Tunisian girl

blogger i den arabiske våren

av (forfatter) og Erik Ringen (oversetter).

Spartacus 2012 Innbundet

Forfatteren befant seg midt i krigen mot den tunisiske diktatoren Ben Ali, og bloggen hennes var med på å få ham avsatt 14. januar 2011. Hun skrev om saker som ikke kom frem i media, og oppmuntret andre bloggere til ikke å være redde. I boken forteller hun om bloggens rolle i den virtuelle krigen, og om situasjonen i Tunisia.

Bloggeren Lina Ben Mhenni var med og fikk Tunisias diktator i kne, men militærregimet tok ikke knekken på henne. Dette er hennes historie fra de utrolige dagene. den arabiske våren ble hjulpet fram av blogger og sosiale medier. Lina Ben Mhenni var midt i krigen mot den tunisiske diktatoren Ben Ali. Og hun var midt i krigen mellom nettaktivister, nettpirater og nettpoliti, en krig som foregikk virtuelt, men som utspilte seg med virkelige arrestasjoner og virkelige offer. Vi følger utviklingen fram til 14. januar 2011, dagen da tyrannen gikk av. Hun blogget under sitt eget navn og skrev om saker Tunisias offisielle medier overså eller dekket over, og hun oppmuntret andre til å ikke være redde. Hun brukte alle tilgjengelige sosiale medier til å rapportere om revolusjonen fra dag til dag.

Forlag Spartacus

Omtalt sted Tunisia

En ekte cyber-aktivist nøyer seg ikke med å sitte passiv foran skjermen. Han drar ut i felten, tar fotografier, filmer video og snakker med de berørte, og etterpå går han tilbake til skjermen sin og legger tingene ut på nettet slik at andre kan få ta del i dem.

Den andre av de to var venninnen min, advokaten Leila, som overgikk seg selv den dagen og glemte problemene hun hadde i beina. Hun stilte seg i fremste rekke blant demonstrantene og trengte seg gjennom politisperringene. Bildet av henne ble fanget opp av flere utenlandske TV-kameraer og ble sendt verden rundt.

Studenten Wael Naour ble også arrestert igår i Sausse etter å ha organisert protestaksjoner ved det humanistiske fakultetet. Det gjør meg virkelig vondt å se unge mennesker bli arrestert bare fordi de sier sin mening.

• "Istanbul - byen og minnene" av Orhan Pamuk
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Tenke, fort og langsomt" av Daniel Kahneman
  • "Spilleren. Bd. 22" av Fjodor Mikhajlovitsj Dostojevskij
  • "Profetene i Evighetsfjorden" av Kim Leine
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "Uroens bok - av Bernardo Soares" av Fernando Pessoa
  • "Røsten - en kriminalroman fra Island" av Arnaldur Indriðason