Omtale fra forlaget
Tingenes orden (Les mots et les choses) er Michel Foucaults hovedverk. Boken inneholder en historisk studie av endringene i den vestlige verdens tenkesett fra renessansen til vår egen tid. Foucault skildrer hvordan "vitenskapene om mennesket" (biologi, økonomi og fi lologi) oppsto og hvordan de er relatert til hverandre. Men bokens hovedanliggende er spørsmålet om hvem det moderne mennesket er. "Mennesket er bare en idéhistorisk fi gur, en bivirkning av den moderne verdens omorganisering av erkjennelsen," skriver Foucault. Mennesket er en forbigående fi gur hvis kontur snart vil bli visket ut av "tidens dønninger". Bak denne "antihumanismen" skjuler det seg en etisk tanke som er en av verkets viktigste drivkrefter, en frihetens fi losofi , en vilje til å bryte med undertrykkende tradisjoner og institusjonenes tvang, og aller viktigst: en ustoppelig vilje til å tenke nytt.
Forlag Spartacus
Utgivelsesår 2006
Format Heftet
ISBN13 9788243003712
EAN 9788243003712
Språk Bokmål
Sider 542
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket«Denne boken har sitt utspring i en tekst av Borges, i den latter som ved lesningen av den ryster alt det tanken er fortrolig med – det vår tanke er fortrolig med, den tanke som bærer vår tids og vår geografis merke; en latter som rokker ved alle de velordnede overflater og inndelinger som for oss bringer orden og fornuft i vrimmelen av skapninger, en latter som får den tusenårige håndhevelsen av skillet mellom det Samme og det Andre til å vakle, og som lang tid fremover foruroliger. Teksten siterer «et visst kinesisk leksikon» hvor det heter at dyr inndeles i følgende grupper: a) dyr som tilhører Keiseren, b) balsamerte dyr, c) tamme dyr, d) pattegriser, e) sirener, f) fabeldyr, g) løshunder, h) de dyr som inneholdes i herværende klassifikasjon, i) som løper rundt som gale, j) som er uttallige, k) som tegnes med en svært fin pensel av kamelhår, l) etcetera, m) som nettopp har knust vannkrukken, n) som på lang avstand ser ut som fluer.» I forbløffelsen over denne taksomien er det èn ting vi fatter umiddelbart; Det som ved denne belærende fabelens hjelp holdes frem for oss som det fortryllende eksotiske ved en fremmed tanke, er vår egen tankes grense – den rene umuligheten av å tenke dette.»