Tyll

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Gyldendal 2018 E-bok

Ny bok fra forfatteren bak bestselgeren «Oppmålingen av verden»

Omreiseren, entertaineren og provokatøren Tyll Ulenspiegel er født tidlig på 1600-tallet, en tid hvor overtro, magi og mørke krefter er kirkens fremste fiende. Tylls far er møller, men også magiker og vitenskapsmann, og ganske snart vekker han harme hos det lokale presteskapet. Tyll tvinges ut i verden for å overleve, og med seg på reisen tar han med seg bakerens datter, Nele. Sammen reiser de gjennom et land ødelagt av trettiårskrigen, mens de trollbinder og underholder massene med et show som ingen har sett maken til.
Daniel Kehlmann er forfatteren bak den bestselgende romanen Oppmålingen av verden, en bok som har solgt nærmere 3 millioner eksemplarer i mer enn 40 land verden over. I fortellingen om Tyll og dem han møter på sin vei, blander Kehlmann folketro, skrøner og historiske skikkelser på finurlig vis. Romanen utgjør en underholdende og ikke minst burlesk rekonstruksjon av trettiårskrigen.

ISBN13 9788205513617

EAN 9788205513617

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Tyskland

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 2019

Tyll Ulenspiegel var møllerens eneste sønn. Mølleren var ulik resten av landsbyboerne. Han søkte kunnskap, og leget syke. Noen kalte ham magiker. På 1600-tallet var det ikke ufarlig å utøve såkalt trolldom, og presteskapet så seg til slutt lei på møllerens virke. Dette førte til at Tyll måtte ut i verden, noe han forsåvidt hadde drømt om lenge. Med seg på ferden fikk han bakerens datter, Nele. Sammen reiste de gjennom land som var ødelagt etter Tredvdeårskrigen. Tyll ble kjent som gjøgler, skuespiller og provokatør, og sammen med Nele, laget han et unikt show. Folk møtte opp, og ble både underholdt og provosert i samme slengen.

Historien er en slags rekonstruksjon av Tredveårskrigen. Interessant og underholdende i starten, men så gikk det bare nedover. Skjønte lite, dessverre.

Boken er langlistet til årets Bookerpris.

• "Quichotte" av Salman Rushdie
  • "De fire bøkene" av Lianke Yan