Konsulene

av (forfatter), Lotte Holmboe (oversetter) og Leiv Frodesen (oversetter).

Cappelen Damm 2002 Heftet

Fra Napoleons Frankrike til Balkans evig urolige utkant kommer en motvillig konsul til en bortgjemt avkrok. I Travnik er det den tyrkiske vesiren som har makten. Byens atmosfære preges av den anstrengte maktbalansen mellom muslimer, kristne og jøder. Konsulen møtes av forakt og stumt hat, og har ingen problemer med å gjengjelde følelsene. Østerrike plasserer også en konsul i Travnik, men det antatte åndsfellesskapet mellom de to "vesterlendingene" vanskeliggjøres av den politiske situasjonen i deres respektive hjemland.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788202213473

EAN 9788202213473

Serie Cappelens klassikere

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Bosnia-Hercegovina

Det var for eksempel den mørke, magre arkivaren, Ibrahim-effendi som hadde ord på seg for å være helt ubestikkelig; en fåmælt, innesluttet mann som bare interesserte seg for sine mange barn og vesirens korrespondanse og arkiv. [...] Han tilbragte hele dagen i et halvmørkt rom fullt av kister og hyller, hvor alt var ordnet etter et system som bare han kjente. Ba noen ham om en kopi av et eller annet dokument eller gammelt brev, ble han alltid like opphisset, som om det hadde hendt noe fullstendig uventet og uhørt, reiste seg brått, stilte seg midt i rommet og presset ettertenksomt begge hendene mot tinningene. Plutselig begynte de mørke øynene å skjele til hver sin kant og "og så på to hyller på hver sin kant samtidig," som Esjref-effendi sa. Og hele tiden mumlet han navnet på det ettersøkte dokumentet, fortere og fortere og mer og mer utydelig, til mumlingen gikk over til en langtrukken neselyd som minnet om snorking. Så avbrøt han plutselig den uforståelige mumlingen, gjorde et hopp som om han ville forsøke å gripe en fugl i flukten, og stakk begge hendene langt inn i en hylle. Og der lå som regel også det papiret han skulle ha fatt i.

• "The Radetzky March" av Joseph Roth
  • "Skyggelinjen - en tilståelse" av Joseph Conrad
  • "The Good Soldier Svejk - And His Fortunes in the World War (Penguin Classics)" av Jaroslav Hasek
  • "Trollmannen fra Lublin ; Sjosja ; Fiender - en kjærlighetshistorie" av Isaac Bashevis Singer
  • "Pascual Duartes familie" av Camilo José Cela
  • "Himmelsk harmoni" av Péter Esterházy