Her er Dagsrevyen

makten og menneskene bak nyhetene

Gyldendal 2017 Innbundet

Dagsrevyen er Norges svar på BBC News: rolig, troverdig, seriøs og grundig. Dagsrevyen samlet hele Norge rundt nyhetene. I kulissene gikk det ikke alltid så rolig for seg. I denne boken beskrives for første gang maktkampene bak lederskiftene og menneskene bak den barske reporterrollen. Journalistene i Dagsrevyen deltok i nyhetsjakt og etterretning, så vel som fest og fyll, tragedier og suksesser. Internett og sosiale medier har rokket ved Dagsrevyens sentrale rolle, og fremtiden er uviss. Viggo Johansen forteller Dagsrevyens historie med humor, varme og brodd, og han har selv tatt del i den og kjenner institusjonen fra innsiden, både som journalist og leder. Viggo Johansen er en av våre fremste journalister med lang erfaring fra presse og kringkasting, og var i en årrekke sjef for Dagsrevyen.

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788205480735

EAN 9788205480735

Omtalt person Norsk rikskringkasting. Dagsrevyen

Boken gir et lærerikt innblikk i kulissene og maktkorridorene i Dagsrevyen og nyhetsredaksjonen i NRK opp gjennom TV-historien. Johansen kommer også med en del artige og til tider utleverende anekdoter om kjente personer fra Dagsrevyens historie. Boken er ikke stor litteratur og jeg skulle noen ganger ønske at den ikke gjentok seg så ofte som for eksempel stillingskrigen mellom distriktskontorene og vaktsjefene i Oslo. Men boken er det den er - og hvis man har et fnugg av interesse for enten politisk historie eller media, så er dette en lettlest og artig innføring Dagsrevyens historie.

Bøker lest 2018

• "USA på 200 sider - amerikansk politikk fra George Washington til Hillary Clinton og Donald Trump" av Frank Aarebrot
  • "VM i fotball 1998" av Jon Michelet
  • "Reiulf Steen - historien, triumfene og tragediene" av Hans Olav Lahlum
  • "Erik Bye" av Asbjørn Bakke
  • "Norsk pop & og rock leksikon - fra Abel til Aabel" av Jan Eggum
  • "London - blant gangstere, rabbinere, oligarker, rebeller og andre ektefødte barn av det britiske imperiet" av Nazneen Khan-Østrem
  • "Et lovet land" av Barack Obama
  • "Min historie" av Jens Stoltenberg