Veien til et jeg

Aschehoug 1994 Innbundet

Gjennom samtalebehandling over lengre tid, har forfatteren av denne boka klart å bearbeide sine psykiske problemer. Gjennom beskrivelser av systematiske samtalene med psykoterapeut som strakte seg over flere år, forteller hun her sin historie.

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788203260223

EAN 9788203260223

Omtalt person Margaret Aagaard

«Du må prøve å lytte til den spede stemmen inni deg, og følge ditt eget tempo, om det er aldri så langsomt,» sa doktor Dahl. «Det er et varslingssystem som sier deg hvor mye du kan makte. Du må virkelig lære å stole på den, uansett hvor liten og sped den er.»

Å be om noe var ensbetydende med avvisning, pinefull og grusom avvisning som kunne knuse meg i tusen biter.

Den fremmede mannen med skjegg og briller som satt vis a vis og gransket meg gjennom gjennom stålinnfattede briller, ventet på svar på sitt spørsmål om jeg hadde vært et veltilpasset barn. Spørsmålet lammet meg, for jeg kunne knapt huske at jeg hadde vært barn, så hvordan kunne jeg svare ham?.

Å få fred i sinnet var ingen lett sak, men nå da jeg har det, skatter jeg det høyt.

Jeg var to personer, og kunne ikke plassere den ene verdenen inne i den andre og gjøre meg hel. Når verden var ond, var det umulig å få kontakt med den gode verden. Jeg kunne ikke skyve vekk de mørke skyene slik at jeg fikk se solen, jeg måtte vente til skyene drev bort, og først da var jeg i stand til å se virkeligheten.

• "Ut av dine foreldres grep - slik leger du følelsesmessige sår fra barndommen" av Susan Forward
  • "Pustens mirakel - helbred deg selv ved hjelp av ditt eget åndedrett" av Andy Caponigro
  • "Barneskjebner - tre foredrag om narsissisme og psykoanalyse" av Alice Miller
  • "Stress - meditasjon, yoga, avspenningsteknikker" av Andries Jan Kroese
  • "Utvalgte dikt" av Kolbein Falkeid
  • "Vinden er min mor - en gammel medisinmanns liv og visdom" av Bear Heart
  • "Sjarmør og tyrann - et innsyn i psykopatenes og ofrenes verden" av Alv A. Dahl
  • "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Anna Luise Kirkengen
  • "Forandringer" av Anne Grete Hollup
  • "Sunn tarm, klart hode - hvordan gode tarmbakterier beskytter og reparerer hjernen din" av David Perlmutter
  • "Det musiske menneske" av Jon-Roar Bjørkvold
  • "Din stund på jorden" av Vilhelm Moberg