Varden Steinar og drømmen om å gå

av (forfatter) og Nikolai Lockertsen (illustratør).

Vigmostad Bjørke 2016 Innbundet

Varden Steinar er ikke som andre varder. Han står akkurat litt for langt unna stien til å hjelpe menneskene. Men han har en drøm. En drøm om å gå. Og hvis man vil noe sterkt nok, kan det umulige bli mulig. Men på veien lurer det farer.
Varden Steinar er en varm og spennende historie om å ikke passe helt inn - og om livet i fjellet, der fjellvardene bor og naturen er levende.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788241913181

EAN 9788241913181

Historien om varden Steinar er fengende og spennende for målgruppa, i tillegg er illustrasjonene detaljerte og fornøyelige også for de voksne leserne.
Gavetips til /fra de som er glad i fjellet- og til småfolk man håper vil bli glad i det!

Barneboken Varden Steinar og drømmen om å gå av Randi-Lise Hjelmeland Almås og Nikolai Lockertsen, burde minst være å finne på hver eneste hytte og turisthytte i den norske fjellheimen. Boken ble utgitt i august 2016 på Forlaget Vigmostad og Bjørke. Det er en varm og spennende bok for målgruppen den er tiltenkt. Med flotte tegninger. Kan skape mange fine lesestunder, og inspirere voksne og barn til å komme seg ut i naturen.

Det er på vei opp til Vardefjellet at en kan finne Varden Steinar. Han er så liten at menneskene ikke ser han. Derfor får han aldri besøk av menneskene som de andre vardene: Hvilesteinsdvarden, Utsiktsvarden, Støttesteinsvarden, Storsteinsvarden og Toppvarden.

Varden Steinar drømmer om å kunne gå – kanskje han da kan hjelpe menneskene og kanskje komme helt opp til Toppvarden? Alle de andre vardene ler av Steinars drøm med unntak av Gråstein, en gammel og klok varde:

«Ikke bry deg om de andre, Steinar. Om du tenker hardt nok på drømmen din kan den gå i oppfyllelse», sier Gråstein.

Det skjer spennende ting når Varden Steinar møter menneskebarnet Aurora.

Omtalen er kopiert fra et innlegg på bokbloggen min Tones bokmerke

• "Bomulv" av Njord Svendsen
  • "Bror, søster - dikt for barn" av Thomas Marco Blatt