En beretning om klarsyn

av (forfatter) og Kjell Risvik (oversetter).

Cappelen 2005 Innbundet

Kommunevalget i den ikke navngitte byen gir et urovekkende resultat. Den lave valgdeltakelsen kan skyldes det voldsomme regnværet, men langt mer foruroligende er det at omtrent 83% av stemmesedlene viser seg å være blanke. Myndighetspersoner aner et opprør, og setter i gang tiltak for å ta ondet ved roten. Raskt brister systemets demokratiske ferniss. Borgernes rettigheter innskrenkes og fjernes. I det stigende hysteriet føres trådene tilbake til den epidemi av blindhet som rammet byens innbyggere noen år tidligere, en hvit blindhet som bare skånet en kvinne. Kan de blanke stemmesedlene føres tilbake til denne kvinnen fra den gangen? Konspirasjonsteoriene florerer. Og i den stadig villere jakten, legger ingen merke til mannen med blått slips og hvite prikker.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202242220

EAN 9788202242220

Serie Pan

Omtalt sted Portugal

Vi blir født, og i det øyeblikket er det som om vi hadde underskrevet en pakt for hele livet, men det kan komme en dag da vi spør oss selv Hvem var det som underskrev for meg,.......

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.