Ingen lesetilstand
Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
A beautifully presented, prize-winning book about how maps have changed the world.
'Visually stunning...it's gone straight to the top of my Christmas present list.' The Bookseller
'I remember how well I liked to turn the pages of my childhood atlas and travel the world to find out where countries and cities were. But there was never anything about why the maps were created - or who drew them. Theatre of the World was my big chance to tell the stories of all those men and women map makers whose amazing work deserves to be celebrated.' Thomas Reinertsen Berg
Beautifully illustrated and rich in detail, Theatre of the World reignites our curiosity with the world both ancient and modern.
Before you could just put finger to phone to scroll Google Maps, in advance of the era of digital mapping and globes, maps were being constructed from the ideas and questions of pioneering individuals.
From visionary geographers to heroic explorers, from the mysterious symbols of the Stone Age to the familiar navigation of Google Earth, Thomas Reinertsen Berg examines the fascinating concepts of science and worldview, of art and technology, power and ambitions, practical needs and distant dreams of the unknown.
Forlag Hodder & Stoughton
Utgivelsesår 2018
Format Innbundet
ISBN13 9781473688629
EAN 9781473688629
Språk Engelsk
Sider 352
Utgave 1
Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 2017
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketBøkene ble fraktet fra båtene og opp til palassområdet der museet med biblioteket lå. Etter avskrivningen ble kopiene gitt til båtene. Biblioteket, det første forsøket på å samle inn, kategorisere og katalogisere all tilgjengelig kunnskap om verden, satte pris på orginaler.
Alexandria skaffet seg ikke bare verdens største boksamling, muligens 700 000 på det meste, men fungerte også som et møtested for lærde fra tre kontinenter.
Hyperborea betyr «bortenfor nord». Boreal var grekernes Gud for nordavinden, fremstilt som en skjeggete og bustete mann med is i håret, og faren til Khione, gudinnen for snø. Han hersket over Den rifeanske fjellkjeden som lå et sted langt nord. Bak denne fjellkjeden lå Hyperborea, et land med behagelig klima fordi Solen skinte 24 timer i døgnet, der innbyggerne levde evig uten å være plaget av sykdommer og sult.
I skogen fikk Isidor øye på noe vann som dryppet ned på en stein like ved der han satt. Dråpene syntes å være helt kraftløse og ikke ha noen virkning på den harde steinen. Isidor kunne likevel se at de over tid hadde laget en grop. Han tenkte det kanskje kunne være på samme måte med studiene hans: at gradvis arbeid førte til mye kunnskap.
Lomme-Reiseroute, gitt ut av en anonym forfatter i 1840, beskriver rutene fra Oslo til Trondheim via Gudbrandsdalen og Østerdalen. Her får vi blant annet vite at gjestgiveren på Kongsvoll skysstasjon har to "smukke Døttre".
"Vi beklagede meget, at vor Tobak var sluppet op, skjønt Braskeruds Vestelommer, der engang havde indeholdt Tobak, gjorde Tjensete som Tobak i hele tre Dage."
Verdenskartenes rolle i propagandaen var så sterk at de bare kunne lages med godkjenning av staten. Om en privatperson laget et slikt, gikk han antageligvis med planer om opprør mot keiseren, noe Mattius Pompusianus fikk merke etter å ha tegnet et verdenskart på soveromsveggen. Han ble henrettet - keiser Domitian ( 81-96) tok det for gitt at han traktet etter tronen.
...at en kristen burde vite minst like mye som en ikke kristen om Jorden, himlene og de andre delene av universet, slik at han ikke satte Bibelens høyere sannheter i forlegenhet ved mangel på kunnskap om mer verdslige ting. Man burde studere Jorden sammen med bibelhistorie for bedre å kunne forstå den guddommelige skapelsen.
( Augustin)