USA på 200 sider

amerikansk politikk fra George Washington til Donald Trump

av (forfatter) og Olav Garvik (medforfatter).

Kagge 2018 Heftet

Høsten 2016 valgte amerikanerne Donald Trump som Barack Obamas etterfølger i Det ovale kontor. Les hele historien om Norges viktigste allierte.

"USA på 200 sider" er en medrivende fortelling om et politisk system som har overlevd i mer enn 200 år. Frank Aarebrot var i flere tiår en av landets mest populære og kunnskapsrike fagformidlere, og her gir han en innsiktsfull og lett tilgjengelig innføring i USAs historie og politikk. Amerikansk valgkamp får alltid stor oppmerksomhet i Norge, med sin høye temperatur og sine fargerike personligheter. I denne boka kan du lese om de store linjene i amerikansk politikk og bakgrunnen for det store skillet mellom demokrater og republikanere.

Ved å trekke frem sider ved den geografiske, økonomiske og politiske historie, gir Aarebrot leseren en økt forståelse av det amerikanske demokratiet og bidrar til å gi oss et innblikk i ukjente sider ved den amerikanske sjelen.

Forlag Kagge

Omtalt sted USA

Hvis du har lyst å lære om hvordan amerikansk politikk funker og hvordan USA ble til det landet slik vi kjenner det i dag på en lett og oversiktlig måte, så er denne boken en god start. Her får man f.eks. vite litt om hvordan den engelske Amerika var de ca. 150 år før de løsrevet seg og dannet USA fra 1776, hvordan USA utvidet seg flere ganger utover 1800-tallet og hvorfor de statene som senere ble Canada ikke ble med i den frie unionen i tillegg til hvordan amerikanske poltikk systemet ble og kun ha blitt hvis en annen retning vant frem.

• "Krigen på 200 sider - Norge under annen verdenskrig" av Frank Aarebrot
  • "200 år på 200 sider - en kavalkade over Norges historie etter 1814" av Frank Aarebrot
  • "101 mennesker som forandret verden" av Simon Sebag Montefiore
  • "Den store rumpefeiden - og andre glimt fra medias bakside" av Marta Breen
  • "Kom ikke nærmere - jeg og far" av Trond Kirkvaag
  • "Orientekspressen - en vårreise" av Torbjørn Færøvik
  • "Omgitt av idioter - hvordan forstå dem det ikke går an å forstå" av Thomas Erikson
  • "Det hemmelige løftet" av Annette Dutton
  • "Presidentene - fra George Washington til Barack Obama" av Hans Olav Lahlum
  • "Hannah" av Nick Alexander
  • "Sommerfugløya" av Corina Bomann
  • "60 damer du skulle ha møtt - norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt" av Marta Breen