Stress

meditasjon, yoga, avspenningsteknikker

Aschehoug 2003 Heftet

Boka gir ei grundig innføring i meditasjon og yoga som effektive metoder for å slappe av og stresse ned.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788203228681

EAN 9788203228681

Serie Aschehoug selvutvikling

Det følger med en CD med instruksjoner til oppmerksomhetsmeditasjon og oppmerksomhetsyoga til denne boka. Jeg startet med den i stedet for å lese, fordi jeg var for rastløs til å lese. Jeg merket fort at jeg var for rastløs til å drive med meditasjon også. Men yogaen derimot var virksom mot rastløsheten min, og det føltes ordentlig godt i kroppen etterpå! Yogaen innebærer helt enkle øvelser som alle kan gjøre, og CDen gav nok innføring i utførelsen.

Yogainstruksjonene overbeviste meg om at jeg også etterhvert skulle lese boka. Den har enkelte kapitler som er veldig gode om langvarig stress og hva man kan gjøre for å motvirke og takle stress bedre. Den har også gode illustrasjoner av både sittende, liggende og stående oppmerksomhetsyoga. Men det meste av boka synes jeg var for filosofisk og svevende, og han gjentar det samme igjen og igjen - bare med nye ord.

Hvis du vil bruke denne boka til å takle stress bedre, så er CDen og enkelte kapitler glimrende! Behandlingen og forebyggingen av stress er dessuten beskrevet i tråd med det som andre forskere og behandlere forteller. Resten av boka tror jeg er mest spennende for den som er interessert i bakgrunnen for yoga og meditasjon, buddhisme og filosofiske tanker.

Å tåle mye stress er for noen et tegn på styrke, for andre et tegn på dumhet.

"Velg dine kamper og utfordringer med omhu."

Visdom er å vite hva man bør overse.

Uansett hvor vi skal, er vi til enhver tid der vi er - her og nå - i nuet.

Selv om åndedrettet er et uttrykk for selve livet, tenker vi vanligvis ikke over pusten vår før vi holder hodet under vann eller får et astmaanfall. Vi puster mer enn 20 000 ganger i døgnet og skifter derved ut ca. 12 000 liter luft i lungene.
Ikke overraskende at måten vi puster på, virker inn på helsen.

• "Fitnessyoga" av Jill Jahrmann
  • "108 leksjoner i mindfulness - bevisst tilstedeværelse i hverdagen" av Jon Kabat-Zinn
  • "Bli din egen hjelper - 100 leksjoner i mindfulness" av Jon Kabat-Zinn
  • "Yoga som terapi" av Maja Thune
  • "Livskilder - ord til ettertanke og vekst" av Stephen C. Paul
  • "Flodhesten i dagligstuen - om medavhengighet og møtet med barnet i oss" av Tommy Hellsten
  • "Kroppens skjulte språk - når følelser blir smerter" av Solveig Bøhle
  • "Å mestre øyeblikket - meditasjon på sekundet" av Martin Boroson
  • "Når livet vender vrangsida ut - veier ut av krise og utbrenthet" av Berit Waal
  • "Yoga mot stress" av Vimla Lalvani
  • "Indre stillhet - å leve mindfulness" av Viggo Johansen
  • "Pustens mirakel - helbred deg selv ved hjelp av ditt eget åndedrett" av Andy Caponigro