Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Vi møter her Jesus fra en ny side, i sentrum for en politisk thriller. Forfatteren bretter ut en historie om misforståelser, politisk strategi, begjær, svik og fanatisme, som endte med korsfestelsen. Vi kjenner fortellingen om Jesus som en religiøs lidelseshistorie. Nå kommer boken som forteller om det politiske drama bak korsfestelsen av Jesus. Tomm Kristiansen spenner opp et bredt lerret fra den tid Pontius Pilatus var stattholder og Josef Kaifas var øversteprest i Jerusalem. Hvilken politisk strategi hadde den romerske okkupasjonsmakten ? Hvilke kompromisser måtte det jødiske aristokrati gjøre for å beholde sin frihet? Hvem var fienden? Tomm Kristiansen tar oss med til geriljagruppene oppe i fjellene hvor Judas og Barabbas var aktive. Vi følger Pontius Pilatus på nært hold. Vi blir kjent med de religiøse partiene og hvirvles inn i kampen om tempelmillionene. Etter hvert stiger bibelhistorien fram som en politisk triller, der misforståelser, politisk strategi, begjær, svik og fanatisme ender i en farsepreget rettssak hvor romerretten står mot moseloven og taperen blir hengt på et kors. I denne historien møter vi Jesus fra en ny side, og med det vell av kunnskap forfatteren formidler, framstår hans budskap like radikalt som det må ha gjort den gang. Tomm Kristiansen har bokstavelig talt gått i Jesu fotspor, både i Nasaret, Kapernau, Jeriko, Kana, Betlehem og Jerusalem. Gjennom grundige studier av hellige skrifter, Dødehavsrullene, samtidens historikere og nåtidens Jesusforskere, forteller han en historie vi trodde vi kjente.
Forlag Cappelen
Utgivelsesår 2000
Format Innbundet
ISBN13 9788202190798
EAN 9788202190798
Omtalt tid Antikken
Omtalt person Jesus Kristus
Språk Bokmål
Sider 285
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Tomm Kristiansen har gjort en solid jobb med å undersøke hvordan samtiden var på Jesu tid, hvordan de tenkte og den historiske konteksten i forkant. Han er også flink til å male ut Jesus sine menneskelige sider. Men det blir kunstig når denne menneskelige Jesus plutselig begynner å helbrede og gjøre under sånn uten videre. Det virker som om helbredelsene og underne var noe Jesus "gjorde på si".