Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Dostojevskij fremstår her ikke bare som en stor romanforfatter, men også som en betydelig filosof og antropolog, en religiøs og politisk tenker. Med stadige tilbakevendinger- til "
"kjellermennesket"
" - her beskrevet som et nødvendig stadium på frihetens vei, en vei som ikke går utenom lidelsen - tar Berdjajev særlig for seg romanskikkelsene i de store romanene til Dostojevskij og gjennom deres møter med livets avgjørende spørsmål avtegner det seg et helhetlig bilde av dikterens verdensanskuelse og frihetsfilosofi.
Forlag Solum
Utgivelsesår 2014
Format Innbundet
ISBN13 9788256017461
EAN 9788256017461
Omtalt person Fjodor M. Dostojevskij
Språk Bokmål
Sider 218
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Etter å lest denne boken, må jeg lese alle andre bøker av Dostojevskijs på nytt.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketEnhver ekte kunst er symbolsk, den er en bro mellom to verdener, den betegner en dypere virkelighet, som også er den egentlige virkeligheten. Denne egentlige virkeligheten kan gis kunstneriske uttrykk kun i form av symboler, den kan ikke gis en umiddelbar, reell form i kunsten. Kunsten gjenspeiler aldri den empiriske virkeligheten, den trenger alltid inn i en annen verden, mens denne andre verden er tilgjengelig for kunsten bare i form av en symbolsk fremstilling. Hele Dostojevskijs kunst handler om den dypeste åndelige virkeligheten, den metafysiske virkeligheten; den er slett ikke opptatt av å beskrive hverdagslivet empirisk.
Kvinnene har faktisk ingen selvstendig posisjon i Dostojevskijs forfatterskap. Dostojevskijs antropologi (i.e. læren om mennesket) er helt og holdent en maskulin antropologi. Vi ser at kvinnen interesserer Dostojevskij utelukkende som et aspekt ved mannens skjebne, ved menneskets livsvei. Menneskesjelen fremstår først og fremst som en mannlig ånd. Det kvinnelige element fremstår kun som et indre tema, en indre fristelse, i den maskuline åndens tragedie.
For Dostojevskij var katolisismen bæreren av den romerske ideen om tvangsmessig universalisme, tvangsmessig global sammenslutning av mennesker og tvangsmessig organisering av deres jordiske liv. Den romerske ideen om tvangsmessig universalisme ligger også til grunn for sosialismen. Både i den ene og den andre fornektes menneskeåndens frihet.
De splittelser i menneskeånden som egentlig utgjør den dypereliggende tematikken i Dostojevskijs romaner, kan ikke tolkes med utgangspunkt i realismen.
Dostojevskijs ideer er åndelig føde av ekte sort. Uten dem er det umulig å leve. Det er umulig å leve uten å ha løst problemene knyttet til Gud, djevel, udødelighet, frihet, det onde, menneskets og menneskehetens skjebne. Det er ikke luksusspørsmål, det er livsviktige spørsmål. Finnes det ikke et evig liv, er det knapt bryet verdt å leve.
Dostojevskijs "psykologi" beveger seg aldri bare på overflaten av det sjelelige og kroppslige liv. Tolstoj var en langt bedre psykolog enn Dostojevskij, i ordets snevre og eksakte betydning. Dostojevskij er en pneumatolog, hans "psykologi" beveger seg alltid dypere ned mot åndens, og ikke sjelens, liv, ned mot møtet med Gud og djevel ,[...] de siste spørsmål.
Det ekstatiske, dyonysiske element som avføder tragedie, må oppfattes som noe gitt og primært, som værens hovedgrunnlag, som den atmosfæren vår menneskeskjebne utspiller seg innenfor.
[...]
For ham (i.e. Dostojevskij) var den dyonysiske tragedie, det spaltede sinn og avgrunnen liksom den eneste vei mennesket kunne gå. Veien til lyset går følgelig gjennom mørket. Dostojevskijs storhet lå i at han viste oss hvordan lyset tennes i mørket.
Men den russiske sjel har en hang til å fordype seg i mørkets element og bli værende der så lenge den kan. Veien ut av det mørke element faller vanskelig for den russiske sjel, den har vanskeligheter med å beherske sin lidenskapelige instinktkraft. Russeren har en sterk personlighetsfølelse og en sterk fornemmelse av egen skjebne, men samtidig makter han ikke å verne sin personlighet mot dyonysiske lidenskaper som truer med å rive ham i filler, makter ikke å befeste sin personlighet.
[...]
I Russland er ånden ennå prisgitt de blinde sjelelige krefter.