Omtale fra forlaget
Vippepunktet - eller The Tipping Point som originalen het - er Malcolm Gladwells sensasjonelle gjennombruddsbok om det magiske øyeblikket når en idé, en trend eller en sosial adferd tar fyr og sprer seg som ild i tørt gress. Slik en mann med influensa kan skape en epidemi, kan et dytt i riktig retning til rett tid av og til løfte et produkt fra ingenting til allemannseie. Hvorfor og hvordan går fenomener fra å være utenkelige til å bli selvsagte? Ikke noe tema er for lite og ubetydelig til å gi svar på store spørsmål når Gladwell gyver løs på det, med like deler fortellerkunst og vitebegjær.
Gladwells berømte bestselger utforsker og forklarer vippepunktet som fenomen. Boken har allerede forandret hvordan vi tenker omkring hvordan ideer og sosiale vaner sprer seg i vårt moderne kommunikasjonssamfunn. Denne norske utgaven baserer seg på en redigert og utvidet versjon med et nyskrevet forord av forfatteren.
Forlag Press
Utgivelsesår 2014
Format E-bok
ISBN13 9788275477376
EAN 9788275477376
Språk Bokmål
Sider 276
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Denne boken er en gamechanger, og en av de aller beste bøkene jeg har lest!
Gladwell går grundig til verks når han begrunner hvorfor små ting skaper store endringer, og ikke minst hva som er fellesnevneren for endringer som lykkes, kontra endringer som slår feil.
Ved å bruke begrepsapparatet fra Gladwell kan man f.eks forklare hvorfor Fify shades serien selger veldig bra.
For alle som jobber med en eller annen form for endring av noe, er dette et must read.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketIf you don't try, you'll never succeed.
Voksne oppfatter kontinuerlig repetisjon som kjedelig, fordi det krever at man gjør samme erfaringen om og om igjen. Men for førskolebarn er ikke repetisjon kjedelig, for hver gang de ser på noe, oppfatter de det på en helt ny måte.
Nøkkelen til å få folk til å endre atferd, eller med andre ord - til å bry seg om en nabo i nød, ligger ofte i de små bagatellene ved situasjonen der og da. Kontekstens kraft viser at mennesket er mye mer følsomt overfor omgivelsene enn det ser ut som.
Når det gjelder personlighet, tenker vi alle helt naturlig i absolutter; at en person enten er eller ikke er på den ene eller andre måten. Men det Zimbardo og Hartstone og May hevder, er at dette er feil, og at når vi bare tenker ut fra medfødte trekk og glemmer situasjonens rolle, lurer vi oss selv med hensyn til de virkelige årsakene til menneskelig atferd.
68 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket