The Tibetan book of living and dying

av (forfatter), Patrick Gaffney (redaktør) og Andrew Harvey (redaktør).

Rider books 2002 Heftet

Forfatteren sammenholder Tibets 2500-årige visdom med moderne forskning om livet og døden og universets natur, og trekker bl.a. inn dokumentasjon om nær-døden opplevelser og David Bohms teorier. Har bibliografi og stikkordregister.

Forlag Rider books

Utgivelsesår 2002

Omtalt sted Tibet

Vår moderne utdannelse indoktrinerer oss til å forherlige tvilen, og har skapt det som faktisk nærmest kunne kalles en religion eller en tvilens teologi, som sier at den som vil oppfattes som intelligent, må tvile på alt, alltid peke på det som er galt og sjelden spørre om hva som er riktig eller godt. Han må på en kynisk måte nedvurdere alle nedarvete åndelige idealer og filosofier og alt som menneskene gjør av enkel velvilje eller med et uskyldig hjerte.

Jeg setter stor pris på en historie om en zen-mester. Denne mesteren hadde en trofast, men svært naiv elev som betraktet ham som en levende buddha. Så en dag kom mesteren til å sette seg på en nål. Han skrek "Au!" og spratt opp. Eleven mistet øyeblikkelig sin tro og dro sin vei. Han ga uttrykk for stor skuffelse over å konstatere at mesteren hans ikke hadde nådd fram til oppvåkning, ellers hadde han ikke hoppet opp og ropt på den måten. Mesteren ble bedrøvet da han skjønte at eleven hadde dratt sin vei, og sa "Stakkars mann! Hvis han bare hadde visst at i virkeligheten eksisterer verken jeg, nålen eller utropet."

• "Regnbuetreet - drøm- og symbolverden" av Benedicte Thiis
  • "Den store engleboken - tanker og beretninger om engler - og hvordan de berører oss" av Sophy Burnham
  • "Sjelens 9 ansikter - enneagrammet" av Richard Rohr
  • "C.G. Jung - livsreisen - menneskets indre reise mot åndelig vekst og forvandling" av Vivianne Crowley
  • "Mellom to verdener - en veiviser til det hinsidige" av Sylvia Browne
  • "Buddhas fortellinger" av Torkel Brekke
  • "Marcello Haugen" av Øistein Parmann
  • "Kunsten å være lykkelig - en håndbok i å leve" av Dalai Lama
  • "Du kan helbrede ditt liv" av Louise L. Hay
  • "Historiens hemmeligheter - myter, magi og mysterier fra Atlantis til Harry Potter" av Jan Bojer Vindheim
  • "Hvis dette er et menneske" av Primo Levi
  • "Drømmen om Asia" av Torbjørn Færøvik