Juleheftenes historie

100 år

av (forfatter) og Knut Brandal (medforfatter).

Vega forlag 2011 Innbundet

Boka handler om norske julehefters historie, fra det første Knoll og Tott-heftet i 1911 og fram til 2011. Den presenterer de viktigste norske og utenlandske seriene, går igjennom hvert tiår for seg, og har smakebiter, bakgrunnsartikler og presentasjoner av opphavsmenn. Boka er en revidert og oppdatert utgave av Ingen jul uten juleheftene, 2004.

I Juleheftenes historie får du over hundre tegneseriesider fra juleheftenes hundreårige historie. Her er de fleste, fra de aller første heftene med Knoll og Tott i 1911 til Pondus og andre nykommer fra vår egen tid. De viktigste seriene, både norske og utenlandske, blir grundig presentert gjennom smakebiter, bakgrunnsartikler og presentasjoner av opphavsmenn. Historiske artikler gjennomgår tiår for tiår, hva som er nytt, hvilke heft er som overlevde og hvilke som forsvant i julehistoriens glemsel. Juleheftetradisjonen er en rotfestet norsk tradisjon. Knoll og Tott, Nr. 91 Stomperud og Smørbukk er faste gjester hjemme hos mange av oss hver eneste jul.

Forlag Vega forlag

• "Christian Frederik - konge av Norge (1814)" av Lars Roar Langslet
  • "Sonja - Norges kronprinsesse" av Randi Bratteli
  • "Rockestreker - 250 ville episoder fra rockens historie" av Bård Ose
  • "Norges låver" av Eva Røyrane
  • "Reisefører for Norge det herrens år 1315 - Oslo, Bjørgvin, Nidaros, Stavanger, Tunsberg, Hamar og Hålogaland" av Karl Gervin
  • "Døden i kiosken - Knut Gribb og andre heftedetektiver" av Nils Nordberg
  • "Film - filmhistorie, filmsjangere, filmregissører, anbefalte filmer" av Ronald Bergan