Tsjevengur

av (forfatter) og Erik Egeberg (oversetter).

Solum 2016 E-bok

Dvanov og kameraten hans, Kopjonkin - en slags sovjetisk Don Quijote, ridende på sin hest ved navn Proletariatets kraft - reiser rundt i Sovjetunionen for å undersøke «den gryende spontane oppkomst av sosialisme i massene.» Og visstnok finnes det et sted - Tsjevengur - hvor det sies at utopien skal ha blitt til virkelighet - men hvilken form har den tatt? Og til hvilken pris?

Tsjevengur regnes i dag som en av de store klassikerne innen russisk litteratur fra det 20. århundre. I Andrej Platonovs satiriske mesterverk - skrevet i 20-årene, men ikke utgitt i sin helhet på russisk før i 1988 - tegnes det et på samme tid brutalt og komisk bilde av tidens revolusjonære ånd og av ekstremismens mentalitet og mekanismer satt i praksis.

Andrej Platonov (1899-1950) hører til forfatterne som ble holdt nede mens han levde, men som etter sin død har hatt en stadig stigende stjerne.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2016

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Sovjetunionen

En stor forfatter og en stor roman

Andrej Platonov født i Voronezh i Russland i 1899, støttet bolsjevikrevolusjonen, meldte seg inn i kommunistpartiet og skrev senere på 1920 og 30-tallet dikt, noveller og denne romanen om en utopisk by kalt Tsjevengur. Her er det vanvittige tilstander, sosialistiske drømmer, dødsdrift, revolusjonsentusiasme og brutalitet koblet sammen med humor, klokskap, detaljer og beskrivelser av alle slag.
Det er vanskelig å beskrive denne boken. Den er annerledes enn hva du forventer, den er dyp og mangefasettert, motsetningsfylt, og bør sikkert leses flere ganger for å få bedre tak på den underliggende ideen og parallelle sammenhenger i boken.

Dette er en roman jeg har lest med glede.

• "Miraklenes by" av Eduardo Mendoza
  • "Slutten for det røde mennesket - tiden second hand" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "En beretning om klarsyn" av José Saramago
  • "Maos rike - en lidelseshistorie" av Torbjørn Færøvik