Utbrent

krevende jobber - gode liv

av (redaktør) og Stig Berge Matthiesen (redaktør).

Fagbokforlaget 2002 Innbundet

I dag synes stadig flere mennesker å møte veggen eller oppleve at batteriene er utladet. Denne boken gir en innføring i fenomenet utbrenthet. Boken beskriver aktuelle tegn og symptomer på tilstanden. Både organisasjonsmessige og individuelle årsaker til utbrenthet blir gjennomgått, og forfatterne ser på hva som kan gjøres for mennesker som har brukt seg opp. Utbrenthet sees blant annet i forhold til individets egenaktivitet, forholdet mellom jobb og familie, den grenseløse jobb, bedriftens organisasjonskultur, hvordan ledelse utøves, og samfunnsmessige endringer. Boken er også opptatt av hvordan utbrenthet kan forebygges og behandles. Forfatterne kommer inn på hva arbeidsgiver kan bidra med, og hva den enkelte kan gjøre for å ta vare på seg selv. Et nytt begrep, engasjement, presenteres og beskrives som motsatsen til utbrenthet. Har bibliografi, litteraturliste og stikkordregister.

Stadig flere mennesker møter veggen og blir utbrent eller utladet.
Dette er den mest omfattende boka om utbrenthet som hittil er utgitt på norsk. Norges fremste fagfolk har bidratt. Samtidig som boka er grundig, er den også lett tilgjengelig med mange eksempler. Den spenner over alt fra faglige oversikter over hva begrepet utbrenthet omfatter, til refleksjon basert på terapeutisk erfaring. Hva den enkelte selv kan gjøre for å unngå å brenne seg ut, er også gitt plass i boka.
Noen av temaene som tas opp i boka, er: kollisjonen mellom jobb og familie, fysisk trening og utbrenthet, organisasjonskulturer som fremmer utbrenthet, viktigheten av god ledelse, brutaliseringen som finner sted i arbeidslivet, engasjement som motsetning til utbrenthet og forbindelsen mellom personalkonflikter og utbrenthet.
Utbrent. Krevende jobber gode liv? egner seg for alle som er interessert i å lære mer om utbrenthet. Boka kan hjelpe deg til å takle hverdagens jobbstress bedre. Målgruppen er arbeidstakere, ledere, tillitsvalgte, helsepersonell og høyskolelærere. Boka egner seg også som pensum på universitet og høyskoler.
Atle Ronesser overlege ved Psykiatrisk klinikk, Haukeland universitetssykehus og professor i psykiatri ved Universitetet i Bergen. Han har spesialutdannelse innenfor psykoterapi og gruppeterapi.
Stig Berge Matthiesen er psykolog og førsteamanuensis i organisasjonspsykologi ved Universitetet i Bergen. Han har i en årrekke forsket på tema som mobbing og harde personkonflikter, stress og utbrenthet i arbeidslivet.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2002

Uten mestringsopplevelse er det vanskelig å vedlikeholde selvtillit, motivasjon og framtidstro.

IKKE FOR NÆR

Ikke for nær

nei ikke for nær

da skygger vi for hverandre

vi vil leve i solen

men ikke for langt borte

for greinene må få stryke

hverandre i kveldsvinden

og i de dype nettene

vil vi føle den andres langsomme åndedrett

i takt med stjernene og skyene som driver sakte vekk

og i det første glitter av morgen

vil jeg høre løvet ditt rasle nær meg

ikke for nær

så vi suger næring av samme jord

for da kan vi aldri bli store

men så tett sammen

at vi kan ta i hverandre

når vi er ensomme

og falle nær hverandre

til slutt.

Enten det er Vårherre eller Darwin som har skapt oss, så er vi skapt som det folk i Lofoten med et morsomt uttrykk kaller blandingsmennesker. Av og til er vi svake, av og til sterke, noen ganger glade andre ganger triste, en sjelden gang nyskapende, som regel på rutinen, stort sett friske, i perioder syke. Slike blandingsmennesker må vi få lov til å være, hvis vi skal beholde helsen.

Når der er en vedvarende ubalanse mellom hva en gir til andre, og hva en får tilbake, vil dette over tid kunne medføre utbrenthet. Særlig er dette tilfellet når klienten eller kunden er helt avhengig av deg som tjenesteyter.

Det er umulig å gå gjennom livet uten tillit.

• "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Anna Luise Kirkengen
  • "Sjef i eget liv - en bok om kognitiv terapi" av Ingvard Wilhelmsen