virkeligheten der alt skal være positivt og alle skal helst være glade og trives med det de gjør. Skjule seg bak en maske. Selvdestruktive og negative politifolk i krimbøker er i det minste ekte og setter ikke opp en fasade. Det får man jo nok av i virkeligheten. At alt er en fasade. Derfor gjør det godt å lese litt om karakterer som har det kjipt. Det er nesten befriende selv om man ikke behøver å relatere til det selv. Det er bare det at karakterer i bøker virker ofte mer ekte enn folk fra virkeligheten. I bøker er ikke alt bare en fasade og karakterene setter ikke opp masker, om dere skjønner hva jeg mener?

Boka oppfattes mer som en satire enn en spennendekrim bok fordi forfatteren henger ut politifolk. Han gir dem ikke direkte godt skussmål og det synes jeg er bra for jeg er ikke alltid enig med valgene politiet jeg leser om tar jeg heller. Selv om de går rundt i uniform trenger man ikke å frykte dem eller ta dem altfor høytidelig. De gjør sine feil de også og man kan ikke være enig om alt. Husker for ikke lenge siden jeg leste om norsk politi som kjørte over en skadet katt med vilje istedet for å ta den med til veterinær som politiet oppfordrer andre til å gjøre, men så gjør de det motsatte og gjør en grotesk handling istedet. Så nei, man kan ikke alltid like autoriteter og like deres valg. Så det er ikke alltid de fortjener respekt for å si det sånn. Derfor synes jeg det er viktig av Persson å gi litt negativt syn på politiet også. Selv om man bærer uniform trenger det ikke å bety at de fortjener større respekt. Uniform kan bare være en fasade det også.

Vær forberedt på saktegående handling
Dette er er en mer karakterbasert enn handlingsbasert plot av Persson. Noe jeg foretrekker, men så er det jo karakterer som bærer historier, men i dette tilfellet får karakterene større oppmerksomhet enn selve saken. Man blir godt kjent med de og deres særegenheter. Til tross for at man har sansen for karakterbasert driv, så blir dette vel tregt. Dette er en bok på nesten 600 sider og heldigvis er jeg vant til tykke bøker fra før, men når man leser en bok som er like seig som sirup så gjelder det å holde ut. Har som regel ikke noe i mot at bøker går sakte slik at man blir kjent med karakterer og med ting som skjer, men dette blir vel trått. Det er ikke mye som skjer på de nesten 600 sidene, og ofte blir det man leser repetivt. Man venter på at noe skal skje og man venter forgjeves. I hvert fall var det den følelsen som dukket opp mens man leste.

Linda - som i Lindadrapet er en grei bok å komme seg gjennom, men ikke noe minneverdig. Boka blir for "satirisk" for meg enn spennende. Når jeg leser krim, vil jeg at det skal være "ordentlig" krim og jo mørkere det er, desto bedre er det. Så sånn sett ble denne noe skuffende. Foretrekker du krim med en smule komedie fremfor "blodig alvor", er nok denne boka noe for deg. For oss som liker mer hardbarket krim blir dette noe langrdrygt.

Dette er første bok i Evert Bäckström serien.

Fra min blogg: I Bokhylla

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Langdrygt fra John Irving!

John Irving (f. 1942) er en forfatter som har fascinert lesere over hele verden i årtier. For mitt vedkommende begynte det med "Garps bok" tidlig på 1980-tallet, og det fortsatte med "Hotel New Hampshire", "Siderhusreglene" og "En bønn for Owen Meany". Joda, jeg hang fremdeles med da "Sirkusbarn" og "Enke for et år" kom på 1990-tallet, men da var det også klart for meg at noe av magien ved John Irvings bøker var på hell. Likevel leste jeg "I en og samme person", og den boka fikk meg faktisk til å få lyst til å lese John Irvings bøker igjen.

Den 27. januar i år var John Irving på Litteraturhuset i Oslo, og jeg kunne rett og slett ikke la muligheten til å treffe ham, gå fra meg. Jeg har også skrevet om dette arrangementet på bloggen min. (Linken peker til mitt blogginnlegg.) Under dette arrangementet fortalte Irving om bakgrunnen for "Mysterieavenyen". Skuffende nok kunne han ikke møte sine lesere etter arrangementet, slik vi er vant til at forfattere gjør når de er på Litteraturhuset ...

Handlingen i "Mysterieavenyen" er enkel nok. Det handler om Juan Diego som vokste opp i slummen i Mexico. Der var han et såkalt "søppelbarn", som levde av å samle og selge søppel. Senere ble han og søsteren Lupe plukket opp av jesuittene, og trent opp på et sirkus. Slik ble han en "himmelvandrer", dvs. en som gikk på line (uten sikkerhetsnett). Jesuittene fant ham interessant fordi han var et lesende søppelbarn. Lupe var tankeleser, men ute av stand til å kommunisere med omverdenen. Broren Juan Diego var hennes tolk. Moren livnærte seg som prostituert og var dessuten vaskedame. Begge møtte etter hvert en ublid skjebne.

Juan Diego ble bortadoptert til USA, og oppdratt av en transvestitt og en homofil mann. Han utdannet seg til lærer og ble senere forfatter. Han giftet seg aldri, og er i bokas åpningsscene en aldrende mann som ser tilbake på livet sitt. Han er avhengig av betablokkere. For å kunne fungere seksuelt må han ta Viagra, og akkurat dette - seksuallivet hans - har en nokså sentral plass i boka. En mor og en datter blir hans elskerinner, og vi får inngående kjennskap til det som skjer mellom laknene.

Underveis følger vi ham på en reise til Filippinene, via Manila og Hong Kong. Innimellom drømmer han, og ikke bare får han problemer med å skille drøm og virkelighet, men det får også vi lesere ...

"Mysterieavenyen" har absolutt sine gode øyeblikk, men mest av alt ble dette langdryg lesning. Jeg har ingenting imot tykke bøker og mye detaljer, men her ble det i meste laget. Detaljeringsnivået i dialogene mellom hovedpersonene ble så voldsomt at jeg til tider lurte på om jeg kom til å orke å høre lydboka ferdig. Lydboka er på mer enn 20 timer, bare for å ha nevnt det. Kyrre Haugen Bakke leser fantastisk - det står ikke på dét! Men boka er og blir for lang, og i perioder blir det hele rett og sett usigelig kjedelig. Jeg kjente også på at detaljeringsgraden på Juan Diegos seksualliv ikke klarte å engasjere meg, og at jeg ikke fant forvekslingen mellom betablokkere og Viagra særlig morsomt. Forfatteren gjør nemlig et stort poeng av akkurat dette - dvs. at Juan Diego tar feil medisiner til stadighet. Når det er sagt er rammen for historien spennende nok, men et strammere fortellergrep hadde gjort seg her! Kanskje handler det om at forlaget hans har vært tilbakeholden med å redigere boka, fordi den feterte forfatteren kunne bli fornærmet og velge et annet forlag i stedet? Ikke vet jeg. Uansett sitter jeg igjen med et inntrykk av en forfatter som enten snart burde gi seg, eller som burde lytte til noen velmente råd på veien. Og så er det vel noe der med at han uansett selger et tilstrekkelig antall bøker på sitt gode navn og rykte ... For meg ble dette for kjedelig! Og når jeg likevel kom gjennom boka, skyldes det at jeg hørte den siste halvdelen mens jeg sto og malte noen vegger i heimen. Da var det greit nok at det ble en del gjentakelser og treg fremdrift.

Dersom du er ihuga John Irving-fan, bør du sikkert får denne boka med deg. For meg tror jeg det holder å vende tilbake til Irvings tidligere bokutgivelser og lese disse om igjen. Akkurat dét tror jeg ville ha gitt meg mye mer!

Bare for å ha nevnt det: Det er ulike oppfatninger av denne boka! Blant de profesjonelle bokanmelderne får boka alt fra stryk til terningkast fem.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Fin bok for unge lesere som vil prøve å lese noe "skummelt"

Alle har da rare slektninger?

Fjortenårige Mariel blir helt satt ut da hun får vite at hun har slekt. Hele tiden har hun trodd det bare var henne og moren, men så får hun vite at hun har en hel slekt i England. Bestemoren hennes er død og det er først da hun før vite om at det er flere enn bare henne og moren. Moren hennes er ikke den som snakker om fortiden, men nå får Mariel altså vite at hun har slektninger i England og at de nå skal dra dit og møte dem under tragiske omstendigheter. De reiser fra Australia til England og Mariel får treffe søskenbarn, tanter, onkler og resten av bunten. Det hun merker seg med sine slektninger, spesielt søskenbarna hennes er at de er underlige, rett og slett merkelige. Under oppholdet med de rare slektningene hennes oppdager hun en hemmelighet som angår slektningene hennes fra England. En hemmelighet som er rystende og som har vært en forbannelse gjennom flere generasjoner ...

Kan vekke leseglede hos de yngste
Dette er en bok som kan leses av både barn og ungdom. Denne kan kanskje være på grensen til skummel for de aller yngste, men eldre lesere tåler dette. For oss voksne blir dette en forutsigbar og jeg - skjønner - greia lenge før ting blir avslørt. For oss som er litt for gamle for denne boka blir dette en blanding av kosekrim og kosemysterie istedet for at det blir spennende og skummelt, men det gjør ikke noe. Dette er en bok jeg ville ha likt om jeg leste den i barndommen for selv er jeg oppvokst med grøss både i bokform og filmformat fordi det var en sjanger jeg var tidlig fascinert av og den fascinasjonen har heller ikke gitt seg. Så ser ikke bort i fra at jeg ville ha lest denne som ung siden den både innholder spenning og mysterie. I voksne øyne ble denne boka dessverre en del fortusigbart og ikke noe som overrasket. Som sagt så gjorde det ikke noe. Man blir nostalgisk mens man leser og man blir minnet på den tiden da man selv var yngre og helt oppslukt av bøkenes verden.

Frittstående bøker av samme forfatter
I 2014 leste jeg Arvingene av Gareth P. Jones og må innrømme at jeg likte den hakket bedre enn Familieforbannelsen fordi karakterene i Arvingene minnet meg mye på The Addams Family som jeg er fan av. Arvingene og Familieforbannelsen er to helt forskjellige bøker som ikke er med i en serie og de består av helt forskjellige karakterer, så de kan fint leses enkeltstående. I Famileforbannelsen møter vi også mange rare karakterer som i Arvingene, men synes karakterene i Arvingene var mer minnerike og levende. Men i Familieforbannelsen blir det også brukt humor og man blir en smule fascinert av relasjonene mellom Mariel og de "nye" slektningene hennes som hun endelig får møte. Man blir også nysgjerrig på forholdet til Mariel og moren hennes som forandrer seg underveis de er i England. Med andre ord så er dette en bok der mye skjer fra alle kanter.

Familieforbannelsen er en spesiell bok full av mysterier og hemmeligheter.Yngre lesere vil nok få stor glede av denne, og de som er nybegynnere innen grøsserlige sjangere. Som sagt for oss voksne er mysteriet i denne boka litt for lettvint og opplagt, og mer underholdende enn skremmemde.

Fra min bokblogg: I Bokhylla

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Stor novellekunst!

William Trevor (f. 1928) er en irsk forfatter, som fremfor alt er mest kjent for sine noveller. Samtidig må det understrekes at han også har skrevet mange romaner og skuespill. Han har bodd mesteparten av sitt liv i England, men han skriver visstnok alltid om Irland og irske forhold.

Trevor anses som en av Irlands viktigste nålevende forfattere, og han har skrevet en rekke prisbelønte romaner og novellesamlinger. Han regnes som en av novellekunstens store mestre, kan vi lese på bokas smussomslag. "Å jukse i canasta" er den første novellesamlingen hans som er oversatt til norsk. Fra før av er det bare romanen "Kjærlighet og sommer" som finnes på norsk.

"Å jukse i canasta" inneholder 12 noveller. Felles for samtlige av novellene er at de tilsynelatende beskriver hverdagens trivialiteter, men så er det likevel noe uventet som skjer ...

I "Sydamens barn" møter vi Cahal og faren som driver et bilverksted. En dag kommer det to fremmede, en mann og en kvinne, til verkstedet. De ønsker å få skyss ut til den hellige jomfru. Jomfruen skal visstnok kunne velsigne et ekteskap. Cahal kjører dem dit, og paret er henrykt. På vei tilbake kjører Cahal på noe ...

"Det var da, like etter at de hadde kjørt forbi de døde trærne, at barnet kom løpende. Hun kom ut av den blå hytta og løp mot bilen. Han hadde hørt om det før, barnet ved denne veien som løp ut mot bilene. Det hadde aldri skjedd med ham selv, han hadde ikke engang sett noe barn de gangene han hadde kjørt forbi, men det ble ofte nevnt. Han kjente dunket bare et sekund etter at frontlysene hadde fanget opp den hvite kjolen ved veggen og deretter den plutselige bevegelsen til barnet som kom løpende ut.

Cahal stoppet ikke. I speilet var veien blitt mørk igjen. Han så noe hvitt som lå der, men sa til seg selv at det var noe han hadde innbildt seg. I baksetet på Cortinaen fortsatte omfavnelsen ..." (side 16)

Noe av den samme uhyggen fortsetter i flere av novellene, toppet av den aller siste - "Folie á Deux" - der to gutter, Anthony og Wilby, dytter en luftmadrass til sjøs, vel vitende om at hunden Jericho, som ikke innser sine egne begrensninger, vil følge etter for å hente inn madrassen. Det klarer han ikke, og han drukner der ute i sjøen ... uten at det var bølger å snakke om i det hele tatt ... Hemmeligheten som de to vennene deler, preger dem for resten av livet.

"Gulfargen på luftmadrassen, som allerede var langt borte, ble utflytende på vannet, forsvant, dukket opp og forsvant så igjen, og bjeffingen tok til og ble til jamring ..." (side 212-213)

William Trevors noveller rører ved noe eksistensielt, noe som utfordrer det menneskelige i oss, som skiller oss fra dyrenes verden - eller rettere: som burde skille oss fra dyrenes verden ... Når vi tror oss usett og innbilder oss at vi kan slippe unna med det, følger det oss like inn i døden ... For hvem har vi å stå til ansvar for, om ikke andre enn oss selv?

Novellen "Fortrøstning" begynner slik:

"Hun var en vanskelig kvinne, hadde vært et viljesterkt barn, en humørsyk, trassig ungjente med hang til sinneutbrudd; strengheten og mistenksomheten kom senere. Folk visste ikke alltid hva de gjorde, likte hester å påpeke, nølte ikke med å si akkurat hva hun mente, noe hun oftest gjorde til broren, Bartholomew. Hun var førtito nå, han tre år yngre. Hun hadde aldri giftet seg, hadde aldri villet." (side 183)

Vi trekkes med fra første linje, der tonen i novellen er satt. Noen ganger er det skam og anger som er tematikken - andre ganger sorg og tilgivelse. Felles for samtlige noveller er at det er mellommenneskelige forhold som skildres og at det alltid er Irland som utgjør bakteppet. Selv om det er mye mollstemte følelser i novellene, vil jeg ikke trekke det så langt som å hevde at novellene av den grunn er dystre. Selv novellen "En ettermiddag" har på et vis noe vakkert over seg, selv om vi aner at en meget troskyldig jente er i ferd med å bli dratt inn i noe hun ikke helt skuer konsekvensene av.

I den rørende tittelnovellen møter vi Mallory og hans demente kone Julie, som han har lovet å spille kort med, "uansett hva som skjer". Og spille kort gjør de hver gang han besøker henne ...

"... for selv nå som hukommelsen var borte, litt mer for hver dag - barna var tatt fra henne, huset, blomsterbedene, eiendelene, klærne - var partiene i fellesstuen en virkelighet sykdommen fortsatt tillot. ... Han tok kongene og knektene, åtterne og tierne som falt på gulvet fra de fomlende fingrene hennes. Han la dem til den ene siden, det var ikke viktig hvor. Han jukset i canasta, og hun vant ..." (side 62)

William Trevors "Å jukse i canasta" er etter mitt skjønn stor novellekunst! Selv har jeg veldig sans for forfattere som legger vekt på den første setningen i en novelle - en setning som får oss til å få lyst til å lese videre med en eneste gang. Dessuten liker jeg noveller som har fyndige poeng. Her innfrir Trevor til fulle. Jeg opplever også at han beskriver persongalleriet på en svært troverdig og levende måte, skarpt observerende som han er.

Jeg anbefaler denne novellesamlingen varmt! Og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må komme flere oversettelser av William Trevors bøker etter hvert!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

En stor liten roman om et spesielt vennskap

John Steinbeck (f. 1902 d. 1968) er ansett som en av de ledende amerikanske forfattere i det 20. århundre. Han mottok Nobels litteraturpris i 1962 for sin «på en gång realistiska och fantasifulla berättarkonst, utmärkt av medkännande humor och social skarpsyn». (Kilde: Wikipedia)

I løpet av Steinbecks forfatterkarriere - det vil si fra debuten i 1929 og i noen år etter hans død - utkom det i alt 30 Steinbeck-bøker. "Of Mice and Men" utkom i 1937 - midt i de harde tredveårene. I denne perioden skrev Steinbeck også "Dagdrivergjengen" (1935) og "Vredens druer" (1939). "Perlen" (1947), "Øst for Eden" (1952) og "Alle tiders torsdag" (1954) kom senere (samtlige linker peker til mine tidligere blogginnlegg). Jeg har tidligere også omtalt kortromanen "Om mus og menn".

Bakteppet i romanen "Om mus og menn" er de harde tredveårene i USA. Etter børskrakket i 1929 måtte mange gå fra gård og grunn, og dette førte til at mange gårder ble slått sammen til større gårdsbruk. Gårdeierne var avhengige av innleid hjelp i forbindelse med innhøsting, og dette førte til at mange måtte reise fra gård til gård for å få arbeid. Løsarbeiderne hadde lav status og tjente så vidt nok til å overleve.

George og Lennie lever et omflakkende liv som løsarbeidere på ulike gårder i California. Det er høyst uvanlig at to voksne menn reiser sammen på denne måten, og George må alltid forklare hvorfor det har blitt slik. En gang avga han et løfte om å ta seg av Lennie, som er tilbakestående. "Om mus og menn" handler om deres helt spesielle vennskap.

" ... Jeg har ikke sagt han er noe hue. Det er han ikke. Men jeg sier han er en jævli god arbeidskar. Han kan lempe en balle på fire hundre pund." (side 28)

George er liten av vekst og egentlig nokså puslete, mens Lennie er stor og sterk. Han jobber for minst to mann. Slik sett kan man si at de utfyller hverandre. Hadde det ikke vært for at Lennie alltid roter seg opp i trøbbel, ville dette samholdet vært riktig så hyggelig ... Vi aner imidlertid at det er besværlig for George å farte rundt sammen med Lennie, fordi hvert opphold i en bygd ender med at de må flykte hals over hode på grunn av et eller annet Lennie har gjort.

Lennie har en forkjærlighet for alt som er mykt og godt å ta på. I første rekke handler dette om dyr med myk pels, men han er også glad i kjolestoff og jentehår. Og han klarer ikke alltid å dimensjonere kreftene sine, og dermed ender han som regel alltid med å ta livet av små mus, kaniner og hundevalper. Uten at det var meningen ... For han ville jo bare være god og snill.

Når det er vanskelig og de to er på flukt, holder George motet oppe i Lennie ved å snakke om den gården de en gang skal få seg. Og Lennie er opprømt ved tanken på at han da skal holde kaniner. Innerst inne drømmer George om en natt på et horehus, der han kan glemme alle sorger og ha det fint en liten stund. Dette kommer frem hver gang han er rasende på Lennie.

Nå har de flyktet fra Weed og har kommet til en ny gård hvor det er arbeid å få. En kveld betror George seg om Lennie til en av de andre arbeiderne på gården, Slim. Han forteller om bakgrunnen for flukten fra Weed ...

"Vel, han fikk se en jente i en rød kjole. Som den tosken han er, må han endelig røre ved alt han liker. Han vil bare røre ved det. Så tar han og rekker handa ut for å kjenne på denne røde kjolen, og jenta setter i et hyl, og dermed blir Lennie skremt og holder fast fordi det er det eneste han kan finne på å gjøre. Vel jenta hyler og skriker. Jeg var bare et lite støkke vekk, og jeg hørte all skrikinga, så jeg kommer løpendes, og da er Lennie blitt så redd at det eneste han kan tenke på å gjøre er bare å holde fast. Jeg måtte denge ham over hue med en gjerdestaur for å få ham til å sleppe. Han var så redd at det var umulig for ham å sleppe den kjolen. Og du vet hvor helvetes sterk han er." (side 47)

Oppasseren Krølle er en skikkelig drittsekk som bare er ute etter å demonstrere makt. Her gjelder nemlig hakkeordenen i sin fulle konsekvens. Den avmakten man føler oppover i systemet, tas til gangs igjen nedover i systemet. Krølle er nygift, og hans unge kone Candy er en ensom sjel som oppsøker gårdsarbeiderne i sin kjedsomhet. Hun har silkehår og en fin kjole, og en kveld forteller hun Lennie om at hun egentlig kunne ha vært skuespillerinne. De to er helt alene, og hun leker med ilden. Lenge før det skjer, skjønner vi hvordan dette kommer til å ende ... Ja, det skjønner vi egentlig helt fra den første tonen i romanen er satt.

Handlingen i "Om mus og menn" bærer sterkt preg av den tiden den ble til i. Steinbeck bodde selv i California i de harde tredveårene. Han opplevde hvordan desperate mennesker kom strømmende fra prærien, hvor de hadde mistet gård og grunn, for å få arbeid i det forgjettede California. Løsarbeiderne hadde lav status, og som regel hadde de bare det de sto og gikk i. Enten var du sterk, ved god helse og sto på i arbeidet, eller du bukket under. Og dersom de hvite løsarbeiderne hadde lav status, hadde de fargede det enda verre.

Hun snudde seg hånlig mot ham. "Hør her, nigger," sa hun. "Du vet hva jeg kan gjøre med deg hvis du åpner kjeften din?"

Kroken stirret på henne, Så satte han seg i køya igjen og lukket seg til.

Hun trengte innpå ham. "Du vet hva jeg kunne gjøre?"

Det var som om Kroken ble mindre, han trykket seg inn mot veggen. "Ja, ma´m Krølle."

"Ål reit, så hold deg på plassen din da, nigger. Jeg kunne få deg hengt opp i et tre så lett at det er´ke noe gøy engang."

Kroken hadde svunnet inn til ingenting. Det fantes ikke noe personlig i ham lenger, han var blitt borte, likesom --- det var ingenting igjen som kunne vekke verken medfølelse eller motvilje. Han sa: "Ja, ma´m Krølle," og stemmen hans var tonløs.

Steinbecks forkjærlighet for outsiderne preger også denne romanen, og med god psykologisk innsikt skildrer han det sosiale spillet mellom arbeiderne på gården, og ikke minst det spesielle forholdet mellom George og Lennie. Georges omsorg for Lennie er rørende skildret - helt til siste slutt. Nettopp slutten, som jeg ikke ønsker å røpe, har vært oppfattet som såvidt kontroversiell at romanens status har variert betydelig siden den kom ut. Jeg vil også anta at det ikke var så vanlig å skildre rasisme i litteraturen i 1930-årenes USA, slik Steinbeck gjorde det i denne romanen. Uansett hva man måtte mene - vi snakker tross alt om en Nobelprisvinner i litteratur! Dessuten er dette en av de 1001 bøkene man bør ha lest før man dør! Boka er nydelig skrevet. Det tidvis vulgære språket er en del av tidskoloritten, og hører derfor med.

Denne lille romanen er en liten perle som fortjener å bli gjenoppdaget av nye lesere!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Det er så mange som sier at tiden går så fort, men jeg er ikke i samme tidssone for her går det tregt. Men sånn er det å være arbeidsledig og venneløs. Da er det ikke mye som skjer.

Tidligere denne uka leste jeg Fortielsen av Jørgen Jæger (som kommer ut neste uke). I går kveld ble jeg ferdig med Arkitektens læregutt av Elif Shafak og like etterpå begynte jeg på En del av meg av Maren Engelschiøn. Jeg leser fremdeles Into Thin Air (A Personal Account of the Everest Disaster) av Jon Krakauer og skal selvfølgelig fortsette med den. Hvis jeg blir ferdig med En del av meg eller Into thin air i helga skal jeg begynne på Dakota rød av Lene Lauritsen Kjølner.

Jeg har ikke Netflix og har ikke tenkt å skaffe meg det heller for det er synd at alt er så digitalt. Jeg er vel en av de få som fremdeles kjøper albumer og filmer/tv-serier på blu-ray/dvd. Jeg foretrekker fysiske samlinger akkurat som bøker:)

God helg:)

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Dystopisk roman med et snev av ironi og stor dose alvor.

Hva gjør man ikke for å overleve og er overlevelse nok? ...

Spesiell åpning
Under en teaterforestilling dør en av skuespillerne, den mest kjente av dem; Arthur Leander. Han rammes av hjerteattakk mens de fremfører Kong Lear av William Shakespear. Redningsmannskapet kommer for sent til å redde ham, og samme kveld får hele verden vite at mange er blitt rammet av et slags influensavirus og dør av det på kort tid. Viruset er hissig og smittsomt. Det sprer seg verden over veldig raskt. Menneskene dør som fluer. Åpningen gir litt Six Feet Under vibber (en av mine favoritt TV-serier), hvor omtrent hver eneste episode begynner med at noen dør på uventet og snodig vis til tross for at den TV - serien tilhører en helt annen sjanger.

Det har blitt skrevet en del mørke dystopier oppgjennom årene og det er en sjanger som virkelig har tatt av. Personlig leser jeg fra den sjangeren en gang i blant selv om det ikke er favorittsjanger. Men å lese dystopier nå og da skader jo ikke, og det er en spennende verden å utforske fordi den er noe ulik vår verden.

I motsetning til andre dystopier jeg har likt: Veien av Cormac McCarthy, Fluenes herre av William Golding, Menneskebarnet av M.R. Carey og Metro 2033 av Dmitrij Glukhovskij, er denne ikke fullt så mørk som de nevnte. Til tross for at det er forferdelig det som skjer i Fordi overlevelse ikke er nok, har den en "lystig" tone som løfter stemningen litt. Ved bruk av ironi virker ikke alt så dystert som dystopisjangeren har en tendens til å være. Forfatteren bruker en fin ironi av den tapte teknologien og hva de kunne ha brukt det til nå. Det er vanskelig å forestille seg en verden uten elekstrisitet, transport, vann, mat, og tilgang til hjelpemidler, men slik er det altså i Fordi overlevelse ikke er nok. Man må overleve med det man har og klare seg selv på en eller annen måte.

Små hint blir viktig
Boka bekker mer mot dystopisk roman enn postapokalyptisk fiksjon siden den hopper veldig fra tid til tid, og den er ikke "mørk nok" til å være ren apokalyptisk. Det gjør ikke noe fordi det blir gjort på ryddig og oversiktelig vis. Innholdet blir også fortalt fra forskjellig perspektiv. Forfatteren skal ha ros for å flette fortid, nåtid og fremtid sammen uten at man mister tråden underveis. Vi blir godt kjent med karakterene, deres forbindelse til hverandre og udnerveis legger forfatteren ut små hint som kan få betydning senere.

Til tross for at det er vanskelige tider som rår i Fordi overlevelse ikke er nok, så møter vi tjue år senere etter den tragiske og dødelige influensaepidemien startet, Den omreiseinde symfoni som består av noen få overlevende, som reiser rundt av egen fri vilje for å opptre med William Shakespear stykker og orkestermusikk til andre nålevende. Det er ikke mange igjen og de må holde sammen og underholde hverandre så godt de kan. Det er brukt noen ironiske undertoner i teksten, men det er også en stor dose alvor. Med Den omreisende symfoni gir det håp for de få overlevende. Det gjenspeiler med vår virkelighet om å ta vare på det man har, til og med de små øyeblikkene fordi de kan bety veldig uten at man trenger å være klar over det. Den omreisende symfoni opptrer med teaterstykker og musikk og det vil nok gi mye for overlevende som ikke sitter med noe igjen etter denne hissige influensaepidemien. Boka tar opp kultur som viktig tema og det er svært viktig å ta vare på. Slik som med virkeligheten; hva hadde verden vært uten film, musikk, kunst og bøker? Det er viktig å ta vare på disse tingene for mye av det er med på å underholde oss, også i vanskelige tider, akkurat som i boka. Derfor er det viktig at Den omreisende symfoni er der for å underholde andre og hverandre med tanke på den tunge tiden. De gir hverandre håp.

Fordi overlevelse ikke er nok er en uvanlig dystopisk roman blandet med apokalyptiske elementer som skiller seg ut med håp i motsetning til andre dystopier der alt virker fortapt. Selv om jeg ikke ble like bergtatt av denne boka som mange andre, så er den vel verdt å få med seg og den er også en liten tankevekker. For hva om noe slikt skjedde i virkeligheten? Ville alt gå tapt eller ville man bevare håpet som i boka, hvis man var en av de få overlevende? Eller ville man bare ha gitt opp? Det er spennende å se for seg selv i slike situasjoner som i disse bøkene, og Fordi overlevese ikke er nok er intet unntak.

Fra min bokblogg: I Bokhylla

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Annen betegnelse av damelitteratur der mye dramatisering og overdrivelser blir brukt. Det er i hvert fall min betegnelse for chick-lit:) Og det er også som regel kvinne som er hovedperson med en eller form for krise.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg er allergisk mot all slags feiring og styrer unna så godt jeg kan og lar andre ta over feiringen istedet. Husker ikke sist gang jeg feiret 17. mai. Henger opp flagget den dagen og det er alt og da har jeg gjort mitt. Å møte opp, gå i tog osv hopper jeg over. Pinse har jeg ikke feiret siden jeg var lita.

Jeg leser samme bøkene som sist helg: Arkitektens læregutt av Elif Shafak og Paradisbakken av Marit Reiersgård. Det er ikke bøkene det er galt med, men har slitt med dårlig leselyst denne uka så håper det tar seg opp igjen. Håper å bli ferdig med Arkitektens læåregutt og Paradisbakken i helga for jeg har så lyst til å begynne på Into Thin Air (A Personal Account of the Everest Disaster) av Jon Krakauer. Den har jeg veldig lyst til å begynne på for jeg liker historier fra virkeligheten. Så håper leselysten tar seg opp og får lest en del i helga. Det er så mange bøker som venter.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Sist sett

Per LundMorten JensenAvaHilde H HelsethAlexandra Maria Gressum-KemppiTove Obrestad WøienAkima MontgomeryBeate KristinIngunnJingar hJane Foss HaugenKjell F TislevollReidun Anette Augustinanniken sandvikKirsten LundAnniken RøilEllen E. MartolHilde VrangsagenMaikenGunillaGrete AastorpBjørn SturødJulie StensethMads Leonard HolvikMorten MüllerStine AskeElin FjellheimAnne Berit GrønbechAnne Helene MoeHarald KLilleviKarin  JensenMarit AamdalIngeborgBeathe SolbergMonica CarlsenMonaBLIngrid HilmerKarin BergRosa99