Tunisian girl

blogger i den arabiske våren

av (forfatter) og Erik Ringen (oversetter).

Spartacus 2013 E-bok

Den arabiske våren ble hjulpet fram av blogger og sosiale medier. Krigen mellom nettaktivister, nettpirater og nettpoliti foregikk både virtuelt og i gatene, og førte med seg virkelige arrestasjoner og virkelige offer.
Bloggen til nettaktivisten Lina Ben Mhenni var sentral i kampen for å velte Tunisias diktator Ben Ali. Hun blogget under sitt eget navn og skrev om hendelser som Tunisias offisielle medier overså eller dekket over. Selv benyttet hun alle sosiale medier for å rapportere om revolusjonen fra dag til dag. Trass i hennes dristige virksomhet, lyktes ikke militærregimet i å ta knekken på Ben Mhenni.??
Boken følger utviklingen fram til 14. januar 2011, dagen da diktatoren gikk av.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Tunisia

En ekte cyber-aktivist nøyer seg ikke med å sitte passiv foran skjermen. Han drar ut i felten, tar fotografier, filmer video og snakker med de berørte, og etterpå går han tilbake til skjermen sin og legger tingene ut på nettet slik at andre kan få ta del i dem.

Den andre av de to var venninnen min, advokaten Leila, som overgikk seg selv den dagen og glemte problemene hun hadde i beina. Hun stilte seg i fremste rekke blant demonstrantene og trengte seg gjennom politisperringene. Bildet av henne ble fanget opp av flere utenlandske TV-kameraer og ble sendt verden rundt.

Studenten Wael Naour ble også arrestert igår i Sausse etter å ha organisert protestaksjoner ved det humanistiske fakultetet. Det gjør meg virkelig vondt å se unge mennesker bli arrestert bare fordi de sier sin mening.

• "Istanbul - byen og minnene" av Orhan Pamuk
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Tenke, fort og langsomt" av Daniel Kahneman
  • "Spilleren. Bd. 22" av Fjodor Mikhajlovitsj Dostojevskij
  • "Profetene i Evighetsfjorden" av Kim Leine
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "Uroens bok - av Bernardo Soares" av Fernando Pessoa
  • "Røsten - en kriminalroman fra Island" av Arnaldur Indriðason