Tingenes orden

Spartacus 2020 Heftet

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2020

«Denne boken har sitt utspring i en tekst av Borges, i den latter som ved lesningen av den ryster alt det tanken er fortrolig med – det vår tanke er fortrolig med, den tanke som bærer vår tids og vår geografis merke; en latter som rokker ved alle de velordnede overflater og inndelinger som for oss bringer orden og fornuft i vrimmelen av skapninger, en latter som får den tusenårige håndhevelsen av skillet mellom det Samme og det Andre til å vakle, og som lang tid fremover foruroliger. Teksten siterer «et visst kinesisk leksikon» hvor det heter at dyr inndeles i følgende grupper: a) dyr som tilhører Keiseren, b) balsamerte dyr, c) tamme dyr, d) pattegriser, e) sirener, f) fabeldyr, g) løshunder, h) de dyr som inneholdes i herværende klassifikasjon, i) som løper rundt som gale, j) som er uttallige, k) som tegnes med en svært fin pensel av kamelhår, l) etcetera, m) som nettopp har knust vannkrukken, n) som på lang avstand ser ut som fluer.» I forbløffelsen over denne taksomien er det èn ting vi fatter umiddelbart; Det som ved denne belærende fabelens hjelp holdes frem for oss som det fortryllende eksotiske ved en fremmed tanke, er vår egen tankes grense – den rene umuligheten av å tenke dette.»

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

• "Besinnelse - naturfilosofiske essays" av Hans Kolstad
  • "Kulturindustri - opplysning som massebedrag" av Max Horkheimer
  • "Syv teorier om menneskets natur" av Leslie Stevenson
  • "Ludwig Wittgenstein" av Knut Olav Åmås
  • "Marx' spøkelser - gjeldsstaten, sorgarbeidet og Den nye internasjonale" av Jacques Derrida
  • "Surrealisme - en antologi" av Kjartan Fløgstad
  • "Dannelse - tenkning, modning, refleksjon" av Bernt Hagtvet