Sydens dronning

av (forfatter) og Hege Hammer (oversetter).

Aschehoug 2005 Innbundet

Teresa må flykte fra Mexico da kjæresten blir likvidert av narkokartellet han arbeider for. Hun er alene, livredd, uten venner, og har bare med seg en bag og en notatbok som hun ikke har lov til å lese i. I Marokko forsøker hun å skape seg et nytt liv, får seg kjæreste og hun bestemmer seg for at hun ikke skal stå på sidelinjen. Hun bygger opp et transportimperium, og snart er hun kjent for alle som Sydens dronning. Men det er et farlig liv, for delvis er hun involvert med verdens mektigste mafiaer, og delvis er det et regnskap med fortiden som må gjøres opp.

Güero Dávila er pilot og driver med narkotikasmugling for Juárez-kartellet i Culiacán, Mexico. Teresa Mendoza er den stille og underdanige kjæresten hans. Men en dag ringer telefonen. El Güero er drept på grunn av mistanke om smugling på si. Også Teresa skal drepes. Den trygge tilværelsen i skyggen av El Güero er slutt. Hun er redselsslagen, uten venner og på flukt for å redde livet.
Tolv år etter har hun bygd opp et narkoimperium og gjort Gibraltarstredet til hovedinngangen for smugling av kokain til Europa.
Sydens dronning gir et skremmende og fascinerende bilde av internasjonal kokain- og hasjsmugling og et portrett av en intelligent og vågal kvinne. Pérez-Reverte er en av Spaias mest solgte forfattere og er kjent blant norske lesere for Trommeskinnet og Det flamske maleriet.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203208539