Tilbake til røttene

proteinrik steinaldermat for det moderne mennesket

paleo-oppskrifter fra gourmetrestauranten Kong Hans Kælder i København

av (forfatter) og Brim Hilt (oversetter).

Lille måne 2013 Innbundet

Proteinrikt og friskt - fra en av Nordens Michelin-restauranter. Den mest næringsrike maten vi kan spise, er den kroppene våre er skapt for. Det betyr maten vi livnærte oss på i steinalderen, da vi levde som jegere og sankere. Den gangen benyttet oss av det naturen hadde å by på. Det var lenge før vi begynte å tukle og bearbeide den i hjel! I boken finner du fristende og inspirerende oppskrifter, små, mellomstore, og store retter til frokost, lunsj, mellommåltider og middag, i tillegg til "fete" salater, alskens tilbehør, sauser, desserter og "brød". Du får muligheten til selv å oppleve den gjennomgripende forskjellen som ekte, naturlig mat kan gjøre i livet ditt! Moderne steinaldermat gjør oss sterke, energiske og friske, og forebygger livsstilssykdommer og overvekt. Hva nøler du etter? Prinsippene er enkle: Spis naturlig, aller helst økologisk kjøtt og egg, ekte mat uten tilsetningsstoffer eller smaksforsterkere. Du vil fort oppdage at maten er sunn og har mye smak.

Forlag Lille måne

Utgivelsesår 2013

Hadde aldri sett meg selv som en veganspisende og trenende yogatype, men fakta er at jeg har blitt veldig glad i ying yoga, får faktiske forbedringer som er veldig bra! (For min del fjerner det mye av de muskelsmertene som jeg har hatt), og jeg kjenner jeg har bevegd meg fra å lære meg å lage mat, til å være glad i å lage mat, til å bli interessert i matproduksjon, lokalmat, transportkostnader etc Har til og med prøvd å introdusere at man kan ha egen gris (det er en slags "adoptert" gris som bor på en gård, blir alet opp og slaktet til deg. Fint for bonden som er garantert salg og man kan vite nøyaktig hvilket dyr man spiser. Ble nedstemt her hjemme da). Fullt så misjonerende som denne forfatteren er jeg dog ikke! Jeg er også lite sikker på om vi faktisk vet så mye om hva de spiste før. Dette med hvor mye kjøtt som ble spist steinalderen er så vidt jeg omdiskutert. Men interessant bok.

• "Uperfekt - våg å vise hvem du er" av Brené Brown
  • "Ildprøven" av Lene Kaaberbøl
  • "Himmelske samtaler - bok 1" av Neale Donald Walsch
  • "Det er nå du lever - en veiviser til åndelig opplysning" av Eckhart Tolle
  • "Måken Jonathan" av Richard Bach
  • "Gjett hvor glad jeg er i deg" av Sam McBratney
  • "Sort messe ; Stemmen som hvisket ; Heksesabbat" av John Dickson Carr
  • "Sjarmen med tarmen - om et av kroppens mest undervurderte organer" av Giulia Enders
  • "Ruffen - sjøormen som ikke kunne svømme" av Tor Åge Bringsværd
  • "Heidis lære- og vandreår - roman" av Johanna Spyri