Seks tusen kalde

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Oktober 2009 Innbundet

Boken tar for seg den mørkere siden av Amerika på 1960-tallet. Tre menn, en fra FBI, en fra mafiaen og en fra den rabiate høyresiden, blir sendt til Dallas for å dekke over sporene etter attentatet på John F. Kennedy. De er sendt dit uavhengig av hverandre, men ender opp med å samarbeide. Handlingen foregår i en 5-års periode og innbefatter blant annet våpensmugling til Cuba og heroinproduksjon i Vietnam.

James Ellroy er den amerikanske mesteren i beksvart litterær krim. Med romanen Seks tusen kalde sprenger han krimsjangeren med et stup ned i 60-tallets politiske og kriminelle virkelighet. 22. november 1963 sendes tre menn til Dallas for å dekke til sporene som kan peke mot hvem som drepte John F. Kennedy denne formiddagen. De tre er sendt uavhengig av hverandre, men vil samarbeide i de fem årene som følger, slik deres oppdragsgivere - FBI, mafiaen og den rabiate høyresiden - samarbeider. Vi er tett på når Howard Hughes tar over Vegas, J. Edgar Hoover kriger mot borgerrettsbevegelsen, heroinproduksjonen i Vietnam skyter fart, våpen smugles til Cuba, og når Martin Luther King jr. og Robert Kennedy myrdes. Seks tusen kalde er en iskald og lidenskapelig roman om hat og hevn i USA. "Ellroy skjærer i den amerikanske kulturen som en motorsag i et slaktehus. ... Plukk den opp hvis du tør; legg den fra deg hvis du kan." Time "En stor og skrekkelig bok om en stor og skrekkelig tid i Amerika." The Village Voice

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009