Tårehjerte

mørke ord bærer natten i seg
skjuler dybder
av ensom uro
og gråt

tjukt er panseret utenpå
der smilet klistrer seg i løgn

under huden
ligger et tårehjerte

ABS

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Alle som irriterer seg over dette kan jo legge inn et svar på slike "bokomtaler", med noe liknende tekst.

"Hva er det du skriver der? Legg en smakebit her så får jeg se om jeg gidder å gå inn på siden din"

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Boka er herved reservert på biblioteket! :) Takk for tips!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Nå, som mor selv, kan jeg i blant bli overmannet av ansvaret. Jeg vil være robust, en klippe, men jeg er redd for at jeg ikke skal klare det. Å stå oppreist. Alltid.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

I'll leave it to you, Sassenach," he said dryly, "to imagine what it feels like to arrive unexpectedly in the midst of a brothel, in possession of a verra large sausage.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

I do know it, my own. Let me tell ye in your sleep how much I love you. For there's no so much I can be saying to ye while ye wake, but the same poor words, again and again. While ye sleep in my arms, I can say things to ye that would be daft and silly waking, and your dreams will know the truth of them. Go back to sleep, mo duinne.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Babies are soft. Anyone looking at them can see the tender, fragile skin and know it for the rose-leaf softness that invites a finger's touch. But when you live with them and love them, you feel the softness going inward, the round-cheeked flesh wobbly as custard, the boneless splay of the tiny hands. Their joints are melted rubber, and even when you kiss them hard, in the passion of loving their existence, your lips sink down and seem never to find bone. Holding them against you, they melt and mold, as though they might at any moment flow back into your body.

But from the very start, there is that small streak of steel within each child. That thing that says "I am," and forms the core of personality.

In the second year, the bone hardens and the child stands upright, skull wide and solid, a helmet protecting the softness within. And "I am" grows, too. Looking at them, you can almost see it, sturdy as heartwood, glowing through the translucent flesh.

The bones of the face emerge at six, and the soul within is fixed at seven. The process of encapsulation goes on, to reach its peak in the glossy shell of adolescence, when all softness then is hidden under the nacreous layers of the multiple new personalities that teenagers try on to guard themselves.

In the next years, the hardening spreads from the center, as one finds and fixes the facets of the soul, until "I am" is set, delicate and detailed as an insect in amber.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

I talk to you as I talk to my own soul," he said, turning me to face him. He reached up and cupped my cheek, fingers light on my temple. "And Sassenach," he whispered, "Your face is my heart.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Det må være de gangene jeg har kjøpt en stappfull pose med bøker på bruktbutikken for 20 kroner, med mange godbiter og nesten helt nye bøker. Da er jeg salig flere dager etterpå.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Har Tomas Espedal blitt en aldrende forfatter, redusert til meditasjoner over skrekken for å ende opp som gammel og ensom? I tekstsamlingen «Bergeners» (for det er ingen roman), mediterer han over mange av livets underfundigheter, med temaer som strekker seg fra kjærlighetssorg og 22. juli til ensomhet, reising og nødvendigheten av dører mens det tunge sløret som ligger over dem alle, bærer preg av en mann som ser bakover med lengsel og fremover med frykt.

Han observerer også, venner, kolleger og bekjente, i hjembyen Bergen. På barer, hjemmefester og i de mange regntunge, brosteinsbelagte gatene og trange smugene. Karl Ove, Cecilie, Hildegunn, Frode; de er alle navngitt og viet plass i “Bergeners”. Observasjonene er ikke utpreget originale, verken i sin opprinnelige form eller som litteratur. Det er først når Espedal graver innover og videre innover til han blottlegger funnene i all sin alminnelighet, at vi henger oss på. Til tider blir det for pjattete og spjåkete, særlig når han nærmer seg poesiens friere form, mens han i andre tekster glimrer til med dyp innsikt i den konsise, språklige signaturen som har vunnet ham så mange lesere.

På sitt ikke fullt så gode, er «Bergeners» en jattebok fra en aldrendre mann som kanskje (?) ikke finner inspirasjon lenger – han vurderer tross alt å slutte å reise utenfor sitt eget soverom, og er fornøyd med togturer tur-retur Oslo og Bergen. Og eksakt hvor mye kan han klare å tvære ut av faktumet at han har blitt forlatt? Hvor mange ganger skal vi høre om hans livs største Kjærlighet Janne, det var Janne (og før det Agnethe), som forlot ham, forlot ham hardt og brutalt, og lot han sitte igjen med et blødende hjerte hvis innhold renner ut, ut og ned, ned over den hvite, nystrøkne skjorten (i Bergen sier de «skjorten» og ikke «skjorta», må vite). Og om den traumatiske opplevelsen med datteren som selvfølgelig, men like fullt overraskende, flyttet, og flyttet ut, vekk fra Bergen, mot øst, og til Oslo, og lot ham sitte, lot ham sitte igjen i huset – alene, helt alene? Espedal har basert store deler av sitt forfatterskap på å skildre sitt livs mange brudd, på sin egen selvmedlidenhet som følge av dem og hva dette har gjort med ham som mann.

På sitt beste er «Bergeners» Espedal i god, og kanskje til og med i veldig god, form. Når han skriver om å bli jaget ut av barndomshjemmet som femtenåring, ut i den våte natten, og når han forteller om tiden som skrivekurslærer i Bergen Kretsfengsel. “Forfatteren som ikke skriver” og “Om nødvendigheten av en dør” er også stor skrivekunst, sammen med de avsluttende segmentene “Hun” og “Han”. Han har vært kledelig beskjeden på egne vegne i mange år, men Tomas Espedal er egentlig like oppmerksomhetskåt som enhver gjennomsnittlig bergenser – og han oser av selvmedlidenhet. Han er norsk samtidslitteraturs største påfugl, forkledd som en unnselig, grå spurv, men det er helt greit når han skriver tekster som de aller beste i “Bergeners”.

Den boka!

Godt sagt! (10) Varsle Svar

Uglens dag

av Leonardo Sciascia

og oppskriften var blåmuggost-gratinerte plommer. Hørtes veldig godt ut, synes nå jeg.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Uglens dag

av Leonardo Sciascia

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Nå vet jeg hvordan det føles. Etter å ha vært i Praha noen dager var kona og jeg på vei hjem med fly. I jakkelommen lå boken jeg leser nå, og den ble brukt under flyturen både til å lese i og til å putte en oppskrift fra sistesiden av Dagbladet. Vel på Gardermoen, etter pålagt taxfreebesøk, like før utgangen på grønt, følte jeg det var noe som ikke stemte og slo meg på begge lommene. Tomt. Så til de grader tomt. Spinn rundt og flakke med blikket langs gulvflatene rundt i kring. Selvfølgelig ingen bok der. Da gjensto bare å kapitulere og si, helt fra det innerste av hjertet, FAEN.
Så hvis du var på 13:50 flyet fra Praha og fant en bok på flyet så er den min. Kos deg med den, jeg skal prøve å få tag i en ny.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Hva er suksess?
Det er å kunne gå å legge seg hver kveld med fred i sjelen.

Godt sagt! (13) Varsle Svar

Ikke alle som har en gullhaug like stor som det berget vi ser sør for byen, er rike. Rik er den som hvert øyeblikk i livet er i kontakt med kjærlighetens energi.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Og tiden opphører å eksistere. For i gledens land der nytelse oppstår av sann kjærlighet, er alt uendelig.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Kjærlighet er bare et ord, inntil vi bestemmer oss for å la den innta oss med all sin styrke.
Kjærlighet er bare et ord, inntil noen kommer for å gi den mening.
Ikke gi opp. Det pleier å være den siste nøkkelen på knippet som åpner døren.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Hvis vi klarer å motstå fristelsen til å la andre definere hvem vi er, kan vi etter hvert klare å la solen som finnes i sjelen vår, skinne.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Spør en markblomst: " Føler du deg udugelig siden du ikke gjør annet enn å skape andre blomster lik deg selv?"
Og den vil svare: "Jeg er skjønn, og skjønnheten i seg selv er for meg god nok grunn til å leve."
Spør en elv: "Føler du deg unyttig siden du ikke gjør annet enn stadig å strømme i samme retning?"
Og den vil svare: " Jeg prøver ikke være nyttig, jeg prøver å være en elv."

Godt sagt! (0) Varsle Svar

I et språk like dannet og vekledd som personen hun biograferer, har den britiske musikkjournalisten Sylvie Simmons gått løs på livshistorien til populærkulturens kanskje største gentleman; Leonard Cohen. Mannen som fyller 80 neste år, har levd et liv fullt av kontraster og motsetninger, fullt av musikk, poesi, kvinnfolk og reising men også narkotikamisbruk, depresjoner og meditasjon. I “I’m your man” blir man godt kjent med mange av den kanadiske kunstnerens sider.

Født inn i en velstående og tradisjonsrik familie i Montreal på starten av 1930-tallet, var det nok ingen som innbilte seg at lille Leonard skulle bli en av århundrets største visesangere og poeter. Selv som barn og ungdom var han høflig, dannet og velkledd, og den merkelappen har blitt hengende ved ham til dags dato. Det er ikke overraskende at mange av kildene til Simmons forteller om en Cohen som alltid så ut som en outsider. Han skilte seg ut i de fleste miljøene han oppsøkte, enten det var på universitetet, på barene i Montreal, blant Beat-poetene eller hengende rundt Warhols The Factory i New York. Der Cohen på utsiden så ut som en universitetsprofessor, gjemte han en intellektuell rebell under dresskjorta som fikk komme til uttrykk i diktene og etter hvert romanene og låttekstene hans.

Det var ikke gitt at Leonard Cohen skulle bli mest kjent som musiker og visesanger, for det var lidenskapen for poesi og litteratur som først gjorde ham kjent, om ikke akkurat bejublet av kritikerne. Simmons tar leseren med på en detaljrik og lang reise fra Cohens barne- og studieår i Montreal, via kunstnerspireårene i New York og London til livet med norske Marianne Ihlen på den greske øya Hydra og årene med Suzanne i ei hytte i Tennessee.

Den ene røverhistorien biter den neste i halen, og det er særlig årene i New York og Cohens tid på legendariske Chelsea Hotel som er karamellen her. Hvor ellers kan man lese om møter med Janis Joplin i heisen, om Nico som serverer ørefiker og om Patti (Smith) og Robert (Mapplethorpe) som vakler rundt i gangene som underernærte fjærkre? For ikke å glemme Cohens møter med Jimi Hendrix, Bob Dylan, David Crosby og forhold til Joni “Beethoven” Mitchell. Er man ørlite grann over gjennomsnittet interessert i musikk og populærkultur, er disse kapitlene alene verdt de nesten 600 sidene. Fantastisk lesning!

Interessant er det også å få et innblikk i alle motsetningene som rev og nesten slet i stykker Cohen. Der poesien og litteraturen dro ham i én retning, hadde han vanskelig for å se seg selv som en utøvende musiker på en scene. Der de mange vakre kvinnene og musene han hadde et forhold til ga ham kjærlighet, klarte han allikevel ikke å slå seg til ro med noen av dem. Der han på utsiden var en sindig, underfundig intellektuell kjent for sin lune humor og klokskap, var han på innsiden et skjelvende bjørkeløv plaget av depresjoner og paranoia som han forsøkte å dempe med alskens kjemikalier.

Skal man gå Sylvie Simmons litt etter sømmene som biograf, blander hun rollene som deltaker og observatør. I passasjer hvor hun hviler på førstehåndskilder, kan hun plutselig bryte gjennom teksten med en personlig kommentar eller ytring som at “Leonard har alltid vært kjent som en elsker, og ikke en fighter“. Det er ingen tvil om at Simmons selv beundrer Cohen, og kanskje litt for mye, i den forstand at hun ikke opererer med nok avstand til personen hun skal skildre. Det er kanskje vanskelig å oppdrive noen som har mindre gode ting å si om Leonard Cohen, men man mistenker at Simmons ikke engang har forsøkt. Skal man tro “I’m your man”, elsker alle Leonard Cohen. Hovedpersonen selv vil nok rødme kledelig opp i det sølvgrå hårfestet av en slik påstand, men så lever han også opp til ryktet sitt som en evig, ekte gentleman.

Den boka!

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Sist sett

MartinHelena EReadninggirl30Tor Arne DahlKirsten LundTanteMamieVegardAnn EkerhovdRufsetufsaVibekeCathrine PedersenTheaNils Egil LieelmeIngeborgBjørn SturødLilleviGro Anita MyrvangJarmo LarsenHarald KVannflaskeEgil StangelandDemeterStig TChristofferBente NogvaMarianne  SkageTone SundlandBeathe SolbergVanja SolemdalalpakkaEirik RøkkumBjørg  FrøysaaEmil ChristiansenTine SundalLailaJulie StensethMarianne MGrete AastorpJakob Sæthre