En rød heltinnes død

en krim fra Shanghai

av (forfatter) og Jan Verner-Carlsson (oversetter).

Press 2005 Innbundet

Våren 1990 blir liket av en ung kvinne funnet i en kanal utenfor Shanghai, og saken havner hos kriminalførstebetjent Chen, leder av politiets spesialavdeling og dessuten poet og oversetter av vestlige krimromaner. Det som til å begynne med ser ut til å være en alminnelig mordsak, blir plutselig noe mer når offeret viser seg å være en nasjonal berømthet, en av kommunistpartiets høyt respekterte "nasjonale mønsterarbeidere". Chen er under press fra overordnede som vil presse ham til å drive etterforskningen på en måte som er "i partiets interesse" og fra underordnede som misunner ham både hans raske forfremmelse og nye leilighet, og etterforskningen blir en krevende oppgave som setter hele hans karriere i fare. Dette er den første romanen om kriminalførstebetjent Chen.

Forlag Press

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788275472012

EAN 9788275472012

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid 1990-1999

Omtalt sted Kina

Det mest fascinerende med er «En rød heltinnes død» er naturligvis at den gir en knakende god og underholdende innføring i kinesisk hverdagsliv, med trangboddhet, beskjedne lønninger og stor oppfinnsomhet. Samtidig får vi en spennende fortelling fra et land i forandring, hvor nye ideer og rå kapitalisme presser på og til en viss grad får innpass. Men det tungrodde og undertrykkende kommunistiske regimet er fortsatt kraftig til stede, ikke minst for å overvåke og til en viss grad beskytte sine egne. Det får i hvert fall Cheng og Yu merke på sin leting etter en drapsmann i Shanghai.

Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Målet ble nødvendigvis et annet hvis man brukte visse midler for å nå det. "Den som slåss mot monstre," hadde Nietzsche sagt, "må passe på slik at han ikke selv underveis blir et monster"

Det er ikke folk som gjør tolkninger, men tolkningene som gjør folk

• "Når rødt er sort" av Xiaolong Qiu
  • "To byer - en krim fra Shanghai" av Xiaolong Qiu