To byer

en krim fra Shanghai

av (forfatter) og Thor Poppe (oversetter).

Press 2009 Heftet

Førstebetjent Chen får i oppdrag av kommunistpartiet å etterforske en korrupsjonsanklage mot et høytstående medlem som har flyktet til USA, en sak som har dype forgreininger i det kinesiske samfunnet. Det øvrige nettverket befinner seg fortsatt i Shanghai, og Chen blir satt inn i jakten på de ansvarlige. Etter hvert forstår Chen at det ikke er meningen at han skal lykkes. Han er blitt valgt av makteliten for at hans sannferdige omdømme skal skape troverdighet i en sak som er ment å feile. Dette er den fjerde romanen om kriminalførstebetjent Chen ved Shanghai-politiet.

Førstebetjent Chen Cao ved Shanghai - politiet får i oppdrag å etterforske en korrupsjonsanklage mot et høytstående medlem av partiet som har flyktet til USA. Det øvrige nettverket befinner seg fortsatt i Shanghai. Og førstebetjent Chen blir satt inn i jakten på de ansvarlige. Saken har dyptgripende forgreninger i det kinesiske samfunnet. Chen innser snart at det ikke var meningen at han skal lykkes, men at makteliten har valgt han for at hans sannferdige omdømme skal skape troverdighet i en etterforskning som er ment å feile. Gjennom førstebetjent Chen, som også er poet og oversettes av vestlig krimromaner, kommer vi tett på de hurtige samfunnsendringene i Kina. I en fortelling som er litterært og poetisk anlagt, balanseres alt dette i en troverdig og samtidig vakker fremstilling av en verden som for de fleste av oss er helt ukjent. "Et spennende avvik fra de vanlige, trauste førstebetjenter som befolker nordiske krimromaner." Dagsavisen "Gir et innblikk i en kultur som er svært fremmed." Hardanger Folkeblad.

Forlag Press

Utgivelsesår 2009

Serie Press pocket

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Kina USA

Disse krimbøkene med førstebetjent Chen Cao, I love them. Jeg har lest tre fra før, To byer er den siste. Annerledes, orientalsk og meget bra! God underholdning, lettlest, tidvis spennende og svært lærerikt om en fremmed og fascinerende annerledes kultur. I denne boka får vi handling både fra Shanghai, Kina og fra USA. Herlig!! To byer får en sterk firer på terningen av meg. Kunne godt blitt en femmer, men litt slapp, kjapp overfladisk avslutning, gir minus. Men, bevares, dette er bra saker. Anbefales!

• "Når rødt er sort" av Xiaolong Qiu
  • "Den enøyde kaninen" av Christoffer Carlsson