Vestersand

Cappelen Damm 2024 E-bok

Vestersand er andre bok i den populære serien Ruijan rannalla – Sanger fra Ishavet. Kniven i ilden, første bok i serien, vant norske leseres hjerter i 2022 og ble tildelt Brageprisen. Vestersand tar oss med til Neiden og Pykeijä, til hvalfangst og amerikabåt, til sommerfiske og sauna, til livsfarlig sjalusi og stor kjærlighet. Hva gjør vel skammen, når han står i den sammen med meg? Året er 1862. Brita Caisa slipper ut fra fengsel i Pykeijä. Høygravid tråkker hun i snødrevet, hun vet ikke hvor hun skal ta veien. Kjæresten Mikko soner fremdeles i fengsel for deres forargelige samliv. Han vet ikke at Brita Caisa bærer barnet deres i magen. Hun drømmer om at Mikko skal bygge et hjem til dem, en tømmerpirtti. Han er ennå ikke løst fra ekteskapet med Gretha Lisa.

Utgivelsesår 2024

ISBN13 9788202839246

EAN 9788202839246

Serie Ruijan rannalla - sanger fra ishavet (2)

Genre Historisk litteratur Biografisk litteratur

Omtalt tid 1850-1899

Omtalt person Brita Caisa Seipajærvi

En litt tung start på boka, med mange navn og kallenavn og stedsnavn, og mye historiske fakta. Men så tar boka seg opp. Det gjør inntrykk å lese om hvor hardt og ubarmhjertig livet var lengst nord i Norge på 1800-tallet. Her er det store kontraster, liv og død, kjærlighet og hat, medgang og motgang. Forfatteren viser stor innsikt i kultur, levemåte, folketru, natur. Relasjoner og følelser er godt og troverdig skildra. Ei innholdsrik bok på mange vis!

• "Levende og døde - en roman om en forbrytelse" av Christoffer Carlsson
  • "Gul ubåt - roman" av Jón Kalman Stefánsson