En ny bok om Eilert Sundt kommer ut 2. mai då.
Eilert Sundt-tilstanden av Espen Stueland

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Synes denne tredje boka til Ahnheim er den klart beste så langt. Bra og mere realistisk plott denne gangen, drivende spennende og engasjerende. Et lite minus for at familien nok en gang blir blandet inn i handlingens klimaks, han kan ikke drive med det hele tiden, da blir det for forutsigbart og urealistisk. Gleder meg til å ta fatt på neste bok, selvom jeg har hørt rykter om at den er dårligere.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Bannlyst for misforstått vits:

Mens våre politikere sliter med sin form for islamofobi,
er det ingen steder denne frykten for å krenke islam gir
seg sterkere, mer dramatiske utslag enn i den muslimske
verden selv:
Der kan rene misforståelser føre til at man risikerer livet.
Når temaet kan være profeten eller koranen.

Ved det sterkt politibeskyttede karikatur-arrangementet i
Drammen februar 2015 hadde jeg gleden av å møte den bangla-
deshiske tegneren Arifur Rahman. Han er selv født muslim,
men måtte flykte fra hjemlandet. Nå bor han i Stavanger
med oppholdstillatelse i Norge og status som 'fribytegner'.
Arifur Rahman tegner nå for avisen Ny Tid.

For ham skulle det ikke mer til enn en vitsetegning om
en katt og navnet Muhammed, for å utløse marerittet:
drapstrusler, seks måneder i fengsel
og flukt fra landet.

På grunn av en tegning som ikke handlet om profeten, men om
en bangladeshisk navneskikk.

Rahman hadde i 2007 fått jobb som serietegner i avisen
Prothom Alo, en ledende dagsavis i hovedstaden Dhaka.
I september det året, etter to måneder i jobben, laget han
en tilsynelatende harmløs seriestripe med titelen 'Navn'.
Den skulle komme til å endre hele livet hans.

Stripen forestilte en samtale mellom en gammel mann og en
ung gutt. Mannen spør om guttungens navn, og han svarer
"Babu". Den gamle minner gutten om at han må bruke
"Muhammed" foran navnet sitt, slik navneskikken er i Bangla
desh. Så spør mannen hva katta til gutten heter.
Han svarer: "Muhammed katt".
Ikke rasende morsomt, kanskje, bare til å dra bittelitt på
smilebåndet. Det var i alle fall hensikten med stripen.

Men islamistene i Bangladesh moret seg ikke.
De mente tegningen var et åpenbart forsøk på å gjøre narr
av profeten. Og det til og med i den hellige måneden
ramadan. Dagen etter at tegningen var publisert,
demonstrerte sinte islamister i flere byer.
Regjeringen ble urolig og handlet raskt og resolutt.
De forbød alt videre salg av den avisutgaven med stripen
om "Muhammed katt".
Lokale myndigheter fikk ordre om å beslaglegge alle
eksemplarer de kom over.

Hos sjefene hans var det ingen støtte å få for den uheldige
avistegneren. Sjefredaktøren toet sine hender, ba muslimene
i Bangladesh om unnskyldning og la alt ansvaret over på
Arifur Rahman. Denne ble i sin tur hentet av politiet og
puttet bak lås og slå.

I fengselet visste medfangene hvem han var. De slo og
mishandlet ham hver dag, hevder Rahman. Tømte dobøtten
over ham. Truet ham på livet.

En helt surrealistisk situasjon. Den ene dagen var han en
helt vanlig ung serietegner med fremtidsutsikter.
Neste dag satt han i fengsel sammen med drapsmenn og
kriminelle, og fryktet for sitt liv.
Enten for at medfangene skulle ta ham av dage. Eller at
han skulle få dødsstraff for blasfemi.

Etter seks måneder -- og sterkt press fra organisasjoner
internasjonalt, slapp Rahman ut. Han flyktet fra landet
og fikk opphold i Norge under fribyordningen, et tilbud
til forfulgte kunstnere.

Arifur Rahmans skjebne er så absolutt egnet til å skape
islamofobi -- frykt for å støte islam og islamister.

Nettopp Bangladesh er et av de landene der denne formen
for islamofobi sprer seg kraftigst. Grunnen er en
forferdelig draps- og angrepsbølge som har pågått siden
2013 mot mennesker som bruker sin ytringsfrihet der.

Attentatene, som har vakt internasjonal oppmerksomhet,
har særlig rammet sekulære bloggere og ateister.
Bare i løpet av seks måneder i 2015 ble fire bangladesh-
iske bloggere drept.

I februar ble Avijit Roy angrepet av attentatmenn med
macheter mens han gikk sammen med sin kone i sentrum
av Dhaka. Roy ble hakket til døde. Kona fikk store
knivskader og overlevde.
Avijit Roys forbrytelse var at han stod bak et webforum
for fritenkere, og var en fremtredende forkjemper for
ytringsfrihet, ateisme og religionskritikk.
En islamistisk gruppe .. 'tok på seg ansvaret':
Angrepet ble utført for å hevne forbrytelsen mot islam,
hevdet de.

Måneden etterpå ble et lignende angrep gjennomført mot
bloggeren Washiqur Rahman. Den eneste forskjellen var
at morderne denne gangen foretrakk kjøttøks fremfor
machete.
Rahman var en mindre profilert blogger, men også han
hadde kritisert islam og kalt religionen en irrasjonell
tro.
.. [ flere tilfelle listes.. ]

Bloggerne lever i frykt. Rammet av islamofobi.

( Vebjørn Selbekk: 'Fryktens Makt' 2016 )

Godt sagt! (2) Varsle Svar

It's striking how quickly Americans have come to accept that it is
normal for almost everything we eat to come out of a plastic bag,
carton, or cardboard box.
Since the mid-20th century, when the food and agricultural
industries took over our food supply (..)

Our food — even what we're told is good for us — has changed
for the worse in the past 100 years,
its nutritional content deteriorating due to industrial farming
and its composition altered due to the addition of thousands
of chemicals from pesticides to packaging.
We simply no longer know what we’re eating.

The billion-dollar food industry is reshaping our food preferences,
altering our brains, changing the composition of our microbiota,
and even affecting the expression of our genes.

( omtaler fra utenlands )
( forfatters presentasjon )

"If you enjoyed this and wanted more nuanced exploration,
check out "The Dorito Effect", "The World According to Monsanto",
"Combat Ready Kitchen", "The Omnivore's Dilemma",
"Fast Food Nation" and "Food, Inc".

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Official agreement between Thattians and Thissites?

Any Manifest been published, negotiation details?

Godt sagt! (1) Varsle Svar

It was immediately recognized that the burning of Servetus
had brought the Reformation to and beyond a parting of ways.

In a century disfigured by innumerable acts of violence,
the execution of one man more might have seemed a trifling
incident.

/

The flames that destroyed the martyred Servetus were a beacon ..
two centuries later, Gibbon declared that this one sacrifice
had scandalized him more deeply than the burning of hecatombs
by the Inquisition. ..
the execution of Servetus was the first "religious murder"
committed by the Reformation,

and the first plain repudiation of the primary idea of that
great movement.
In and by itself, the very notion of "heretic" is absurd
as far as a Protestant Church is concerned, since Protestants
demand that everyone shall have the right of interpretation.

Thus, at the outset, Luther, Zwingli, and Melanchthon declared
themselves strongly opposed to the use of forcible measures
against those who stood in the wings of their movement and
tended to exaggerate its purposes.
..in Luther's own words:

"I have little love for death sentences,
even though well deserved; what alarms me in this matter
is the example that is set.
I can, therefore, by no means approve that false doctors shall
be put to death. (..) Heretics must not be suppressed or
held down by physical force, but only combated by the word
of God. For heresy is a spiritual affair,
which cannot be washed away by earthly fire or earthly water."
Zwingli was .. even more emphatic in his repudiation of any
appeal to the secular arm in such cases,
and of any use of force.

/ Fra andre kilder:

In 1552 the Spanish Inquisition took action against Servetus,
but he escaped their hands.
Later, the French Inquisition declared Servetus worthy of
death but had to burn him in effigy, due to his escape.
In August 1553, Servetus traveled to Geneva
where he was recognized and at Calvin’s request was imprisoned
by the city magistrates.
The trial of Michael Servetus lasted through October, at which
time the Council of Geneva condemned him to death.
Servetus was burned at the stake on October 27, 1553.
The Calvinists and the Catholics both wanted him dead, but the
Calvinists got to him first.

/

Why, Domitian?

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Som forfatteren og forskeren Ann Heberlein skriver i En liten bok om ondskap, har vi mennesker allerede forsvart handlingene for oss selv før vi utfører dem. Det er derfor handlingen i det hele tatt settes ut i livet, fordi den har allerede vært innom avveiningen av rett og galt, om dette er noe man bør gjøre eller ikke. Lander man på å gjøre det, er handlingen allerede rettferdiggjort. Da er det krevende å angre, fordi det forlanger at man går tilbake, at man våger å se på motivasjonen og begrunnelsen med andre øyne.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Ja, den er sjarmerende. Veldig sjarmerende.
Helt i begynnelsen trodde jeg den skulle bli litt platt, overdrevent og kunstig morsom,
- men nei, den utviklet seg til å bli svært så sjarmerende.
Når to mennesker kastes inn i et hett forhold, som plutselig viser seg å bli morgenkvalme og graviditet, der fokuset ikke lenger er like hett som i begynnelsen ...
- Heller tvert imot, etter mannens mening ...
Den stakkars mannen sliter, for det som skjer i kvinnekroppen i en tidlig graviditet skjønner han seg ikke spesielt mye på. - Og han hadde ikke valgt det i utgangspunktet ...
Når så den (over)elskelige "gorillaen", broren til Ivy - midt inne i en komplisert skilsmisseprosess, flytter inn på gjesteværelset, blir det enda vanskeligere å være et nygravid par, som sliter litt på hver sin måte, slik omstendighetene er.
Jobbrelasjoner og vennerelasjoner er flettet inn i historien på en overbevisende måte, ikke minst venneparet Phil og El, der El lider av en dødelig sykdom.
Det er det som skjer videre i et forhold som teller. Ikke de første ukene, i forelskelsens overveldende lykkerus.
Ta den med på påskeferie eller en hvilken som helst annen ferie.
Den er absolutt verdt det!

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Om da naboen hadde brydd seg om oss og
opptrådt litt psykisk tryggere,

kunne behovet for psykokatalytiske / psykiske tjenester
vært enda mer beskjedent
enn en obosblokk-nabo med blokkeringer ?

vitneutsagn fra felt >

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Bevisstheten løper liksom ved siden av meg, som en unge som prøver å holde følge med faren sin.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Avoid being in the middle of situations.

Then just get a sign 'Consultant' for your desk

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Veldig spennende,og bra skrevet. Den er vel litt i overkant fantasifull og konspiratorisk, og derved litt mindre realistisk, men absolutt noe av det bedre når det gjelder norsk krim.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Djihad er ikke en hemmelig krig.

De som leder den kan nok holde taktiske og operasjonelle
planer skjult, men de proklamerer de strategiske mål.

Har de utropte fiendene ikke hørt proklamasjonen, da har de
ikke hørt etter -- eller ignorert det som 'retorikk'.

Retorikk er naturlig for islamske ledere, men de mener
dødsens alvor med hovedbudskapet de presenterer.

Ayatollah Khomeini erklærte for første gang hellig krig da
han planla den iranske revolusjonen for å styrte sjahen
under 1970-årene. Til og med de årene da han bodde i eksil
i Frankrike, ble erklæringen spredt gjennom kassetter sendt
fra Paris og kringkastet i moskeene.

Da sjahen var avsatt, og anarki rådde, understreket Khomeini
på nytt krigstilstanden da hans 'pasdaran', revolusjonsgarde
okkuperte den amerikanske ambassaden i Teheran 4.november -79.
For å vise alvoret i planen holdt han diplomatene som gisler
i 444 dager.

I den hellige krigs historie var 14.januar 1980 en betydelig
dag: En gruppe på 120 pakistanske offiserer besøkte den
'hellige byen' Qum og møtte ayatollahen. Alvorlig foreleste
den aldri smilende diktator i tre timer for dem de pliktene
de hadde som muslimer i "en vanhellig verden".
Til slutt sa han:
"Vi er i krig med vantro. Ta dette budskapet med dere: Jeg ber
alle muslimske nasjoner, alle muslimer,
alle islamske arméer og alle islamske statssjefer
om å slutte seg til den hellige krigen.
Det er mange fiender som skal drepes eller ødelegges.
Djihad må triumfere.

..En pakistansk general har skrevet den islamske læreboken
om hellig krig: 'Koranens krigsbegrep'.

Khomeinis myndige kall til hellig krig lød gjennom de 44
nasjonene i den muhammedanske verden, og mange sunnier
såvel som alle shiaer ble tent av det.

Djihad er en mangeartet krigføring: enda mer 'total krig'
enn den som fascistiske og kommunistiske ledere planla i
1920-årene. Den betyr væpnet kamp. Og krig med økonomiske
og politiske pressmidler gjennom undertrykkelse og propaganda,
gjennom omvendelse av ikke-muslimer til islam, og gjennom
infiltrasjon i ikke-muslimske samfunn.

Djihad er et kall til uavlatelig og ubarmhjertig aksjon over
hele verden.
Muslimske lærde understreker at 'Quital', kamp og krigføring -
ordet er ofte brukt i koranen - er den høyeste form for
Djihad.

( fulltekst )

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Men vil en saksvarende diagnose innebære at en
egnet kur gir seg selv -
eller lar seg beregne, finansiere og iverksette?
Gitt diverse "rådende forhold"?

Dessverre, mine damer og herrer..

[ som historielæreren sa, han hadde vært av en
radikalrød bakgrunn i sin egen oldtid. ]

Aller minst i en så ferdigbarket kampsport som
real-politikk ?

der det mediaførte komiker-fag 'politikk' stadig
har gått ut på å begrave enkle fakta --

der nesten alle, nesten hele tiden
skal konfuseres fra å oppdage hva som foregår --

påføres nøye kalkulerte skylapper.

Emnet for all forskning: "Hva foregår egentlig?"

er ganske mange klar over at pengemakt, idag
oppmot hemningsløs pengemakt, reelt regjerer
begivenheter og planlegger all utvikling.

men ikke mye åpenlyst eller folkestyrt
(av noe for oss kjent folkeslag..)

Fenomenet er velkjent, om omfanget av makten
ikke er så renommert velpublisert .
( ---1--- , ---2--- )

'Kapital' er ikke navnet på erke dødssynden, men
et faktum og nøytralt redskap : i likhet med både
hammere og sigder - de kan brukes til ødeleggelse
og mord eller til å frembringe verdier, ja kapital.

Så, gjelder det å avskaffe pengene?
( sulter de mektige da? )

De mest kontant 'kapitalfiendtlige' partier og
revolusjonshærer i alle perioder --
trenger de noe penger til mat, forsyninger,
ammunisjon, arbeids- og soldatlønn ?

En kort tid kan nok en armé rovplyndre det arme
folket, (eller motfolket som det ikke er like nøye med.)
Fråga Karl 12.
Hvem handler forresten en vinterbeleiret hær hos,
når Rema og Kiwi har stengt pga varebrist tills vidare?

Stort og generalt sett, kan det nok kriges mye før
pengene ikke lenger respekteres etter dagens kurser.
Bare det gir grunn til å mistenke at en viss Makt står
utenfor all krig, men bare bruker den til Rydderedskap,
arrangerer og finansierer - etter sin egen Hovedplan.

Hvis du tror slikt, kan du få noen plass i Politikken da?

men Krigen, den har kun til oppgave å eliminere, eller
tynne ut i de folkeslag og stammer det foreligger sådant
Vedtak om.
Visst forekommer forsvarskrig, maksimalt hos en Part ?
Men i krigen filosoferes det ikke.
Rovdyr må bare 'forvaltes', tynnes ut etter depp vedtak.
Soldater må avlæres å tenke egne tanker, ellers er de
ikke stridsdyktige. Vervebrosjyrer til ungdom er så tause
på det punktet..

også utenfor det klart religiøst premisserte, kan det ligge
intuitivt nært å forstå krigen som åndsmakt.
( ofte oversett kilde )

[ enda tidens ikketenkere helst vil være fordømt sikre
på at de selv bare er materie, tremasse i funksjon -
hvordan de nå har lært seg fanatisk overbevisning om at vi
og alle er syntetiske androider og kom flytende på ei fjøl,
etter at ingen hadde konstruert noen av oss ?]

-ja, er vi bare rovdyr som forvaltes og beskattes
etter de rådendes vedtak ?

Hvis du tror at pengemakt regjerer, våker og planlegger.
Kan Politikken bruke deg da? Bare til kanonmat ?

_

( skisse, åpen for påbygging. Hvem melder om spor? )

Godt sagt! (0) Varsle Svar

När ljuset slocknade i Prag

Han tog skydd bakom Le Monde Diplomatique, både mot
omgivningen och sitt inre. Nattåg mot Hamburg. (..)

Tidningen tilkännagav att upproret i Paris var
slutgiltigt kväst. Inte bara av de Gaulle og högern
utan än mer av Confédération Générale du Travail och
Parti communiste français - av någon anledning skrev
tidningen ut de fullständiga beteckningarna för CGT
och PCF .
De båda kommnistiska organisationerna, den konservativa
franska vänstern, hade märkligt nog landat i samma
slutsats som huvudfienden de Gaulle, att nyval
definitivt, under ordnade och demokratiska former,
skulle knäcka motståndaren.
Vänstern, den gamla stalinistiska vänstern, trodde att
vårens och den tidiga sommarens heta vänstervindar
skulle svepa dem rakt upp till den politiska makten.

De Gaulle resonerade tvärtom, att sommarens upplopp
och kaos och strejkröra skulle leda till en ännu
starkare sits vid makten för högern. Vänstern hade fel
och de Gaulle hade rätt. (..)

Därefter befann sig vänstern i storgräl om vems fel
allt var. I maj hade 800 000 fransmän demonstrerat
under röda fanor på Paris gator och tio miljoner
franska arbetare var ute i vild stejk.
Några månader senare triumferade högern.

CGT och PCF tvekade inte om skuldfrågan: Allt var
vänster-extremisternas fel, trotskisterna i Ligue
communiste och maoisterna i Gauche prólétarienne och
Vive la révolution. De hade skrämt skiten ur borgarna,
för att uttrycka saken betydligt mer kortfattat och
mindre sofistikerat än skribenten i Monde Diplomatique.

..alltså, ett stort och förkrossande nederlag som inte
utan vidare gick att förklara bort med svek, stalinism,
konservatism och taktisk idioti.

I en helt annan tid, för inte så länge sen, hade han
suttit i den extrema junihettan på Sveavägen med ett
antagligen meningslöst romanprojekt och hatt dåligt
samvete för att han inte reste ner till barrikaderna i
Paris. Där inrättades nu en särskild specialstyrka
inom den franska polisen för att slå ner demonstrationer.
Och utländska studenter, som utvisades på löpande band.

..fast i Prag skulle högern aldrig kunna vinna något val
på grund av rädsla för vänsterungdom.
Tåget hade sänkt farten och rullade genom förstäder,
här och var nybyggen, här och var utbombade ruiner som
ännu inte återuppbyggts. (. . .)

Det var något fel med stämningen i folkvimlet på Hamburg
Hauptbahnhof, folk rörde sig inte som tyskar.
Amerikansk militärpolis med automatvapen patrullerade
med bistra miner i grupper om fyra, utanför raden av
telefonhytter var köerna tio meter långa. ( . . . )

Det var då han såg Bild-Zeitungs förstasida och världen
stannade. Tre ord och en stor bild, omöjligt att
missförstå, omöjligt att förstå. (..)

..när konduktören dök upp och meddelade att så där kunde
man verkligt inte bete sig och hur var det med biljett,
tog han sig samman. "Jag har vänner där, kom just
därifrån" förklarade han, torkade sig med skjortärmarna..
..han urskuldade sig med att han faktiskt inte hade
gråtit sedan han var barn, han kom från en familj där
man vanligtvis inte grät, särskilt inte om man var man.
Konduktören föreföll måttligt intresserad av upplysningen
och pekade bara menande framåt i tåget. ( .. )

..Medpassagerarna, en mor och två tonårsdöttrar satt och
läste Bunte Illustrierte och damtidningar som om ingenting
hade hänt i världen. (...)
Bild-Zeitung var en avskyvärd tidning (...) likväl, tre
ord på förstasidan som inte kunde betvivlas:
-- SOVJET INVADERAR PRAG --

Den korniga bilden föreställde en stridsvagnkolonn på
Vaclav-platsen. .. tidningen i övrigt innehöll rent sakligt
inte mycket mer än stora rubriker med frågetecken.
Bilder på ryska stridsvagnar av modell T-64 .

..Det var det hela. Det betydde att det var över.

Vad gjorde kamraterna i Prag just nu? De hade haft
fullständigt fel på en avgörande punkt och fullständigt rätt
på en annan: eftersom alla objektiva skäl för en invasion
saknades kunde den inte äga rum även om Leonid Brezjnev var
senildement. Det var fel. Men om så likväl mot all sans
och förnuft skedde, skulle USA inte lyfta ett finger.
Det var rätt. Babblandet i Bild-Zeitung om faran för
världskrig var bara till för att sälja lösnummer.

Vad gjorde kamraterna nu? Flydde Renata Pliskova mot Wien
för att bli jurist i den västerländska världen? Kastade
Frantisek molotivcocktails mot sovjetiska stridsvagnar,
sysslade Jiri och Martina febrilt med att bränna samman-
trädesprotokoll på partiets ungdomsförbund?
Vad skulle han själv ha gjort om han varit en av dem?
Flytt mot den österrikiska gränsen, förmodligen.

Allt hopp om socialism med mänskligt ansikte var dött. ..

Igen samma sak, samma smärta i det personliga som i det
politiska. Förnuft mot känslor.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

"Svikefullt er hjertet, mer enn noe annet, ubotelig sykt er det. Hvem kjenner det?" ( Jeremia )

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Denne serien til Jan-Erik Fjell, blir egentlig bare bedre og bedre for hver bok.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Enig i at de tre første bøkene til Person ikke er det helt store,men så tar det seg betraktelig opp med Palme triologien, Linda saken, og ikke minst "Den som dreper dragen".

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Svarte spøkelsesriddere på dundrende megasykler.
Frihjula bøllearmé etter kjente forbilder

MC-banden 'Germanys Muslims' er klar til å beskytte de
Underkastelse-troende mot ubehagsytringer i fall Tysklands
lovregulerte poltistyrker ikke opptrer submisjonerte nok :

-forbilde-

Muslim vigilantes enforcing Islamic justice have become
increasingly common in Germany.
The government's inability or unwillingness to stop them
has led to the rise of anti-Muslim counter-vigilantes.

Germany's BfV intelligence agency, in its latest annual
report, warned that an escalating action-reaction cycle
could result in open warfare on German streets.
..In November 2016, the Wuppertal District Court ruled that
the Islamists did not break German law
and were simply exercising their right to free speech.
The ruling, which effectively legitimized Sharia law in Germany,
was one of a growing number of instances in which German courts
are — wittingly or unwittingly — promoting the establishment of
a parallel Islamic legal system in the country.

"Even if we still refuse to believe it: Parts of Germany are
ruled by Islamic law. Polygamy, child marriages, Sharia judges —
for far too long the German rule of law has not been enforced.
Many politicians dreamed of multiculturalism....
This is not a question of folklore or foreign customs and
traditions. It is a question of law and order.
If the rule of law fails to establish its authority and
demand respect for itself,
then it can immediately declare its bankruptcy."
— Franz Solms-Laubach, parliamentary correspondent

( e. S Kern )
Relatert: Bypoliti utsorkes til kjekke frivillige >

PS usikkert hvorfor ryggskjoldet er datert 1438, muligens
rel. til denne submittistiske unionskongen av ca kaliber Karl_12.?

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Tidsklimaet identifiserer seg mer med det andre pensumet enn
det ene, gir modenhetskurs for dem som måtte kontinuere

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

AliceInsaneBård StøreHeidiKirsten LundMathildeRonnyKjell F TislevollIngunn SHarald KOleMarit HåverstadFriskusenIreneleserJørgen NHilde H HelsethTor-Arne JensenElin Katrine NilssenHeidi LWenche VargasJakob SæthreMorten MüllerFarfalleToveElisabeth SveeAstrid Terese Bjorland SkjeggerudAkima MontgomeryLars MæhlumNinaBjørg L.DemeterVidar RingstrømBenedikteSvein Erik Francke-EnersenSiljeØystein Espeseth-AndresenJakob Lund KlausenTorill RevheimOddvarGritaolinemay britt Fagertveit