Vilje til mening

Gyldendal 1971 Heftet

I motsetning til andre eksistensialistiske tankeretninger er ikke logoterapien pessimistisk. Den erkjenner både smerte, død og skyld, men viser samtidig hvordan den kan føre til menneskelig vekst. Denne boka gir en innføring i metodens bakgrunn, grunnsetninger og anvendelse. Med noter og litteraturliste.

Utgivelsesår 1971

ISBN13 9788205001763

EAN 9788205001763

Serie Fakkel-serien

Jo mer man higer etter nytelse, jo mindre sjanse har man til å oppnå den. Det er med andre ord selve jakten på lykken som hindrer oppnåelsen.

Det er stadig flere som klager over en følelse av tomhet og meningsløshet, og jeg har inntrykk av at denne følelsen bunner i to kjensgjerninger: I motsetning til dyrene, forteller ikke menneskets innstinkter ham hva han gjøre. Og i motsetning til tidligere tiders mennesker, forteller ikke tradisjonene ham lenger hva han bør gjøre. Ofte vet han ikke engang hva han dypest sett ønsker å gjøre.

Vi lever i spesialistenes tidsalder, og det må vi betale for. Jeg vil definere en spesialist slik; et menneske som ikke lenger ser sannhetens skog for bare faktiske trær.

«Som gutt tenkte jeg: "Jeg vil fortelle dem hva jeg så, for kanskje vil de da forbedre seg." Men folk ønsket ikke å forbedre seg, de ønsket ikke engang å vite. Først meget senere forstod jeg virkelig lidelsens mening: Den har en mening hvis den endrer deg selv til det bedre.»

Hvis en fjellklatrer når opp i tre tusen meter og føler seg nedtrykt, så kan denne følelsen enten ha en grunn eller en årsak. Hvis han vet at han er i dårlig form og har dårlig utstyr, har hans engstelse en grunn. Men det kan godt være at den bare har en årsak – mangel på oxygen.

Under evig utarbeidelse...

• "Flukten fra friheten" av Erich Fromm
  • "Livet er mening" av Viktor E. Frankl
  • "Suksessens sju åndslover - slik får du hjelp til å oppfylle drømmene dine" av Deepak Chopra
  • "Hva er filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Tanker" av Blaise Pascal
  • "Jeg og du" av Martin Buber
  • "Leve langsomheten - eller faren ved å kjøre moped gjennom Louvre" av Owe Wikström
  • "Forelesninger til innføring i psykoanalyse" av Sigmund Freud
  • "Andre reiser" av Finn Skårderud